Kh är det farligt för fisken

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MattiasL
    • September 2006
    • 1479

Kh är det farligt för fisken

Jag bor i Uppsala med högt Ph och Kh värde. Försöker få ned ph genom vårt hus avhärdningsanläggning. Men Kh är mycket högt. Är det farligt för fisken? Är det bra för något annat?

Tacksam för svar.
    Qui audet adipiscitur!
  • erikthur
    • March 2004
    • 9953

Det går bra att hålla de flesta akvariefiskar i Uppsalavatten.
    pH skall inte kunna påverkas av vanlig avhärdning dock.
    Där byter man ut Calcium och Magnesium mot t ex Natrium (joner allihopa).
    På 1980-talet tillsatte vi dessutom syra för att sänka KH. Finns en artikel om detta på min Zoon (se nedan)
    Idag använder man i akvariebruk oftast Revers Osmos anläggning om vattnet är för hårt och alkaliskt.
    Svårt att leka av vissa mjukvattenssarter utan att åtgärda KH/pH.
    Lämpligt vatten för både Malawi och Tanganyika t ex.
    Killies is a lifetime passion

Kommentar

• åheim
      • April 2006
      • 13197

Ursprungligen postat av MattiasL
      Jag bor i Uppsala med högt Ph och Kh värde. Försöker få ned ph genom vårt hus avhärdningsanläggning. Men Kh är mycket högt. Är det farligt för fisken? Är det bra för något annat?

Tacksam för svar.
      Ett högt KH ger ett superstabilt vatten och det är bra i akvariesammanhang MEN... alla fiskar gillar inte ett högt KH så det skall man kolla innan man befolkar karet!
      Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Healena
        • May 2006
        • 1440

Ursprungligen postat av åheim
        Ett högt KH ger ett superstabilt vatten och det är bra i akvariesammanhang MEN... alla fiskar gillar inte ett högt KH så det skall man kolla innan man befolkar karet!
        Hoppar in här lite..
        Vad anses som högt kh? Och vilket är "normalvärdet"???
        Jag har platysar, och de gillar väl "hårt"...
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

Kommentar

• Kjell Fohrman
          Administrator

• December 2001
          • 48148

KH är mest intressant ur stabilitetssynpunkt - dvs har man ett KH under 4 så riskerar vattnet att bli väldigt instabilt (pH svänger upp och ner).
          I övrigt är fiskarna inte så känsliga för olika KH-värden, med undantaget att en del survattenlevade arters rom inte kläcks om vattnet har för högt KH.

Däremot är det som så att med ett högt KH ofta följer ett väldigt högt pH och ett högt pH är inte så lämpligt för survattenlevande arter.

Vet inte hur dagens vattenavhärdningsfilter funkar men för några år sedan innehöll en del av dessa ämnen som gjorde att inte fiskarna trivdes så bra i avhärdat vatten.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

Kommentar

Arbetssätt...