Vatten fråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Vatten fråga

    Nu har jag borr i min lägenhet sen i mitten av augusti, inte bytt vatten någongång, nu börjar det komma lite alger.
    Gjorde rent filtret för första gången sen jag flyttade i fredags när jag kom hem efter helgen ser akvariet mycket renare ut.
    Dock är algerna kvar, men filtret var det värsta jag vart med mig om (då jag bytte), undrar nu om jag kan bli av med algerna om jag börjar byta vatten, det är det enda som inte fungerar i mitt akvarie, jag ger master grow (10ml) i veckan.
    det är ett 200liters akvarie.
    har ett par svärdisar, neoner, guppy, tetror, en mal och två ålar som jag inte sett sen jag flyttade (möjligt att dom har gått vidare till bättre ställe).
    Jag matar sparsamt (varannan, var tredje dag) med flingfoder, ibland blir de någon tubifex, typ två gånger i månaden eller något sådant. och GbH (eller vad de nu heter), PH och KH är ok värden.
    Akvariet står som en avdelare i köket så det kommer in lite ljus, och algerna är betydligt fler på ena sidan.
    Det är alltså två lång sidor och en kort sida som står öppet så att säga.
    ena kortsidan står mot fönstret.
    Undrar vad jag kan göra för att minska algerna, vill göra något åt det redan nu innan det blir för mycket
    Undrar även om ja kanske har för lite växter,s ka ta och köpa lite fler nu när lönen kommer. Ska även köpa ett par nya svärdisar, några av mina honor har blitt hanar och dött, och hanarna (de som var hanar från början) har också dött.


    sen till min andra fråga, jag har nu börjat sätta på värmen i akvariet igen, har haft den avslagen under sommaren och det har funkat bra, men grejjen är att de blir mycket vatten som dunstar upp på taket i akvariet (har bara två små hål (där sladdarna går ut), och när jag öppnar i taket så rinner det ner vatten undrar om detta kan vara farligt för typ lysrörs armaturen eller så eller något annat.

    Här är lite bilder
    Senast redigerad av ribby_girl; 23 October 2006, 17:15.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    du skriver inte hur mycket växter du har i daxläget men för mycket växter kan man inte ha! tycker du ska skärpa dig med vattenbytena och byta åtminstone 30% var 14.e dag som det också står anvisat på TMG flaskan. du har säkerligen en dålig miljö i karet och det enda som då trivs är just alger!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Och skaffa fler algätare så att algerna du har försvinner oxå

      Kommentar

      • N_a_N
        • October 2006
        • 88

        #4
        det som ofta e fel e att folk har lyset på för länge!!
        max 12 tim och gärna mindre!!
        om du inte är hemma på dagarna och ser akvariet kan du ha lyset släckt.. sätt dit en timer som slår på/av ljuset de tiderna du e hemma..
        Och ett lysrör börjar tappa efekten efter ca 9 månader.. omdet gått ett år med samma ljusrör dör du byta..
        Har du mörka alger så har du dåligt ljus och har du ljusa alger har du bra ljus!
        algätare föredrar helstljusa alger!! och i den storleken på akvarie kan du ha ca 5-7 algätare utan problem.. se bara til att de får mat om alla alger försvinner..
        och byt vatten som ÅHEIM sa!! ca 30% var 14.e dag!! vid större algblomning kan man byta vatten i små mängder ofta så förstör du balansen för algerna!!
        // Miguel

        Kommentar

        • ribby_girl
          • February 2005
          • 378

          #5
          Okej jag har en timer på, den är på nio timmar om dagen.
          så de är inga problem, kanske då att lysrören är dåliga, ska se vad dom kostar i djuraffären och se om jag har råd med det denna månad, har haft vanligt ljus innan, räcker det eller ska man ha så här blått, rött eller vad de nu är, vart kan man få tag i billiga rör till akvariet.

          Alg ätare har jag svärdbärarna, praktbotior och malen, även tre tiger barber.

          Kolla på bilderna så syns de hur mycket växter jag har, tycker inte de är mycket men

          det här med vatten byten, måste man verkligen byta vatten eller finns det dom som klarar att ha ett kar utan att byyta och hur gör dem då.

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13142

            #6
            tjaa... det funkar ju bara i naturen pga av den stora volymen och få fiskar per miljoner liter och filtrering genom sandbankar och återrinning genom berg o natur där det berikas med mineraler... i ditt kar skulle alla livsviktiga mineraler helt ta slut i längden..
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Maria - Sjöjungfru

              • January 2004
              • 4236

              #7
              Ursprungligen postat av ribby_girl
              det här med vatten byten, måste man verkligen byta vatten eller finns det dom som klarar att ha ett kar utan att byyta och hur gör dem då.
              Sök på Low-tech så hittar du en hel del info om kar utan eller med mycket små vattenbyten.
              Maria - Sjöjungfru

              Kommentar

              • Metalmaid
                • September 2006
                • 815

                #8
                Märkligt att ingen kommenterat att du faktiskt har akvariet i anslutning till ett fönster. Det, solljuset, kan vara en förklaring till att algerna ökar. Om jag var du så skulle jag täcka för den/de sidor som är riktade mot fönstret som en första åtgärd på algrproblemen.

                Till din andra fråga, tål lysrörens kontakter vatten så behöder du inte oroa dig över att det blir kondens.
                Hare bäst...och simma lugnt
                Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                http://mariahalsoforum.forum24.se/
                http://www.helpdesken.forum24.se/

                Kommentar

                • ribby_girl
                  • February 2005
                  • 378

                  #9
                  det är just det som är frågan, hur vet jag om de tål vatten eller inte ?

                  det är två meter från fönstertret och akvariet, och algerna sitter inte på kortsidan utan på de båda lång sidorna, har det någon betydelsem har lite svårt för att flytta akvariet och vill helst inte täcka över karet.
                  ser lite för bohemiskt ut tycker jag.

                  Kommentar

                  • Erik Österlund
                    • December 2004
                    • 139

                    #10
                    Jag tycker att det var lite tomt i karet. Stenar och rötter är ju trevligt, inte bara utseendemässigt men även för att firrarna ska kunna gömma sig. Den lilla roten som du har nu är inte mycket till gömställe Plocka lite sten i naturen och släng i.

                    Bristen på gömställen kan vara en del av förklaringen varför dina firrar dör, den andra är förmodligen dålig vattenkvalitet.

                    Tror inte du behöver vara bekymrad över lysrören och avdunstningen. Rampen är ju byggd för ditt akvarium, eller? Och du har ju täckglas under så det kan inte vara någon extrem avdunstning heller tycker jag. Skillnad med mitt 1225 liters + mitt 500 liters som går utan täckglas. Svårt att få tvätten torr i det rummet
                    Malawifreak

                    Kommentar

                    • ribby_girl
                      • February 2005
                      • 378

                      #11
                      Okej ska försöka fixa lite mer gömställen och kanske lite lägre växter, det är svårt att inreda mitt akvariet från mitten och utåt så att säga, där jag bodde innan kunde jag ha det mot väggen så då inredde ju man från baksidan och till framsidan, men ska se vad jag kan göra, ska bort till zoo affären i morgon tänkte jag.

                      Kommentar

                      • Erik Åhlander
                        • January 2006
                        • 1881

                        #12
                        När det är öppet åt bägge sidorna är det svårt att inreda snyggt och få i mycket växter. En stor rot längs mitten. Fäst javaormbunkar, javamossa och anubias på (med t ex nylontråd) så får du mycket växter som äter upp näringen och fiskarna får gömställen.

                        Gardiner är inte så bohemiskt...men det blir ju lite mörkare...

                        Kommentar

                        • morphriz
                          • October 2005
                          • 875

                          #13
                          Den växt du har mest av, egeria, växer väldigt fort och kan bottna näringsvärden fort. Då hamnar du i en situation, näringbegränsing på ett näringsämne, som alger tycker om. Byta vatten är hursomhelst nödvändigt när man använder näring för att det inte ska bli giftiga mängder av nått ämne. Jag ser inte på korten vad det är för alger du faktist har dock så det är svårt att säga.
                          mvh Mattias
                          --
                          #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                          - Shakespeare.

                          Kommentar

                          • ribby_girl
                            • February 2005
                            • 378

                            #14
                            Haha, japp gardiner är på ingång, de ser faktiskt lite bohemiskt ut eftersom jag inte har någraq gardiner ännu, men är lite nyinflyttad så det har liksom fått vänta.

                            Ska försöka fixa lite anubis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...