lite fundersam ang vatten bytet...??? behöver hjääälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karro72
    • September 2006
    • 137

    lite fundersam ang vatten bytet...??? behöver hjääälp

    Gjorde ett vatten byte igår, rensade upp löst skit och dåliga växt blad, och möblerade om lite, har kollat nitrit och nitrat, och ph och kh halten,
    Nitrat = 0
    Nitrit = 0
    kh halten ligger på 7 de ska ju vara mellan 5 till 10 enligt seras vatten test.
    ph halten ligger på 7,2 tycker de e normalt de med.

    morse såg jag en kardinal tetra var död.
    och min ena platy hane e lite hängig inte den farten som dom brukar. alla andra fiskar e de fult ös på. kan de vara vatten bytet som påverkar han,

    ska oxå säga att när jag gjorde detta vatten bytet igår. så tog jag upp fiskarna från akvariumet och dom fick vara i en spann med sitt gamla vatten tills jag var klar. de var mest för att jag skulle möblera om som jag tog upp dom. har tillsatt beredningsmedel som jag ska oxå. några fundering och förslag frå er andra!!!!
    Karro 72
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Nitrat brukar inte var 0, undantag i ett akvarium som är nystartat.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • karro72
      • September 2006
      • 137

      #3
      Ursprungligen postat av Kramfors
      Nitrat brukar inte var 0, undantag i ett akvarium som är nystartat.
      test stickan till nitrat visade inget stod på noll.
      Karro 72

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Hmm, teststickor är inte alltid tillförlitliga. Har du nitrat=0 så får inte växterna nån näring.

        Hade du nitrat=0 redan innan vattenbytet? I så fall hade du nog inte behövt byta vatten. I ett akvarium med växter ska nitratet ligga mellan 10-20 ppm.

        Hu mycket vatten bytte du och hur länge sen var det sen sist? Ibland kan det vara nåt knas med kranvattnet.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • karro72
          • September 2006
          • 137

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Hmm, teststickor är inte alltid tillförlitliga. Har du nitrat=0 så får inte växterna nån näring.

          Hade du nitrat=0 redan innan vattenbytet? I så fall hade du nog inte behövt byta vatten. I ett akvarium med växter ska nitratet ligga mellan 10-20 ppm.

          Hu mycket vatten bytte du och hur länge sen var det sen sist? Ibland kan det vara nåt knas med kranvattnet.
          skulle bytt nu i veckan som gick men min dotter hamnade på sjukhuset i en vecka så fick tid att göra de igår, då bytte jag 50 % av vattnet, sen förövrigt så e det dropp tester som jag har till vattnet som nitrit och kh förutom till nitrat de e stickor som jag har.
          Karro 72

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av karro72
            ska oxå säga att när jag gjorde detta vatten bytet igår. så tog jag upp fiskarna från akvariumet och dom fick vara i en spann med sitt gamla vatten tills jag var klar. de var mest för att jag skulle möblera om som jag tog upp dom. har tillsatt beredningsmedel som jag ska oxå. några fundering och förslag frå er andra!!!!
            Koppade du in fiskarna igen när du hade haft dom i spannen och bytt vatten?
            Annars kan det ju bli för stor skillnad för dom att helt plötsligt komma ner i det nybytta vattnet.
            Det är oftast mer stressande för fiskarna att bli upplockade än att byta vatten när dom är kvar i akvariet.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av karro72
              skulle bytt nu i veckan som gick men min dotter hamnade på sjukhuset i en vecka så fick tid att göra de igår, då bytte jag 50 % av vattnet, sen förövrigt så e det dropp tester som jag har till vattnet som nitrit och kh förutom till nitrat de e stickor som jag har.
              Aj, sjukhusbesök låter inte bra! Hoppas hon är bättre nu!

              Är det väldigt olika vattenvärden mellan ditt kranvatten och akvarievattnet? I så fall kanske du inte ska byta så mycket vatten på en gång. Jag kan mycket väl tänka mig att det blev en shock för dem i fall du inte koppade in dem precis som Maria skriver.

              Den största anledningen till att man byter vatten är för att man inte ska få för höga nitrat-och fosfathalter, men om du inte har något nitrat behöver du nog inte byta så mycket vatten. Å andra sidan kan man inte riktigt lita på mätstickorna. Vad har du för växter och ser de ut att trivas?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • karro72
                • September 2006
                • 137

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Aj, sjukhusbesök låter inte bra! Hoppas hon är bättre nu!

                Är det väldigt olika vattenvärden mellan ditt kranvatten och akvarievattnet? I så fall kanske du inte ska byta så mycket vatten på en gång. Jag kan mycket väl tänka mig att det blev en shock för dem i fall du inte koppade in dem precis som Maria skriver.

                Den största anledningen till att man byter vatten är för att man inte ska få för höga nitrat-och fosfathalter, men om du inte har något nitrat behöver du nog inte byta så mycket vatten. Å andra sidan kan man inte riktigt lita på mätstickorna. Vad har du för växter och ser de ut att trivas?
                vårt vatten ligger på 2 kh ungefär så varje gång jag byter vatten måste jag tillsätta kh plus sera. vanliga fall brukar jag bara byta ca 20% men såg att det var rätt så mycket skit som låg och behövde städa upp det, och jag koppade in fiskarna succesivt innan dom kom i akvariet igen, har snabb växande växter för jag hade problem med alger rejält ett tag. och dom ser fina ut.
                Karro 72

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Om du har snabbväxande växter som ser fina ut har jag svårt att tro att du har nitrat=0. Det kan iofs vara så att växterna konsumerar allt nitrat, men då är det inte så bra att byta så mycket vatten, för då kan växterna få näringsbrist.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • karro72
                    • September 2006
                    • 137

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    Om du har snabbväxande växter som ser fina ut har jag svårt att tro att du har nitrat=0. Det kan iofs vara så att växterna konsumerar allt nitrat, men då är det inte så bra att byta så mycket vatten, för då kan växterna få näringsbrist.
                    kan vara stickorna till nitratet som visar fel oxå. men dom andra värderna på nitrit och kh ligger bra de vissar i alla fall vatten testerna så e det sådan tester som man tar vatten och häller i något preperat och värdet visar sig och har värden på karta. så enligt dom e de bra i alla fall. =*)
                    Karro 72

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Lomma - klorerar Malmö vattnet?

                      MVH Lasse
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • karro72
                        • September 2006
                        • 137

                        #12
                        Ursprungligen postat av Lasse
                        Lomma - klorerar Malmö vattnet?

                        MVH Lasse
                        ja du de e en bra fråga, de vet jag faktist inte ärligt talat, bord kanske ta reda på de. får nog ta ringa ner till kommunen.
                        Karro 72

                        Kommentar

                        Arbetssätt...