plötslig fiskdöd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • qweqwe
    • September 2006
    • 33

    plötslig fiskdöd

    kom hem fr jobbet just och fick se två av mina diskusar i karet döda på botten, igår kväll var en av dem väldigt mörk så det var nog på gång redan igår. övriga fiskar som pansarmalar, siamensisar och sugmalen samt de yngre discusar importerade fr hongkong och malaysia verkar tämligen oberrörda. vattnet var nu grumligt grått, temp ca29gr C.

    har just fått balans på karet fr cyano angrepp genom mörklägning och senare co2 gödning (mäsk)och PMDD, dessutom extra KNO3 för två dgr sen. växterna bubblar bra och växer nu sen en vecka tillbaka.

    jag har hört att det kan vara en ph svägning till följd med ett syrefall, pga lågt Kh. stämmer detta? behöver tips på bra ph, Kh tester, mina är inte riktigt tillförlitliga, testade dock Kh just och ev är den på 3Kh, enl seras testkitt.

    vad är det som har gått snett? just när cyanot är borta och växtligheten kommit igång.

    H.
  • åheim
    • April 2006
    • 13142

    #2
    co2 gödningen kanske....?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • qweqwe
      • September 2006
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av åheim
      co2 gödningen kanske....?

      utveckla.
      H.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        ph kan bli för lågt, för mycket co2 kan i vissa fall orsaka att fisken inte kan tillgodogöra sig syret.
        Lågt på brukar inte direkt döda fiskar men kan göra att tungmetaller frigörs.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • qweqwe
          • September 2006
          • 33

          #5
          Men mina yngre diskusar klarade sig!!! Samt alla andra firrar i karet. Det var bara lekparet som var stendöda.

          Om det var co2 som gjorde det så, vad borde jag ha gjort för att förhindrat detta?

          Kollat ph, kh?

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Vid syrebrist dör de största först.
            Vad har du gjort med vattnet nu?
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • qweqwe
              • September 2006
              • 33

              #7
              Vattenbyte 75%
              flyttat över diskusarna till annat över helgen. (bortrest)

              H.

              Kommentar

              Arbetssätt...