varför har jag så högt ph?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hella2
    • July 2005
    • 1158

    varför har jag så högt ph?

    Jag har 8,5 i mitt stora kar och 7 i mitt lilla,fiskarna kliar sig i det stora och jag tror att det beror på att ph:t är för högt. Jag har en rot, sand,bottengödning som nu håller på att gå ur,en stengrotta som är plockad ur en sjö,ingen aning om vad det är för slags sten,kan det vara grottan som är boven? i det lilla karet har jag bara en rot och en kolsten och växter så klart fisksorter i det stora är
    Guldbarber
    mosaikg.
    rosentetra
    ett kakkaduapar
    och en anticrus,guldbarberna verkar mest besvärad. nån ide vad jag kan göra för att sänka ph:t lite?
    Man blir aldrig fullärd ....
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    har du kalkhaltidt bottenmaterial?
    vad använder du för test när du mäter pht??
    tillsätter du bikarbonat?
    annars har jag svårt o tro att du har så högt ph.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • Hella2
      • July 2005
      • 1158

      #3
      Ursprungligen postat av andreassofus
      har du kalkhaltidt bottenmaterial?
      vad använder du för test när du mäter pht??
      tillsätter du bikarbonat?
      annars har jag svårt o tro att du har så högt ph.
      jag använder jbls dropptest jag har lite svårt att se om det är 8 eller 8,5 men jag ser direkt att det är7 i det lilla karet och det är mörkare färg när jag testar det stora. jag tillsätter inget bikarbonat,bottenmaterialet är till för akvariebruk,jag fick med det när jag köpte mitt juvelkar,tror att det kan vara rådasand,jag har tagit bort stenarna nu så får jag väll vänta och se
      Man blir aldrig fullärd ....

      Kommentar

      • Linda_A
        • March 2005
        • 1479

        #4
        Vad för kh har du då?

        Vad för PH och KH har du i kranvattnet?
        Har du några rötter i karen?
        //Linda

        Kommentar

        • Hella2
          • July 2005
          • 1158

          #5
          ja jag har en stor rot,jag tänkte skaffa en till rot där stengrottan fanns. Jag har i vattenkranen runt 8 i ph KH Är det hårdheten på vattnet? jag har ingen aning men har hört att vi ha mjukt vatten här i östersund
          Man blir aldrig fullärd ....

          Kommentar

          • Linda_A
            • March 2005
            • 1479

            #6
            Ursprungligen postat av Hella2
            ja jag har en stor rot,jag tänkte skaffa en till rot där stengrottan fanns. Jag har i vattenkranen runt 8 i ph KH Är det hårdheten på vattnet? jag har ingen aning men har hört att vi ha mjukt vatten här i östersund
            Den stora roten är den i det stora karet eller det lilla?

            Japp med KH mäter du karbonathårdheten, står mera om det här.

            Om det är väldigt mjukt så sjunker det ju med tiden. Men det skulle iofs inte förklarar varför vattnet är högre än kranvattnet i det ena akvariumet.
            //Linda

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              8.5 är orimligt om du inte har cement eller liknande i karet, och det är dessutom inte högt nog för att irritera fiskarnas hud (dvs de kliar sig inte pga pH't).
              Byt vatten oftare, ifall du har mycket nitrit/ammoniak i vattnet, och kolla noga på fiskarna om du kan se "damm" eller "saltkorn" på huden (i så fall har de parasiter).
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Hella2
                • July 2005
                • 1158

                #8
                Ursprungligen postat av Linda_A
                Den stora roten är den i det stora karet eller det lilla?

                Japp med KH mäter du karbonathårdheten, står mera om det här.

                Om det är väldigt mjukt så sjunker det ju med tiden. Men det skulle iofs inte förklarar varför vattnet är högre än kranvattnet i det ena akvariumet.
                jag har rötter i båda karen.
                Man blir aldrig fullärd ....

                Kommentar

                • Hella2
                  • July 2005
                  • 1158

                  #9
                  Ursprungligen postat av Azur
                  8.5 är orimligt om du inte har cement eller liknande i karet, och det är dessutom inte högt nog för att irritera fiskarnas hud (dvs de kliar sig inte pga pH't).
                  Byt vatten oftare, ifall du har mycket nitrit/ammoniak i vattnet, och kolla noga på fiskarna om du kan se "damm" eller "saltkorn" på huden (i så fall har de parasiter).
                  Jag har kanske för mycket ammoniak, ja, det sitter som små saltkorn på en barb,jag har haft det förut på nån fisk men det har försvunnit på nått dygn,vad kan jag göra åt det? nitriten är 0 men amoniaken vet jag inte byter vatten ca 30% i veckan
                  Man blir aldrig fullärd ....

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Rötter och högt pH brukar inte vara någon bra kombination. Beror iofs på vilken typ av rötter det är men det finns många som fått ångra den kombinationen.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Saltkornen du ser på fiskarna är vita prick. Det är en parasitsjukdom som gör att de kliar sig. Närmsta zooaffär har bra mediciner mot det.

                      Lasse: Det finns inga problem med att kombinera rötter & högt pH, förutom att rötterna bryts ner något snabbare (inte märkbart med normala, stenhårda, akvarierötter).
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #12
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Lasse: Det finns inga problem med att kombinera rötter & högt pH, förutom att rötterna bryts ner något snabbare (inte märkbart med normala, stenhårda, akvarierötter).
                        Håller inte helt med om det efter all det besvär som många av oss hade med Malawi och Tanganyikavatten och rötter när jag höll på med det på 70 och 80 talet. Jag tror inte det är andra rötter idag än då.

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

                          #13
                          Lasse: Vad för problem uppstod? Var det så att ni hade ett lågt kh och det sjönk , vilket ledde till att ni fick problem i malawi och tanganyikavattnet eller hade ni högt ph och kh och trots detta fick ni problem?

                          Lite nyfiken för jag har både högt kh och ph. Men aldrig att rötterna har påverkat det enligt vad jag har märkt. Speciellt inte när jag hade 11 i kh, nu ligger jag på 9.

                          Förlåt att det blir OT men jag är så nyfiken på svaret.
                          //Linda

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            #14
                            Ursprungligen postat av Linda_A
                            Lasse: Vad för problem uppstod? Var det så att ni hade ett lågt kh och det sjönk , vilket ledde till att ni fick problem i malawi och tanganyikavattnet eller hade ni högt ph och kh och trots detta fick ni problem?

                            Lite nyfiken för jag har både högt kh och ph. Men aldrig att rötterna har påverkat det enligt vad jag har märkt. Speciellt inte när jag hade 11 i kh, nu ligger jag på 9.

                            Förlåt att det blir OT men jag är så nyfiken på svaret.

                            Det skedde ofta i vatten som hade höga pH och KH:n (behandlade med bikarbonat). Slutsatsen som många av oss drog var att olika ämnen frigjordes från rötterna. Mest berömt var när det importerades blästrad ek från Skottland (sjödränkt) men det inträffade med mangroverötter också. Men inte alltid men regeln var om det uppstod ospecifierade besvär - finns det rötter i karet - släng ut dem.

                            Min erfarenhet gäller Malawi och Tanganyiker - annan fisk vet jag inte hur det slog.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Jag betvivlar mycket starkt att rötterna hade nåt med problemen att göra.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...