Vattnet i en del vattendrag och vattensamlingar i skogen innehåller en del humusämnen som även ger vattnet en brunaktig tefärgad ton.
Det är det vattnet som kallas för svartvatten, som är klart och tefärgat. Vitvatten brukar däremot vara grumligare.
Det är många tetror och andra tropiska fiskar som trivs i svartvatten. Jag har svartvatten i båda mina akvarier.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice Walker
Svartvatten kallas det naturliga vatten som finns i vissa vattenflöden i skogen/djungeln i bland annat amazonas och asien. Det har lågt ph, är väldigt mjukt och näringsfattigt - det är ganska sterilt faktiskt!
Utseendemässigt är det klart men brunfärgat. Alla dessa förutsättningar kan man skapa själv i sitt akvarium genom olika naturliga eller naturidentiska tillsatser. Exempel på naturliga saker för att skapa svartvatten är: torv, rötter, alkottar, bok eller eklöv etc. etc.
Själv gör jag avkok på alrotsbark som jag tillsätter vattnet, då blir det mycket vackert tefärgat! Här kan du läsa mer om blackwater, whitewater och clearwater.
"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice Walker
japp han e snabb..=*)
men tackar för era snabba svar,,, var jäkligt nyfiken.. alla pratar om det och hade inte en anining om vad de handlade om!!!*flinar'
//karro
Kommentar