hejsan hoppsan alla mitt vatten i akvariet har blivit helt dimmigt gult, har lagt i en mangovi rot, och en ny keramik kruka. en helt vanlig enkel keramik kruka. för förra gången jag la i en kruka så blev inte vattnet så här!!!!! vad ka de bero på!!!
vattnet helt gult, varför???? hjääälp
Kollaps
X
-
Skulle tro att det är roten som färgar av sig, och det kommer den att göra en tid. Det kommer att bli bättre med vattenbyte, för att återigen bli tefärgat efter ett par dagar.
Det är antagligen ingen Mangroverot du har, utan kanske en Mopanirot, och den är den värsta(bästa) på att färga av sig.
Personligen tycker jag att det är snyggt, men smaken är som baken/Anders
Medlem i NCS - givetvis! -
Skulle tro att det är roten som färgar av sig, och det kommer den att göra en tid. Det kommer att bli bättre med vattenbyte, för att återigen bli tefärgat efter ett par dagar.
Det är antagligen ingen Mangroverot du har, utan kanske en Mopanirot, och den är den värsta(bästa) på att färga av sig.
Personligen tycker jag att det är snyggt, men smaken är som bakenblev lite svett i pälsen tänkte de kunde vara farligt för mina firrar. men känns bättre nu. tackar för ditt snabba svar, men visst du har rätt där. de ser lite fräckt ut med färgen!!!!
MVH//KarroKarro 72
Kommentar
-
Karro 72
Kommentar
-
*Och liknande organismer, man brukar kalla det som ur praktisk synvinkel påminner om infusorier för infusorier, även om det inte är det.Kommentar
-
mitt vatten har blivit tefärgat av rötter som jag köpt...tycker det set skitsnyggt ut^^
MVH Macke_fiskMVH macke_fiskKommentar
-
Det är alla gånger roten!! Har själv två stycken, och har haft samma problem.
De kan faktiskt färga länge..och långsamt. Däremot dimmigt?? Har jag aldrig märkt!!
Det jag gjorde nu med senaste inköpta mopaniroten - var faktiskt att jag kokade den i ett par dagar så den färgade ur snabbare!
Koka i stor gryta så den täcks, och byt kokvattnet när det är helbrunt och börja om. Blötägg den sedan i badkaret på kvällen och se hur mycket den färgar över natten! Är vattnet på morgonen väldans brunt - kör en dag till.
Jobbigt - men värt slitet!
Efter det blev avfärgningen i akvarievattnet MYCKET mindre!
Den färgar fortfarande litegranna - men inte så det stör.
Och nu har det gått ett par månader sedan jag köpte den!!
Vattnet hinner bara bli lite små-gult tills det ändå är dax för vattenbyte.Senast redigerad av Healena; 13 October 2006, 08:49.Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L// Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //Kommentar
-
antingen kan du plocka ur roten och lägga den i blöt nån annanstans under en tid.. jag la min rot i badkaret några dagar innan jag la ner den i akvariet. (roten plockades såklart ut ibland så jag kunde duscha)
annars får du nog vänja dig vid gult vatten och göra massor av vattenbyten.Min zoon
Akvarier + undulaterna Polly och PelleKommentar
-
Rötter kan färga vattnet, men det blir då te-färgat och klart. Te-färgat vatten är inte bara snyggt, utan en del fiskar trivs med det.
Dimman beror säkert på nånting helt annat. Är akvariet nystartat?"The animals of the world exist for their own reasons.
They were not made for humans
any more than black people were made for whites
or women for men." - Alice WalkerKommentar
-
som jag fick härom dagen, hade ett innan på 54L som ska vara yngel kar nu.
innan jag hade i min fiskar så tvätade jag de gamla filtret i de ny akvariumet, och lät nya filtren ligga och bada en rejäl tid innan de sattet igång, använde vattnet från de gammla akvariumet, och fyllde på med nytt vatten resterande, och tillsatte filterbakterier, så etfter några timmars slit kom fiskarna i oxå, dom tycks må jätte bra ingen som dött än.håller koll på nitrit och kh halten med vatten prover, men allt tycks vara som det ska,sånt ös som de e på firrarna nu vad där inte inna, till och med minna platys har ynglat i natt...=*)
MVH//KarroKarro 72
Kommentar
-
Det förklarar saken. Det är vanligt att vattnet blir dimmigt i ett nystartat akvarium. Det är inte farligt och det brukar försvinna efter några veckor. Tefärgen beror nog på roten och det är nånting som dina tetror gillar.
Det verkar som om du har gjort en bra uppstart av akvariet. Det enda som du inte hade behövt göra var att vänta med att sätta på det nya filtret, för det är ju lättare för bakteriena att åka in i filtret när det är igång"The animals of the world exist for their own reasons.
-
Det förklarar saken. Det är vanligt att vattnet blir dimmigt i ett nystartat akvarium. Det är inte farligt och det brukar försvinna efter några veckor. Tefärgen beror nog på roten och det är nånting som dina tetror gillar.
Det verkar som om du har gjort en bra uppstart av akvariet. Det enda som du inte hade behövt göra var att vänta med att sätta på det nya filtret, för det är ju lättare för bakteriena att åka in i filtret när det är igångmen ska jag göra vatten byten som vanligt nu i veckan som kommer eller göra de oftare så jag får bort färgningen,
visserligen ser de mysigt ut..
som sagt e de inte farligt för firrarna så har de igentligen ingen större betydelse heller...=*) men e jäkligt stolt över min platy yngel fått upp 1 yngel i de lilla karet än så länge...*
*ler* dom små rackarna gömer sig...
Karro 72
Kommentar
-
Filtret brukar ta hand om dimman. Men visst om du byter lite vatten kan det hjälpa. Fast se till att inte röra om i botten (det ska man annars inte göra ändå) får då blir det dimmigare igen.
Färgen däremot tycker jag inte du ska bry dig om. Det är bara naturligt och bra."The animals of the world exist for their own reasons.
Kommentar