salt till vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malin72
    • October 2006
    • 90

    salt till vattnet

    hur är det med salt till vattnet, mår alla fiskar bra av det???? att jag hade det till tex mollys mm det vet jag men hur är det ska det vara till ALLA akvariefiskar salt utan jod och hur mycket ska det vara till ett akvarium på 450 L, hur ofta???
    mvh Malin
  • Cold
    • March 2006
    • 1127

    #2
    Jag fick svar att min kompis skulle ha:ca en matsked/10 liter nytt vatten....kolla här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=94297 kanske lite hjälp?

    Dina övriga frågor vet jag tyvärr inte
    540 L Modell större - 100 L Guppy uppfödning + Fjäril - 30L Släkt för tillfälle - 10L Räkor

    Kommentar

    • malin72
      • October 2006
      • 90

      #3
      tack för ditt svar
      mvh Malin

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Har man i akvariet vanliga fiskar som inte ställer krav på salt i vattnet (se artbeskrivningen) finns det ingen anledning till att använda salt i vattnet
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • malin72
          • October 2006
          • 90

          #5
          tack för svaret....så om jag då söker på sorterna jag har ska det stå där???
          mvh Malin

          Kommentar

          • solbacka
            • January 2004
            • 3952

            #6
            Salt använder jag i medicinskt syfte. Det verkar vara det bästa att börja med innan man medicinerar.
            350l Diskus 275l SA växt
            100l tanganynika
            Min dagbok Mina bilder
            Min alldeles egna zoon

            Kommentar

            • malin72
              • October 2006
              • 90

              #7
              jo så tänker jag med...är nog mest orolig över om det finns fiskar som mår dåligt av att få salt i vattnet
              mvh Malin

              Kommentar

              • solbacka
                • January 2004
                • 3952

                #8
                pansarmalar mår dåligt av salt. Särskilt salt och värme. 5 av mina fläckiga dog innan jag förstod att de inte tålde värme/salt. Någon hade skrivit att det gick bra
                350l Diskus 275l SA växt
                100l tanganynika
                Min dagbok Mina bilder
                Min alldeles egna zoon

                Kommentar

                • malin72
                  • October 2006
                  • 90

                  #9
                  aj då...ja det är sånt som oroar mig för jag skulle behöva lite till vissa tror jag
                  mvh Malin

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    I resp. artbeskrivningen står angivet om en art behöver salt eller om arten ifråga är speciellt känslig för salt.
                    Står inget alls angivet så innebär det att den visserligen inte är känslig för salt, men den finns heller ingen anledning till att använda salt i vattnet
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Healena
                      • May 2006
                      • 1440

                      #11
                      Som jag fattat det så är det bäst att låta bli salt i största möjliga utsträckning - just för att kunna ta till det som första åtgärd vid sjukdom.
                      Om man hela tiden använder salt vid vattenbytena, så blir "baskilluskerna" resistenta.

                      Men om man använt salt - så måste man efter avslutad "kur" minska salthalten långsamt. Man bör inte bara sluta med saltet vid vattenbytena på direkten, utan minska mängden succesivt...

                      Såhär har JAG uppfattat det hela, och tillämpar detta.
                      Men jag har fattat fel förut.. *L*
                      Håller på att minska salthalten nu...

                      Fick bukt med konstiga vita mjölkaktiga fläckar på fenor, klåda och allmänt svårdiagnosticerat sjukdomstjosan med endast salt, temphöjning och täta vattenbyten. Bättre för nyttobakterierna än medicinkurer...
                      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                      Kommentar

                      • Jenny_E
                        • July 2004
                        • 661

                        #12
                        Inflikar en fråga här (hoppas att det går bra).
                        Ektozon- hur mycket till ett 75 liters? Också i "medicinskt" syfte

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Ursprungligen postat av Jenny_E
                          Inflikar en fråga här (hoppas att det går bra).
                          Ektozon- hur mycket till ett 75 liters? Också i "medicinskt" syfte
                          Har hört & tillämpat 1 dl / 100 L vatten....i "medicinskt syfte".
                          Alltså borde du kunna testa tillsätta drygt 1/2 dl.
                          Saltet "botar" inget - utan ökar fiskens motståndskraft..

                          Lös upp det väl, och ha i lite åt gången under många timmars tid.
                          Senast redigerad av Healena; 12 October 2006, 08:04.
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Kramfors
                            • January 2003
                            • 7265

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jenny_E
                            Inflikar en fråga här (hoppas att det går bra).
                            Ektozon- hur mycket till ett 75 liters? Också i "medicinskt" syfte
                            2 tsk. till 100 liter vatten brukar vara rådet.
                            1 tsk. är 5 ml.
                            I medicinskt syfte bör nog salthalten vara mellan 0,1-0,3 % eller saltbad med mer salt.
                            http://www.kramforskoi.com/

                            Kommentar

                            • Mr B
                              • September 2004
                              • 1310

                              #15
                              Ursprungligen postat av Healena
                              Men om man använt salt - så måste man efter avslutad "kur" minska salthalten långsamt. Man bör inte bara sluta med saltet vid vattenbytena på direkten, utan minska mängden succesivt...
                              Inte provat, än så länge varit förskonad från sjukdommar medans jag varit i sådant tillstånd att jag kunnat se dem hos fiskarna. Oaktat det, borde mindre vattenbyten kunna utföras helt utan salt tillsats efter avslutad kur, mindre, typ standard vattenbyte på 25-33% av vattnet.

                              Sen är det kanske en självklarhet, man doserar bara salt efter tillsatt vattenmängd, inte totala akvarievolymen efter första tillsatsen.
                              B!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...