Att tillsätta CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gudsson
    • July 2006
    • 342

    Att tillsätta CO2

    Jag har haft ganska högt pH i mitt kar från början, så jag har försökt inför CO2 med hjälp av mäsk. Jag har använt syrestenar i olika varianter och former och pH har endast sjunkigt ytterst lite. Allt detta tills idag...

    Jag har en tid tänkt att jag skulle bygga en riktig reaktor. Så jag och min son var på Biltema och på Bauhaus i Svågertorp, Malmö, för att skaffa lite grejer. Reaktorn jag byggde när jag kommit hem igen sög och allt gick fel. Jag hade t o m sönder de två främre täckglasen på akvariet. Jag var sur, arg och besviken och mitt blodsocker var svinlågt, då jag inte ätit på många timmar. Efter en stadig och kaloririk middag med bla mycket pommes och majonäs satte jag ner pumpen jag köpt på Bauhaus i akvariet. Mäskflaskans slang med CO2 ledde jag till insuget på den lilla minipumpen och vips! Ut strömmar ett perfekt moln av CO2. Pumpen mosar bubblorna och sprutar ut små små små CO2 bubblor som sprider sig perfekt i akvariet. Eftersom jag arbetar på en teater var tvungen att sticka och jobba några timmar och när jag kom hem var det bubblor på alla växter i akvariet. Nu kommer ju dock nästa problem. Hastigt gjorde jag ett pHtest. Mitt usla pHtest mäter ju mellan typ 1 och 10 så det är långt ifrån exakt, men iallafall tror ja pH nu ligger under 7. Färskvattnet i Malmö har 8.2. Med syresten har jag lyckats sänka pH till strax under 7.5. Nu blir jag orolig att vattnet ska bli för surt. Pumpen har jag satt så att den bara pumpar 10 timmar. Ljuset är på 12 timmar. Problemet med mäsk är ju att CO2 tillförseln blir ojämn. Är detta farligt? Jag har en syrepump också. Den borde väl kunna hjälpa mig att höja pH igen?

    Alltså undrar jag mest bara vad jag ska tänka på nu när jag lyckats lösgöra CO2 riktigt bra i mitt akvarievatten.

    /Johan
    375 L sydamerikaliknande
    http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164
  • ivo
    • September 2006
    • 32

    #2
    Hej Johan, vad är det för pump (vad heter det) du har köpt på Bauhaus?
    Vill göra samma sak tills jag skaffar ytterfilter och reaktor. Jag har försökt med CO2 länge, haft fel grejer, fått hjälp av forumet här resp Defdac. Mvh ivo
    PS:jobbar också på teater i Borås med ljus.
    Senast redigerad av ivo; 07 October 2006, 07:36.

    Kommentar

    • gudsson
      • July 2006
      • 342

      #3
      hej ivo.
      Den heter mikropump 300 och kostade 285:-. Det kanske är dyrt för en cirkulationspump, men den fungerar bra för att sprida CO2 i vattnet. Jag har ett ytterfilter som jag tidigare låtit co2 gå in via insuget till ytterfiltret men det drog med sig så mycket skit att vattnet blev grumligt. Verkar bättre att låta en cirkulationspump göra jobbet. Pumpen jag köpt på bauhaus är till för att skapa fontäner i dammar så den finns inte på husdjursavdelning utan på trädgårdsavdelningen.

      PS. Jag jobbar också med ljus!.
      375 L sydamerikaliknande
      http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

      Kommentar

      • ivo
        • September 2006
        • 32

        #4
        Hej Johan, vad roligt det här med teater, tack för svaret nu ska jag till mina lampor. HDB ivo.

        Kommentar

        • ivo
          • September 2006
          • 32

          #5
          Hej Johan, tror du inte att vattnet blev grumligt på grund av att ph var förlågt?
          Har läst här i forumet att vissa har inte riktigt klart vatten när de göder med co2. När jag tillsatt citronsyra-för att sänka ph fick jag grumlighet. Kh i min lilla burk ligger på 0 som är inte alls bra. Ska ligga rund 3-4 tror jag annars svänger ph jättemycket. Tyvärr har jag bara gamla tester som jag kan inte lita på så mycket. Jag försöker lära mig lite om Ph, kh, Co2 men är inte klok på det. HDB ivo

          Kommentar

          • gudsson
            • July 2006
            • 342

            #6
            Jag har bara ett pH-test med oerhört dålig precision. 6.5, 7.0, 7.5 osv. Jag har inte mätt något annat men vet dock allt om kranvattnet i malmö. Klart skulle det vara bra att veta vad som händer med kranvattnet när det varit i akvariet en tid =)
            375 L sydamerikaliknande
            http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=164

            Kommentar

            Arbetssätt...