HJÄLP! nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hall
    • August 2005
    • 190

    HJÄLP! nitrit

    startade upp ett 375 liters i tisdags ( för en vecka sen) och nitrit värdet har gått upp till 1!!!.. Hur sänker jag det??!?!?!.. snälla snälla hjälp..

    Har 20 malawis och några malar i det. PH't ligger på 7.5-8.. allt är bra annars.. bara att jag blev väldigt förvånad över nitrit värdet... Har aldrig haft problem med nitrit annars.

    Jag har inte gjort något vattenbyte än
  • karro72
    • September 2006
    • 137

    #2
    gör vatten byten ofta och köp hem sera nitrivec överdosera gärna..
    *lycka till*
    //Karro
    Karro 72

    Kommentar

    • hall
      • August 2005
      • 190

      #3
      hur mycket ska jag byta när jag byter?...

      kör 20% i veckan vanligtvis

      Kommentar

      • ppalm
        • September 2006
        • 47

        #4
        Byt 30% dagligen till det blir bättre (i två dagar och mät sedan).
        Tillsätt 1-1,5 dl grovsalt utan jod per 100Liter du tappar ur

        Saltet hjälper/motverkar skador på fiskarnas slemmhinnor.

        gjorde detta själv då jag såg en fisk som började få anfrättas fenor & chippade luft vid ytan. Ilbeställde Nitrivec & No2 test men när jag fick hem det och mätte så var det ok och fiskarna trivs igen.

        Kommentar

        • Tenkare
          • May 2005
          • 2519

          #5
          Sist jag fick det i ett nystartat så bytte jag 20% 2/ggr/dag i 4 dagar samt överdoserade nitrivec.
          Neca eos omnes, deus suos agnoscet


          Min zon Min Tenkare

          Kommentar

          • hall
            • August 2005
            • 190

            #6
            Ursprungligen postat av ppalm
            Tillsätt 1-1,5 dl grovsalt utan jod per 100Liter du tappar ur
            Är inte för mycket

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Ursprungligen postat av hall
              Är inte för mycket
              Det är 1,5 promille. Salthalt i fisk ca 7-9 promille. Ingen fara för fisken, växterna kan däremot ta stryk. Salttilsättning vid nitrit inte bara motverkar skador - det tar också ner giftverkan av nitrit. För sötvattensfisk kan man normalt gå upp i salthalter til 4 - 5 promille utan fara. det kan till och med vara bra vid stresstillfällen eftersom det minskar osmostrycket. Dock är inte salt bakteriedödande som många tror i dessa låga koncentrationer.

              Sätt till nitrivec (eller något liknande) varje dag enligt doseringen för dag ett under tre veckor. Strunta i om det står att det räcker med en insättning. Stoppa matningen tills nitriten är under kontroll.
              MVH Lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • amazonfarmen
                • June 2006
                • 508

                #8
                Tänk bara på att malar KAN vara känsliga för snabba salthalt minskningar!

                Hade jag nitrit så skulle jag tömma ut så mycket vatten jag kunde för pumpar mm, sedan SAKTA (under ett antal timmar) tillsätta vatten till karet var fullt igen, detta ger nog minst chockverkan.
                Detta skulle jag göra 1-2gånger/dag i några dagar tills att det hade stabiliserats, självklart skulle matningen vara minimal.

                //Calle
                www.goc.se

                Kommentar

                • hall
                  • August 2005
                  • 190

                  #9
                  Överdosera gärna...

                  Står 20cl per 100 liter första dagen.. sedan efter det 10cl per 100 liter i tio dagar..

                  nitravec..

                  Ska jag köra på 20cl i tio dagar istället?

                  Kommentar

                  • ppalm
                    • September 2006
                    • 47

                    #10
                    Ursprungligen postat av hall
                    Överdosera gärna...

                    Står 20cl per 100 liter första dagen.. sedan efter det 10cl per 100 liter i tio dagar..

                    nitravec..

                    Ska jag köra på 20cl i tio dagar istället?
                    Klarade mig att få igång kvävecykeln ändå utan nitrivec

                    Kommentar

                    • Lasse
                      • October 2002
                      • 1965

                      #11
                      Ursprungligen postat av hall
                      Överdosera gärna...

                      Står 20cl per 100 liter första dagen.. sedan efter det 10cl per 100 liter i tio dagar..

                      nitravec..

                      Ska jag köra på 20cl i tio dagar istället?
                      Så brukar jag starta både söt och saltvattenkar (alltså 20 cl/dag). Nu har du nitrit och det kan vara så att du kan behöva en ännu högre dos i början. Det är svårt att överdosera så att man får skadliga effekter. Däremot är det oerhört viktigt att stoppa a l l matning (inte bara dra ner) tills du kommit över "nitritpuckeln". Varje mikrogram mat du lägger i ökar din nitrit så länge du är i den fasen. När du kommit över den så ger du minimal-minimal matning (och fortsätter bakterietillsättning) Mät nitriten och om den inte ökar så kan du försiktigt öka matningen. Det vanligaste är att nitriten går ner mycket snabbt (under en dag) när systemet kommer igång. Även om det teoretiskt inte skall betyda något att byta vatten så är min erfarenhet att det snarare drar ut på förloppet men detta är en avvägningsfråga - du får inte acceptera så höga nitritnivåer så att du riskerar fisken - då måste du byta. Nitrithalter på 1 är i högsta laget. Eftersom nitriten slår på syreupptagningsförmågan är det inte fel med kraftig luftning (syresättning) Eftersom du har Malawi och därmed troligtvis högt pH så ger en kraftig luftning andra fördelar också (du blir av med en del av kvävet som gasformig ammoniak).

                      Jag förutsätter att du har ett dugligt filter i karet och bra fart igenom det.

                      Edit. Du har inte talat om var du bor. Vet du om vattenverket i din kommun klorerar. Det är den tiden nu ddå många ytvattenverk ökar kloreringen (höstfloden). Om du byter vatten använd c-vitamin eller vatteberedningspreparat.

                      MVH Lasse
                      Senast redigerad av Lasse; 05 October 2006, 18:11.
                      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                      Kommentar

                      • hall
                        • August 2005
                        • 190

                        #12
                        Jag bor i malmö...
                        Pumpen jag använder är ehim 2252(tror jag den heter)... 1200l/h..

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av hall
                          Jag bor i malmö...
                          Pumpen jag använder är ehim 2252(tror jag den heter)... 1200l/h..
                          Ganska lite filtermatrial i den som standard, inte jättedåligt, men jag skulle ha mer, hygglig kraft i pumpen, om du anväder diffusor får du ganska effektiv "luftning".

                          Många malar är mycket känsliga för salt, dina malawis ska inte kunna skada av de nämnda halterna.

                          Kommentar

                          • me_trixie
                            • December 2004
                            • 350

                            #14
                            Toxivec är annars ett effektivt sätt att få bort akuta nitritproblem. Ständiga vattenbyten byter ju bort bakterierna också...

                            Kommentar

                            • ppalm
                              • September 2006
                              • 47

                              #15
                              Ursprungligen postat av me_trixie
                              Toxivec är annars ett effektivt sätt att få bort akuta nitritproblem. Ständiga vattenbyten byter ju bort bakterierna också...
                              Nedbrytningsbakterierna sitter väll i filtarmassor och på övriga ytor. Däremot amoniak, nitrit, nitrat är bundet i vattnet.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...