Hur bör ett frisk akvarium lukta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trallala
    • September 2006
    • 13

    Hur bör ett frisk akvarium lukta?

    Som rubriken säger; hur ska ett akvarium lukta när det mår bra? Kan "Mår bra"-doften variera från akvarium till akvarium och vad beror det på i sådana fall?

    /Nyfiken nybörjararkivist
  • fredrikakesson
    • November 2003
    • 1363

    #2
    Hej

    Vattnet ska inte lukta just någonting om man inte säter näsan väldigt nära då brukar det ha en svag doft av sjö/kärr
    //Fredrik

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Som Fredrika säger. Du kan också få en rätt kraftig lukt av fisk eller våt mossa om du har mycket alger i akvariet. Ett friskt akvarium skall dock aldrig lukta direkt illa.

      Akvarier som varit igång länge och som har dålig cirkulation kan börja lukta avlopp (pga svavelvätebildning i bottnen). Det är inte direkt farligt för fisken, men inte direkt bra heller.
      Nystartade akvarier eller akvarier där man slagit ut nitrifikationsbakterierna får ofta en karaktäristisk obehaglig, vass, sur, "giftig" lukt, som kommer av ammoniak och merkaptaner. Lukten ljuger inte heller: vatten som luktar så _är_ giftigt och har man fisk i akvariet bör man göra stora vattenbyten dagligen till lukten försvunnit.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Trallala
        • September 2006
        • 13

        #4
        Tack för svaren!

        Då tror jag att mitt akvarium luktar bra. Det doftar lite skogtjärnsvatten precis när jag lyfter bort locket och stoppar ner näsan.

        Kommentar

        • dreas
          • August 2005
          • 264

          #5
          Utfodra dina malar med brysselkål och lukta på vattnet morgonen efter, det kallar jag frisk lukt!

          Kommentar

          • Pannecke
            • January 2005
            • 1325

            #6
            Ursprungligen postat av Trallala
            Tack för svaren!

            Då tror jag att mitt akvarium luktar bra. Det doftar lite skogtjärnsvatten precis när jag lyfter bort locket och stoppar ner näsan.
            Det gör nog vårat akvarium med. Men det beror nog på att jag kör med torvsubstrakt under gruset.
            /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

            Gå gärna in och titta på vår hemsida.

            Kommentar

            Arbetssätt...