Vid vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredito
    • October 2004
    • 94

    Vid vattenbyte?

    Hur gör ni vid ett vattenbyte?
    Ska man få upp mycket bottenslam ur gruset genom att röra runt med slamhäverten, eller ska man ta det lite försiktigt och bara hålla den över gruset så man bara tar det översta lagret för att inte störa förmultningsprocessen?

    Vad säger experterna?

    Jag försöker göra ett 50% vattenbyte 1 gång i veckan i mitt 110 liters kar, kör med PMDD och CO2.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290915
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    50% låter mycket och är ganska påfrestande för fiskarna - det räcker gott med 30%!

    Rör inte runt med häverten i gruset utan liksom "stöt runt" försiktigt med hävertinsuget lite OVANPÅ botten. Då får du bort det värsta utan att gojsa till allt för mycket miljömässigt.

    Nu sade jag nå't - UTAN att vara expert
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Ja i sak har du helt rätt Healena, och jag lägger mig inte i för att säga emot dig. När man optimerar betingelserna för växterna får fiskarna på många sätt en optimal miljö på köpet, och byter man 50% så pass ofta som en gång i veckan brukar det inte vara några problem för fiskarna, särskilt inte om man har mycket växter och lite fisk, men i vissa sällsynta situtioner kan det innebära en hälsorisk för fiskarna att byta så mycket vatten på en gång.
      Om du har grus som "skiten" faller ner mellan kornen på brukar man kunna följa nivån av skit allteftersom den växer från bottenglaset och uppåt mellan gruskornen, man kan med fördel för många växter låta det vara an viss nivå i gruset, alltså gör precis som Healena säger; stöt runt lite och sug upp det som ligger i det absolut översta lagret.

      Kommentar

      • fredito
        • October 2004
        • 94

        #4
        Ok. lite som jag har gjort nu då, har dock en del växter och göder med PMDD samt CO2 och det bästa sättet för att hålla de nivåerna är ju ett 50% vattenbyte.
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=290915

        Kommentar

        Arbetssätt...