Farligt med högt KH och pH?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • yogini
    • September 2006
    • 121

    Farligt med högt KH och pH?

    Hej!

    Jag testar mitt akvarievatten med JBL EasyTest 5 in 1; mäter nitrit, nitrat, GH, KH och pH.

    Dom tre första är ok, men KH och Ph är rätt högg. KH uppåt 40 och pH närmare 9!!!

    Bor i Uppsala så vattnet är rätt hårt här naturligt.

    Hur farligt är det här för Guppysarna?
    Vad kan man göra?

    Tacksam för svar!
    Bästa hälsningar, Yogini med son
    18 l med guppys
    Startade 20 aug-06

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Inga problem för guppys
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • yogini
      • September 2006
      • 121

      #3
      Tack för snabbt besked!!

      Blir lite fundersam när test-burken visar så många utropstecken till varning.
      Bästa hälsningar, Yogini med son
      18 l med guppys
      Startade 20 aug-06

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        KH låter orimligt högt även för Uppsala - mätfel?
        På 1980-talet hade kranvattnet ett stabilt KH på 12 och stabilt pH på 7.6.
        Men vi trixade ibland till det till mjukvatten.
        Jag vet att det finns planer på att förändra Uppsalavattnet men trodde det skulle ske först nästa år.
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • yogini
          • September 2006
          • 121

          #5
          Jag har kollat med flera mätstickor, och dom visar alla "samma värden". Men det är inte helt lätt att matcha färgerna på stickan med färgkoden på burken. Och man får ju inte så exakta värden då det är stora hopp mellan värdena.
          Bästa hälsningar, Yogini med son
          18 l med guppys
          Startade 20 aug-06

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Ursprungligen postat av yogini
            Jag har kollat med flera mätstickor, och dom visar alla "samma värden". Men det är inte helt lätt att matcha färgerna på stickan med färgkoden på burken. Och man får ju inte så exakta värden då det är stora hopp mellan värdena.
            Släng mätstickorna på soptippen - använd dropptester istället.

            MVH Lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Enligt vattenverket så skall KH ligga på ca 16 och pH på ca 7.6
              Hittade dock ett par mätvärden med Ph på upp till 8.8 och KH på ca 20. Ett KH på 40 låter dock väl högt.
              Jag är själv inte riktigt så negativ till mätstickor som Lasse utan tycker faktikst att de brukar stämma acceptabelt - dock är alla tester färskvara
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Enligt vattenverket så skall KH ligga på ca 16 och pH på ca 7.6
                Hittade dock ett par mätvärden med Ph på upp till 8.8 och KH på ca 20. Ett KH på 40 låter dock väl högt.
                Jag är själv inte riktigt så negativ till mätstickor som Lasse utan tycker faktikst att de brukar stämma acceptabelt - dock är alla tester färskvara

                Redovisar vattenverket KH i tyska hårdhetsgrader? - har du länken?
                Edit: Hittade själv och såg att du konverterat värdena från mg/l CaCO3 vilket är vattenverkens sätt att uttrycka sig.

                MVH Lasse

                som för övrigt anser att mätsäkerheten på stickor är någonstans mellan Kiruna och saligheten
                Senast redigerad av Lasse; 26 September 2006, 21:46. Anledning: Tittat själv
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Stickor är värre än värdelösa. De inte bara visar fel, de visar _oberäkneligt_.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Lasse
                    • October 2002
                    • 1965

                    #10
                    Läste igenom erikthurs länk - många bra idér. Idag undrar jag om inte införskaffande av en enkel reverse osmos anläggning (kring 1000 lappen) är det bästa sättet. Då får man ett vatten som är likvärdigt med avjoniserat och destillerat vatten att späda med. Används mycket inom saltvattensakvaristiken idag.

                    MVH Lasse
                    Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      RO är enorm overkill för guppies.
                      För det mesta är det enorm overkill för saltvattensakvarier också.
                      Har man svartvatten däremot...
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • yogini
                        • September 2006
                        • 121

                        #12
                        Jag hade för mig att jag läst här inne att stickorna inte var så bra som dropptest, men jag var i en affär med en sjuk guppy hemma häromdagen (troligtvis torpedsjuka) och behövde ta det dom hade för att kolla nitriten hemma. (Dock var nitriten inget problem.) Tänkte att det borde fungera bra som en snabbtest för nitrit och nitrat.

                        Men tillbaka till KH och pH. Referenserna på burken, färgkoderna som man ska jämföra stickorna är inte helt lätta att tolka. KH ligger någonstans mellan 17 och 40 (!). Och pH ligger mellan 8 och 9. Så Kjells siffror var inte helt fel.

                        Frågan är om fiskarna kan ta skada? Kan dessa höga värden påverka filterfunktionen negativt? Har haft en trolig fenröta direkt efter fiskköp och nu senast en torpedsjuk, och tänkte att dom kanske blev försvagade, stressade och mer benägna att bli sjuka om vattnet inte var bra.
                        Bästa hälsningar, Yogini med son
                        18 l med guppys
                        Startade 20 aug-06

                        Kommentar

                        • Erik...
                          • May 2006
                          • 1459

                          #13
                          Ursprungligen postat av yogini
                          Jag hade för mig att jag läst här inne att stickorna inte var så bra som dropptest, men jag var i en affär med en sjuk guppy hemma häromdagen (troligtvis torpedsjuka) och behövde ta det dom hade för att kolla nitriten hemma. (Dock var nitriten inget problem.) Tänkte att det borde fungera bra som en snabbtest för nitrit och nitrat.

                          Men tillbaka till KH och pH. Referenserna på burken, färgkoderna som man ska jämföra stickorna är inte helt lätta att tolka. KH ligger någonstans mellan 17 och 40 (!). Och pH ligger mellan 8 och 9. Så Kjells siffror var inte helt fel.

                          Frågan är om fiskarna kan ta skada? Kan dessa höga värden påverka filterfunktionen negativt? Har haft en trolig fenröta direkt efter fiskköp och nu senast en torpedsjuk, och tänkte att dom kanske blev försvagade, stressade och mer benägna att bli sjuka om vattnet inte var bra.

                          Om du har kommunalt kranvatten i uppsala och ska hålla på med "vanliga akvariefiskar" som prydnad och kanske lite guppyavel kan du göra så här;

                          Släng stickorna, släng alla mystiska flaskor och preparat, akvarieväxtnäring är det enda "mystiska" du kan ha nytta av. Sen följer du alla klassiska råd om delvattenbyten, inte mata för mycket, bara rengöra filtret i gammalt akvarievatten osv. Så länge ni har måttligt med fisk och gärna en del växter som växer sköter sig alla värden alldeles förräffligt om man sköter akvariet enligt alla gamla klassiska råd som man ska och har uppsala-kranvatten.

                          Kommentar

                          • yogini
                            • September 2006
                            • 121

                            #14
                            Tack Erik!

                            Skönt med råd från någon annan som också bor i Uppsala.

                            Men menar du att "Aquasafe" och dylika vattenberedningspreparat ingår i kategorin "mystiska" som man inte behöver?
                            Bästa hälsningar, Yogini med son
                            18 l med guppys
                            Startade 20 aug-06

                            Kommentar

                            Arbetssätt...