Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasC
    • August 2006
    • 35

    Nitrat

    Jag har haft mitt malawikar igång ett par månader nu. En fisk har dött av oförklarlig anledning. Jag misstänker att den blev klämd mellan några stenar när jag skulle slammsuga bottnen men jag vet inte säkert. Det var bara något jag kom att tänka på som verkade troligt. Så det får jag vara vaksam över i framtiden.

    Men jag har märkt ett ökat nitratvärde när jag mätt med stickor. Jag tror att jag fått igång en bra bakteriebalans efter att ha kört med nitrivec under inkörningsperioden, eftersom stickorna visar noll på nitritvärde. Vad jag undrar nu är om jag även ska köra i Nitravec och Ammovec eller om det är exakt samma bakterier som nitrivec och därför är onödigt.

    Jag har läst här på forumet att växtgödning kan ge en ökning av nitratet så jag tänkte att jag kanske har haft i lite för mycket av det, eller kört i det för ofta snarare.

    Jag kör vattenbyten varje vecka så jag håller det i schack så långt iallafall.

    Tänkte jag kanske kan ha i Nitravec och Ammovec också om det är samma som med Nitrivec att det bygger upp en bakteriekultur som kompletterar den skapad av Nitrivec. Om man sedan kanske kan ha i lite av alla tre även efteråt lite då och då för att underhålla det. Eller kan det bli för mycket?

    Jag undrar också om det är livsviktigt att man får upp allt slam från bottnen? Det kan nämligen vara väldigt svårt att komma åt bakom stenar och så.
    Senast redigerad av AndreasC; 26 September 2006, 12:58.
  • AndreasC
    • August 2006
    • 35

    #2
    Ingen som vet?

    Kommentar

    • fredrikakesson
      • November 2003
      • 1363

      #3
      Hej

      När du väl fått igång karet så kan du skippa allt vad nitrivec mfl medel heter.Att gödning skulle öka nitratvärdet är nog bara skitsnack om du inte kör med pmdd gödning som innehåller just nitrat.Nitratet kommer av nedbrutet fiskskit och matrester.Om du har rikligt med växter och göder med co2 så behöver man tillsätta nitrat men om du inte kör med det så brukar det som fiskarna genererar räcka till.Om man har koll på nitrat värdet så brukar jag byta vatten när det börjar närma sig 30-40 ppm.Det gör inget om det är lite slamm kvar snarare tvärt om.Om du är för flitig med vattenbyten så är det lätt att drabbas av cyano som sedan är en PLÅGA att få bort.Lagom är nog bäst här som i många andra sammanhang
      Fredrik

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        städa botten till att börja med, har du haft igång karet en längre tid ska du inte behöva tillsätta massa medel i vattnet.

        så städa botten och byt vatten direkt efteråt.
        Köp ett dropptest ist för stickor, stickor är verkligen kass eftersom dom kan ge helt felaktiga utslag.

        vad har du för växter?

        /hampus
        Senast redigerad av hambli; 02 October 2006, 14:24.

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Varför ska han rengöra filtret ?
          Mvh Leif

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            Ursprungligen postat av albjohn
            Varför ska han rengöra filtret ?
            oj de stämmer inte riktigt ne...sorry tar bort det från mitt första inlägg.

            Kommentar

            • AndreasC
              • August 2006
              • 35

              #7
              Jag har två växter i som jag blev rekomenderad av killen i akvarieaffären. Vet inte vad det är för växter med det är typ som en plastkruka runt roten, har inte tagit bort dem för jag antog att de skulle sitta kvar. Det är sedan avlånga blad. Jag tror inte att det är vallisneria iallafall.

              Sedan detta med att byta vatten efter man slamsugit. Gör man inte det samtidigt? Vattnet går ju ut samtidigt med slammet, hur ska man göra annars?

              Kommentar

              • AndreasC
                • August 2006
                • 35

                #8
                Jag byter lite vatten samt slammsuger botten i gång per vecka. Däremot har jag börjat mata lite försiktare, är det riktigt?

                Kommentar

                • hambli
                  • December 2004
                  • 508

                  #9
                  jo givetvis, jag brukar slamsuga ner i en balja och byta resten av vattnet med en slang.
                  vet inte hur stort kar du har men bara du suger upp skiten så är det ju bra, hur har ingen större betydelse.

                  har du kvar växterna i krukorna?
                  har för mej att den massa som finns i krukan kan med tiden bidra med ökad nitrathalt.

                  vad är det för gödning du har då? håller med fredrikakesson att om du inte har några direkt krävande så skulle jag skippat gödningen.
                  Senast redigerad av hambli; 02 October 2006, 15:42.

                  Kommentar

                  • AndreasC
                    • August 2006
                    • 35

                    #10
                    Det är inte världens snyggaste växter, kanske ska byta ut dem mot andra?

                    Karet är på 173 liter ungefär.

                    Kommentar

                    • hambli
                      • December 2004
                      • 508

                      #11
                      ja de är ju upp till dej om du vill ha växter eller ej.
                      Fiskar klarar väldigt hög nitrathalt så jag tycker inte du behöver oroa dej allt för mycket.

                      Kommentar

                      • AndreasC
                        • August 2006
                        • 35

                        #12
                        Fan att en fisk dog. Han måste ha blivit ihjälklämd, kan väl inte vara nåt annat eller? Den bara flöt där utan huvud och revbenen stack ut överallt, bara som slamsor kvar av den. Såg ut som något som katten tuggat på.

                        Vad finns det för dropptester ni kan rekomendera och hur fungerar de?

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          jag kör själv med jbl det funkar bra tycker jag. står på väldigt utförligt hur man ska göra =)

                          Kommentar

                          • moc
                            • September 2006
                            • 110

                            #14
                            Hej! Växterna man köper brukar ha stenull runt rötterna, typ som en grå massa! Denna är inte farlig men du bör ta bort krukan och ullen för att plantan ska kunna växa ordentligt, annars dör växterna inom snar framtid!
                            Jag har tetras dropptest, det är väldigt lätt att använda! Du droppar i vätskor i ett rör som du fyllt med lite akvarievatten och läser sedan av halten (av det du nu vill veta ex nitrit) på den färg som vattnet blir! Lycka till!
                            112 l amazonas
                            360 l med slimline BTN bakgrund under uppbyggnad
                            Tilltänkt population:
                            *Diskus
                            *Nugge(vår älskade L18..)och kanske några L-malar till
                            *Tetror tetror tetror
                            *Såklart ett gäng corydoras

                            Kommentar

                            • AndreasC
                              • August 2006
                              • 35

                              #15
                              Tackar för det Ska genast kolla det.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...