KH-frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    KH-frågor

    KH i mitt kranvatten ligger mellan 2-3.

    Nu har jag köpt ett KH-test och kollat vattnet i båda akvarierna.

    I SA-akvariet där jag hittills behandlat vattnet med Amtra Trop ligger KH på 4, vilket verkar bekräfta att Amtra Trop buffrar KH vid 4 (pH 6.7 efter första vattenbytet utan Amtra Trop - innan 6.5).

    I Asien-akvariet där jag inte gjort nånting med vare sig KH eller pH ligger KH mellan 3-4 (pH 7.2)

    KH är alltså lite lägre i det akvariet där jag inte behandlat vattnet. Räcker KH över 3 för att allting ska fungera? Finns det någon risk för pH-crash? Och hur funkar det för växterna i längden? Som en del av er vet så försöker jag köra akvarierna som low-tech, med lite torv under sanden.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Jag har nog ett KH på ca 2-3 ur kranen och tilsätter inget för att höja det så en gissning är att det ligger på ca 2 i karet (mäter in direkt ofta om vi säger så). Jag kör underdimensionerad CO2 med mäsk och har inte fått någon som helst pH-krash. Är väl inne på iaf 3:e året med denna setup nu.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Låter bra! Fast jag skulle tro att du har lite högre KH i karet än i kranen. Det har jag iaf, även i det akvariet där jag inte mixtrar med pH eller KH. Varför det blir så vet jag inte riktigt, men jag antar att det har med växterna att göra.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Växterna är en anledning till sänkt KH inte höjt.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...