Dimmigt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    Dimmigt vatten

    I mitt 240l akvarium som varit igång 1 år ser vattnet ut som Londondimman. Jag bytte 30% vatten igår. Tillsatte Ferrogan för första gången då mina växter gulnar. Efter det har vattnet blivit så. Det har alltid varit klart o fint innan Kan det bero Ferroganet?

    Mvh Cecilia
  • miluhe
    • June 2006
    • 2090

    #2
    Ingen som vet om det beror på Ferrogan?

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Tycker det låter som infusorier, men om det beror på ferroganet eller inte kan jag inte svara på. Sök på infusorier bland inläggen så kommer du att hitta massor.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • peter_m_jonsson
        • April 2006
        • 451

        #4
        Om det är som jag tror att du tillsatt järn så skulle jag tippa på alger. De brukar vara snabba på att ta vara på obalans i näringsnivåer.

        Kommentar

        • miluhe
          • June 2006
          • 2090

          #5
          Läst på lite och anar att det är infusorier. Tror ni mina 4 Atya Gabonensis kan rena vattnet. Ska jag sätta i kol i filtrer som någon föreslog? Fiskarna är lika pigga som alltid.

          Kommentar

          • Helena_o_Mattias
            • November 2004
            • 378

            #6
            jag tror inte på infosier har vart med om detta 2 gånger nu och det visade sig inte va det vad för typ av botten matrial har du? i mitt fall va det skit och allt satte sig i sanden sen grävde firrarna över det och efter ett tag så vart det lite dimmigt vatten så mitt tipps är att du rengör sanden på nytt om det skulle det va infosier så vet jag att det fins medel mot det i butik fråga !
            Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

            Kommentar

            • chalmeristen
              • August 2006
              • 72

              #7
              Ursprungligen postat av Helena_o_Mattias
              jag tror inte på infosier har vart med om detta 2 gånger nu och det visade sig inte va det vad för typ av botten matrial har du? i mitt fall va det skit och allt satte sig i sanden sen grävde firrarna över det och efter ett tag så vart det lite dimmigt vatten så mitt tipps är att du rengör sanden på nytt om det skulle det va infosier så vet jag att det fins medel mot det i butik fråga !

              Jag har precis samma problem, mitt kar är fyllt med vit väldigt fin kornig sand och vattnet blir liksom aldrig riktigt klart. Tror faktiskt på det du säger om att man kanske skall göra sanden ren ännu en gång, men det är ett himskan projekt med nästan 100 kg he he he.
              Så jag tänkte nu i veckan köra med slamsugaren över ett antal gånger då jag ända skall byta en del vatten.....hoppas detta hjälper.

              //Michael N

              Kommentar

              • ivo
                • September 2006
                • 32

                #8
                Är vattnet alltför alkaliskt eller PH för högt då kan inte växterna ta emot järnet och vattnet blir grumligt. Det försvinner om nån dag, är inte farligt, tror jag. Man ska justera PH neråt.
                Senast redigerad av ivo; 04 October 2006, 21:57.

                Kommentar

                • miluhe
                  • June 2006
                  • 2090

                  #9
                  Mitt ph är högt ca 8,5. Grumligheten försvann efter 2 dagar. Ivo jag tror nog du har rätt. Ska se vad som händer nästa gång jag tar i Ferrogan. Tack för alla svar.

                  Mvh Cecilia

                  Kommentar

                  • ivo
                    • September 2006
                    • 32

                    #10
                    Jag har haft samma problem - snarare har fortfarande - som du och säkert många andra. Det är kh och ph värde som krånglar till. Gödningen med Ferogan och annat fungerade inte i alla fall för mig. Har börjat med PMDD och CO2 i stället. Växterna mår bättre men ändå är det inte riktigt bra än. Ph är som ditt 8,5 kh dricksvatten 1 och i karet ej mätbart = 0. Jag sänker varje dag ph till 7 med Sera PH- nästa dag är det uppe på 8 igen. Lite jobbigt men det är gott om syrebubblor i karet. Ha Det Bra - Mvh ivo.
                    Senast redigerad av ivo; 04 October 2006, 21:59.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...