Toxivec eller inte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lojsan
    • September 2006
    • 40

    #31
    Tack för tipsen!
    De har tidigare inte sett ut som fiskarna mått dåligt, men nu börjar jag bli lite orolig för neontetrorna. nitriten har ju varit på för höga nivåer i över en vecka nu, och jag har inte lyckats lösa problemet.. men ska pröva med metoden att byta 5-10% av vattnet varje halvtimme imorgon. Hoppas det fungerar.

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #32
      Vad får du för nitritvärden?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #33
        Om man har hyfsad filtrering så tror jag inte det är ens möjligt att ha nitrit under mer än max en vecka utan att tillsätta kemikaliers som antingen dödar bakterierna eller 'gömmer' ammoniumet/nitriten för dem så man aldrig får någon bakterietillväxt, ELLER genom att väldigt snabbt väldigt kraftigt öka akvariets belastning (övermata nåt enormt).

        Lösningen på alla problem med vattenkvaliteten är vattenbyten med högkvalitativt vatten. Inte preparat som ingen vet vad de innehåller eller vad de egentligen gör (som Toxivec).

        Om man nu har problem med nitrit eller ammoniak eller nån förgiftning över huvud taget, bör man inte göra små vattenbyten. Det behövs 6.5 st 10%'iga vattenbyten för att få bort lika mycket av giftet som ett enda 50%'igt vattenbyte, så spara ryggen och dina fiskar och gör ett stort byte.

        Allt enligt min mening.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #34
          Ursprungligen postat av Azur
          Om man har hyfsad filtrering så tror jag inte det är ens möjligt att ha nitrit under mer än max en vecka
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #35
            Ursprungligen postat av batski
            Det som står i länken lämnar vissa frågor obesvarade, så testa därför vattnet, vid övermatning och många fiskar kan i ett nyfyllt akvarium ammoniak stiga till farliga nivåer på några timmar.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #36
              Jag håller med. Jag postade länken här för att ifrågasätta det som Azur skrev om att det inte skulle vara möjligt att ha nitrit i mer än en vecka i fall man har hyfsad filtrering. Min erfarenhet är att ca 3 veckor som det står i länken är det vanliga.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • Azur
                • March 2003
                • 12946

                #37
                Hm. Tja, det kanske är en effekt av att jag alltid överfiltrerar mina akvarier då.
                Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                Kommentar

                • Lasse
                  • October 2002
                  • 1965

                  #38
                  Nitrittoppar borde vara historia vid det här laget. Använd något av de bakteriemedel som finns i handeln men tillsätt dem varje dag i tre veckor (oavsett vad det står på paketen) Mata försiktigt och förutsatt att du har en kraftig cirkulation och bra filter så kommer du att få en start som mer eller mindre är fri från nitrittoppar. Jag har startat allt från tanganyikakar till saltvatten på detta sätt de sista 5 åren utan att få en tillstymmelse till nitrittoppar.

                  Jag byter heller inget vatten förrän efter tidigast 2 veckor.

                  MVH Lasse
                  Senast redigerad av Lasse; 24 September 2006, 17:09.
                  Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #39
                    Jag håller med dig, men det vanligaste problemet är att många tyvärr börjar med på tok för många fiskar. Och då räcker inte bakteriekulturen hela vägen.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #40
                      Lite off topic kanske men... Vad tror ni om att använda Toxivec under transporter?
                      Om det nu verkligen binder & oskadliggör ammoniak borde väl lite toxivec i en breathing bag vara grejen för långa transporter?

                      Jag önskar bara jag visste vad Toxivec innehöll.
                      Senast redigerad av Azur; 24 September 2006, 20:53.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #41
                        Ursprungligen postat av Azur
                        Lite off topic kanske men... Vad tror ni om att använda Toxivec under transporter?
                        Om det nu verkligen binder & oskadliggör ammoniak borde väl lite toxivec i en breathing bag vara grejen för långa transporter?

                        Jag önskar bara jag visste vad Toxivec innehöll.

                        Jag har ingen aning om det heller - har faktiskt inte ens hört talas om det innan. Om det nu är bra på att ta bort ammonium och nitrit så borde alla fiskexportörer använda det men jag har inte hört att någon använder det. Är det någon som har klara bevis med nitritmätning att det fungerar?

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #42
                          Toxivec är en ganska ny produkt.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #43
                            SERA brukar göra bra grejor så direkt bluff tror jag inte det är, men jag skulle gärna veta var allt ammonium, nitrit, och nitrat tar vägen.
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...