nåt är fel, men vet inte vad. hjälp!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    nåt är fel, men vet inte vad. hjälp!

    Hej
    häromdagen gjorde jag först 30% vattenbyte i mitt 450l. Därefter såg jag att fiskarna flämtade och satt på rutorna högt uppe. Jag panikbytte 50% igen men förbättringen var inte stor. Fortfarande idag flämtar malarna snabbt nere på bottnen.
    Nitriten är 0.1 mg/l. Ytrörelsen är bra, och jag har t.o.m satt in en extrapump vid bottnen för att öka rörelsen där. I akvariet går några guramis och 100-150 ancistrusyngel ca 5 cm med föräldrar. Har ett stort ytterfilter som räcker för 600l, det gjorde jag visserligen rent förra veckan men nitriten är ju bra.

    Vad kan vara fel?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Att du har nitrit alls är inte bra, och du kan tänkas ha massor av ammoniak i akvariet (som är ännu giftigare). Troligen höjde du pH't vid vattenbytet, vilket omvandlar svagt giftigt ammonium till dödligt giftig ammoniak. "Syrebrist" är typiskt symptom för just nitrit/ammoniak förgiftning, eftersom det förstör de röda blodkropparnas förmåga att ta upp syre.

    I alla fall, vad du kan göra är att göra ytterligare ett vattenbyte, så stort som du bara kan, för att bli av med så mycket nitrit/ammoniak som möjligt. Tillsätt sen salt till akvariet, det minskar nitrit/ammoniaks giftighet.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • lenis3
      • June 2004
      • 2254

      #3
      nitriten är den minsta på graderingsskalar, då borde det väl inte vara nån fara?

      är inte helt 100 på vattenkemi, hur kan jag ha höjt på pht vid vattenbytet?

      Jag ska göra 50-75% vattenbyte idag, och tillsätta förslagsvis 2 dl salt? Jag har corys i akvariet och de tål väl inte salt.
      Vågar jag verkligen göra 75% vattenbyte?

      TACK för ditt svar



      edit: kan tillägga att jag för några veckor sen medicinerade med en medicin som skulle läka sår. minns tyvärr inte namnet..kan det vara den som förstört balansen? Jag har fått för mig att balansen är ok om nitriten är det..
      Senast redigerad av lenis3; 16 September 2006, 09:30.
      Min zoon
      Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

      Kommentar

      • Healena
        • May 2006
        • 1440

        #4
        Tyvärr stör nästan all medicinering biobalansen i ett akvarium
        Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
        // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

        Kommentar

        Arbetssätt...