JBL PH "Sänkare"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    JBL PH "Sänkare"

    Har Ett nystartat kar med 2 Bolivianska Fjärilar och 2 VF scalarer, PH ca 7.5. Detta verkar inte scalarerna gilla då dom gick i PH 6.5 hos handlaren.. Detta har resulterat i att dom inte äter och står och trycker i Svärdsplantorna större delen av dagen.
    OBS. Jag tror det beror på PH:t, är inte säker men jag testar alla möjligheter!
    Håller även p åatt höja värmen från 26.5 till 28 som dom är vana vid.

    Så nu har jag bestämt mig för att sänka mitt PH. Var i väg och köpte en flaska JBL Aquacid.

    Frågan är nu: Kan jag ha i fulldos för mitt 200 literskar eller bör jag ha i lite i taget?
    Eftersom jag aldrig gjort detta förut så ploppar det upp tankar i huvudet som tex:
    Vad händer om jag har i fulldos, kommer PH sjunka till 4 eller stanna vid 6.5 som jag vill?
    Vad händer med Bolivianerna vid en sån kraftig ändring? Och scalarerna?

    Helst av allt skulle jag vilja vänja dom med mitt PH och ev. lite kallare vatten än 28. Hur bör jag göra det på bästa sätt? Fattar så mycket som att jag måste ner till 6.5 för att se hur dom trivs då.. Men om det skulle visa sig att detär det som är felet och dom stormtrivs vid 6.5 och 28, hur går jag tillväga då för att börja vänja av dom???

    Det står på flaskan att man ska röra ut medlet i karet, hur gör man det?? Tar men en stor träslev och rör om eller räcker det med att man häller försiktigt i utblåset?

    Tacksam för snabba svar!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    #2
    hur länge har du haft fiskarna?
    jag hade väntat tills det verkligen blir nödvändigt, ofta så vänjer sej fiskar vid det ph man har.

    är det gammla scalarer?
    för dom trivs bäst i grupp när dom är små.
    att dom är skygga kan mycket väl bero på att du har för få scalarer.

    /hampus

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      Har haft dom sen i fredags, alltså 5 dagar..

      Dom har inte ätit sen dom kom så det börjar väl bli ganska nödvändigt att göra något?

      Dom är ganska stora, ca 12 cm trodde handlaren...

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Sänkt ph kommer inte att hjälpa dina fiskar. Effekten av transportstress och ph höjningen vid inkoppningen kommer inte att försvinna för att du trycker ner ph igen. Ph höjningen är gjord och ev amoniak har redan gjort vad skada den kan. Dina fiskarna kommer att tacka dig om du ger fn i att mickla med vattnet.

        Hur är det med nitrit i vattnet? Är det kollat? Vid ph under 7 avtar nitrifikationen och vid ph 6 har den stannat helt. Om ditt problem är nitrit kommer ph sänkning att förvärra problemet.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          Ursprungligen postat av Tropfrog
          Sänkt ph kommer inte att hjälpa dina fiskar. Effekten av transportstress och ph höjningen vid inkoppningen kommer inte att försvinna för att du trycker ner ph igen. Ph höjningen är gjord och ev amoniak har redan gjort vad skada den kan. Dina fiskarna kommer att tacka dig om du ger fn i att mickla med vattnet.

          Hur är det med nitrit i vattnet? Är det kollat? Vid ph under 7 avtar nitrifikationen och vid ph 6 har den stannat helt. Om ditt problem är nitrit kommer ph sänkning att förvärra problemet.
          MVH
          Magnus
          Åfan är det så?
          Trodde att om dom fick tillbaka sina "naturliga" värden så skulle dom kanske börja trivas igen..

          Han jag köpte scalarerna av tyckte absolut att jag skulle sänka PH och han jag köpte medlet av sa också det... vet att man ska ta sånt zoopersonal säger med en stor nypa salt men båda är väldigt kunniga..

          Har haft lite nitrit sen dom kom i men det är borta nu..Nitrifikation, detär alltså den som bryter ner nitriten? eller??

          Om jag inte ska sänka PH, vad kan jag göra för att dom ska börja äta?? Blir ju orolig när man läser om folk som köpt scalarer som matvägrar och svälter ihjäl!!

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • hambli
            • December 2004
            • 508

            #6
            5 dagar utan mat är ingan fara.
            du har inte funderat på att köpa fler? det kan göra att dom kommer fram och börjar äta.

            har du testat att matat med nått levandefoder?

            /hampus

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av hambli
              5 dagar utan mat är ingan fara.
              du har inte funderat på att köpa fler? det kan göra att dom kommer fram och börjar äta.
              Köper han fler får han även byta till ett större akvarium. Men jag håller med om att 5 dagar inte behöver vara nån fara.

              En plötslig pH-sänkning däremot skulle vara farlig för fiskarna. pH-ändringar bör ske långsamt.
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                nja 30-40l/per scalar kan man väl räknar på. Sen är de väl så att vf fiskar kan ha svårare att anpassa sej till en ny miljö.

                Kommentar

                • Tropfrog
                  • October 2002
                  • 8078

                  #9
                  Det bästa rådet jag kan ge är att vänta. Om det finns en inre skada pga amoniakutfällning som skapat matvägran så går det förmodligen inte att få rätt på. Om det beror på stress så kommer de igång så småningom. En välmatad scalare klarar sig i tre veckor utan mat, så det är ännu ingen fara. Tipset om levandefoder är bra. En scalare som vägrar ta guppiyngel som simmar framför nosen går troligtvis inte att rädda.
                  MVH
                  Magnus
                  min zoon

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av hambli
                    nja 30-40l/per scalar kan man väl räknar på. Sen är de väl så att vf fiskar kan ha svårare att anpassa sej till en ny miljö.
                    Så du menar att en scalare skulle kunna leva i ett 30 liters akvarium? Är det inte rimligare att anta att rekommendationerna om minst 275 liter stämmer bättre?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • Hans.Lindaker
                      • April 2006
                      • 1837

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Det bästa rådet jag kan ge är att vänta. Om det finns en inre skada pga amoniakutfällning som skapat matvägran så går det förmodligen inte att få rätt på. Om det beror på stress så kommer de igång så småningom. En välmatad scalare klarar sig i tre veckor utan mat, så det är ännu ingen fara. Tipset om levandefoder är bra. En scalare som vägrar ta guppiyngel som simmar framför nosen går troligtvis inte att rädda.
                      MVH
                      Magnus

                      När/hur märker jag om dom vart skadade?
                      Eftersom det var så stor skillnad i Ph från affären och hos mig, hur skulle jag ha gjort för att dom inte skulle få en sån chock? Koppade i dom försiktigt, dom låg nog i påsen 30-45 min och jag hade i lite vatten var 5 min...

                      /Hans
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                      Kommentar

                      • hambli
                        • December 2004
                        • 508

                        #12
                        nej givetvis så kan man inte ha en scalar i 30l stort kar.
                        vad stämmer det bätter på? det säger ju bara hur stor kar en man bör ha för att scalarer ska trivas.
                        Men eftersom han bara har 200l så är det nog dumt att köpa änu flera fiskar.

                        Kommentar

                        • Hans.Lindaker
                          • April 2006
                          • 1837

                          #13
                          nej några fler scalarer blir det inte.. Räcker gott med att försöka att inte ha ihjäl dessa! Får inte plats några fler heller

                          /Hans
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

                          Kommentar

                          • Tropfrog
                            • October 2002
                            • 8078

                            #14
                            Ursprungligen postat av battalionP
                            När/hur märker jag om dom vart skadade?
                            Eftersom det var så stor skillnad i Ph från affären och hos mig, hur skulle jag ha gjort för att dom inte skulle få en sån chock? Koppade i dom försiktigt, dom låg nog i påsen 30-45 min och jag hade i lite vatten var 5 min...

                            /Hans
                            Du märker att det har blivit permanenta skador när det gått tre veckor av matvägran, eller när de dör. När man flyttar fisk ifrån surt vatten till högre ph är det bästa att bara släppa i dem. Amoniumutfällning är bättre i hela din akvarievolym än i påsen, det är helt enkelt mer vatten att sprida det på och därmed lägre halter. Av just denna anledningen är det helt oförsvarbart att en butik håller ner ph i sina kar. Det är mycket lättare att flytta från basiskt vatten till surt än tvärtom.
                            MVH
                            Magnus
                            min zoon

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av hambli
                              nej givetvis så kan man inte ha en scalar i 30l stort kar.
                              vad stämmer det bätter på? det säger ju bara hur stor kar en man bör ha för att scalarer ska trivas.
                              Men eftersom han bara har 200l så är det nog dumt att köpa änu flera fiskar.
                              Ok, då är vi överrens.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...