Starta upp nytt akvarie, hur göra med filtret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    Starta upp nytt akvarie, hur göra med filtret?

    Jag har sedan innan ett 80-liters akvarium, men har nu tänkt att köpa ett 200-liters. Jag ska alltså ha båda igång samtidigt och ska inte byta upp mig.
    Hur ska jag göra för att få den bästa bakteriekulturen? Det bästa skulle ju varit att köra filtrerna parallellt i en månad, men det går ju inte eftersom det lilla akvariet fortfarande ska vara igång.

    Jag har läst att man kan krama ur det gamla filtret, ska jag bara krama ur det rakt ner i vattnet eller ska jag krama ur det i filtret eller hur ska jag isånafall göra?

    Och hur gör jag med fiskar? Börja smått tänkte jag, men vilka är bra att börja med?
    Tänkte ha nån dvärgciklid, t.ex. kakadua, neon- eller kardinaltetror, ngn algätare (amano eller ancitrus?) och något mer jag inte vet ännu. Vad är bäst att börja med och hur många?
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Jag startade mitt 115L för c.a 2 månader sedan, och hade ett på 62L sedan förut. Jag fick jättebra råd härinne, som jag följde.
    När det nya akvariet var inrett och vattenfyllt, kramade jag ur ena filterhalvan rakt ner i vattnet i nya akvariet.
    Filtret i "lilla akvariumet" består av 2 filterhalvor.
    Detta gjorde jag samma dag som första fisken flyttade in.
    Det var min eldstjärt...men skulle nog inte råda dig att börja med en sådan "aggropelle"
    Efter det tillsatte jag nyttobakterier (JBL' s Denitrol) i 10 dagar.

    Skulle börja med en eller ett par stycken fiskar om jag vore som du.
    Och inte några ömtåliga...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      du bör inte sätta i en ny pump/filer i ditt 80l eftersom det kan leda till att du får en nitritspik och alla dina fiskar dör.

      du kan använda det gamla filtret och krama ner i det nya karet, använd även lite vatten från ditt 80l om du kan.

      jag skulle rekomendera att starta upp ditt 200l låt det stå i 3-4 dagar (med fliet och värmare igång) och sen börjar du med att köpa ett litet antal fiskar.
      kanske 10 neontetro till att börja med eller nån annan tålig fisk.

      byt ganska ofta vatten i början så du inte får för hög nitrit halt.
      ca 40-50% första veckan.

      så har jag alltid gjort när jag starta upp ett nytt akvarium. du kan också köpa lite snabbväxande växter som tar sin närin från vattnet så minskar du uppkomsten av alger.


      /hampus

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Du har redan fått jättebra råd av Healena! Tänkte bara fylla i lite

        När jag startade mitt andra akvarium flyttade jag över lite välinkört filtermaterial från det gamla till det nya filtret samma dag som de första fiskarna flyttade in. Jag tillsatte även JBL:s Filterstarter till filtret och så körde jag även med Denitrol i 10 dagar för säkerhets skull.

        Med vissa filter är det lättare att krama ur skiten än att flytta på filtermaterial. Du kan krama ur det nära insuget till det nya filtret så skiten bara sugs in i filtret direkt

        Jag skulle nog börja med 3 kakaduaciklider (1 hane och 2 honor). Det är ett lagom antal fiskar att börja med. Mata sparsamt under de första 3 veckorna. Efter 1 månad kan du börja öka antalet fiskar successivt.

        Skaffa dig ett nitrittest så du kan kolla nitriten regelbundet. Att byta vatten i blindo är inte att rekommendera för då kan du tom förlänga hela processen. Så länge nitrithalten håller sig under 0,2ppm är det ingen idé att byta vatten. Då kan du istället överdosera bakteriekulturen.

        Så här gjorde jag och fick inga problem med nitrit, utan nitriten höll sig långt under skadliga nivåer. Alla fiskar mår bra
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • SandraW
          • September 2006
          • 163

          #5
          Tack för svaren allihopa!

          Denitrol, kan jag få tag i det i en vanlig djuraffär eller måste jag beställa det någonstans?
          Vi har sedan innan något som heter AquaSafe, kan man använda det också, istället eller tillsammans med Denitrolen?
          Samma sak med nitrittest, det finns också i vanliga djuraffären, ellerhur?

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            AquaSafe är INTE bakteriekultur, utan det är Seras vattenberedningsmedel och fyller en helt annan funktion. Det används vid uppstart och vid varje vattenbyte för att neutralisera klor och binda eventuella tungmetaller och andra skadliga ämnen. Så det ersätter inte Denitrol på något sätt. Däremot bör man använda både vattenberedningsmedel och bakteriekultur (bakterikultur behövs i stort sett bara vid uppstart och efter medicinering).

            Seras bakteriekultur heter Nitrivec, men den är tyvärr inte lika effektiv som Denitrol.

            Både vattenberedningsmedel, bakteriekultur och nitrittest ska man kunna hitta i vanliga akvariebutiker. Men tyvärr är JBL:s produkter än så länge inte så vanliga i Sverige. Fast om du bor i Stockholm kan du säkert hitta dem på Hornbachs akvarieavdelning.

            Beträffande nitrittestet se till att köpa ett dropptest. Teststickor är inte tillförlitliga. Just JBL:s nitrittest tycker jag är mycket bra. Ganska exakt och lättläst.
            Senast redigerad av batski; 13 September 2006, 14:47.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • SandraW
              • September 2006
              • 163

              #7
              Okej, får leta efter bakteriekultur och nitrittest imorgon då
              Tack för hjälpen!

              Kommentar

              Arbetssätt...