Vattenberedningsmedel?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    Vattenberedningsmedel?

    Hur många härinne använder det - och VAD?

    Läser här och där i foldrar, men alla är gjorda av antingen JBL eller SERA, och enl. dem skulle man behöva ett helt GÄNG flarror för att hålla igång akvariet!!
    Tror inte RIKTIGT på det!

    Jag har tidigare använt sera aquatan vid vattenbyten, men har slutat.
    Verkade som mina fiskar fick klåda av det???? Nu använder jag endast kranvatten & liite salt...
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Så här står det i Zoopetavdelningen Akvarievatten

    Vattenberedningspreparat
    På många orter innehåller kranvattnet klor (klorgas/koldioxid) som kan skada fiskarnas slemhinnor och gälvävnad. Det mesta av denna klor luftar man ut genom att man vid vattenbyte fyller på det nya vattnet med högt tryck (t.ex. genom ett duschhandtag). En del vattenverk tillsätter tyvärr inte bara klorgas/koldioxid utan även ammoniumsulfat (kontrollera med ditt vattenverk). Resultatet blir att det bildas kloraminer som inte går att lufta ut. Kloramin kan vara dödligt för fiskar även i små doser. Använder ditt vattenverk en sådan kloreringsmetod måste du använda ett vattenberedningspreparat och man bör inte heller byta mer än 20% av vattnet varje vecka.
    Vattenberedningspreparat tar bort klor och vissa metaller ur kranvattnet och skyddar också fiskarnas slemhinnor. Man bör alltid använda vattenberedningspreparat när man startar ett akvarium och när man gör ett mycket stort vattenbyte. Vid normala delvattenbyten är det däremot i regel inte nödvändigt att använda något vattenberedningspreparat.
    När man startar ett akvarium bör man bara köpa in några få fiskar, eftersom det ännu inte byggts upp en nyttig och nödvändig bakteriekultur för nedbrytningsprocessen i akvariet. Allt efter hand fyller man sedan på med fisk. Under den första månaden MÅSTE man mata mycket försiktigt, eftersom det tar lite drygt en månad för ett akvarium att få rätt biologisk balans. Om man inte gör på detta sätt får man lätt nitrit (steg i kvävecykeln, nedbrytningen av avfallsprodukter) i akvariet och alla fiskarna kan mycket väl dö. Ovanstående fel är också en mycket vanlig anledning till att så många misslyckas med sitt akvarium.[/B]
    Och det är ungefär så jag gör
    Jag har tidigare använt sera aquatan vid vattenbyten, men har slutat. Verkade som mina fiskar fick klåda av det??
    Det finns knappast någon anledning till att något vattenpreparat skall ge upphov till klåda

    Nu använder jag endast kranvatten & liite salt...
    Varför använda salt?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Salt...använder jag just nu eftersom jag höjt salthalten i akvarierna p.g.a ett förmodat sjukdomstillstånd i ena akvariet, och vitaprick (fick med fiskar från affär ) i det andra. Jobbar på att få ner salthalten skonsamt - för att sedan sluta med det igen.

      Men, vilka "beredningsmedel" använder man?
      Jag "köper" inte riktigt att man ska måsta ha en himla massa olika preparat i vattnet.

      Vet ej om det var aquatan som fick mina fiskar att klia sig, testade att utesluta det ett tag. Men det kanske är/var något annat.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Jag använder vattenberedningsmedel vid nystart för att inte stressa fiskarna så mycket.

        Sen använder jag clearflo om jag får nitritproblem under uppstarten.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Jag har använt Tetras AquaSafe 2ggr. Det är allt jag använt.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • mmm
            • June 2004
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av eriahl
            Jag har använt Tetras AquaSafe 2ggr. Det är allt jag använt.
            Ungefär som mig. Jag använde AquaSafe några gånger i början på mitt första akvarie (5 år sedan), därefter har jag inte använt något...
            /Mattias

            Kommentar

            • Anneth
              • August 2006
              • 412

              #7
              Det enda som jag hade i akvariet nu när jag startade upp för några veckor sedan det är Sera Aquatan. Släppte ner några Black Mollyn i Lördags. Växterna växer & fiskarna mår bra. Jag har höllt på med akvarier i många år & har alltid använt mig av antingen Aquasafe eller Aquatan som vattenberedningsmedel och det har aldrig varit några problem med vare sig fiskar eller växter.
              Jag "köper" inte heller att man behöver använda sig av så många olika preparat i vattnet bara för att akvariet ska fungera.
              Jag undrar hur nyttigt det är för fiskarna med så mycket kemikalier av alla de slag i vattnet.

              Hälsningar Anneth
              Hemsidan: http://hem.passagen.se/ontintios/
              Bloggen: http://annethsdjur.blogspot.com/

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Mitt svar sade inte mycket kom jag på. Kan ju haft akvarium 1månad tex. För min del är det under ca 22år.
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #9
                  Ursprungligen postat av Anneth
                  Jag "köper" inte heller att man behöver använda sig av så många olika preparat i vattnet bara för att akvariet ska fungera.
                  Jag undrar hur nyttigt det är för fiskarna med så mycket kemikalier av alla de slag i vattnet.
                  Det som många inte verkar inse är att vanligt kranvatten innehåller just kemikalier och att dessa inte sällan är skadliga för fiskarna. Därför kan man behöva använda andra kemikalier för att neutralisera VA-verkets skadliga sådana (fiskar är betydligt känsliga för kemikalier än vi däggdjur).

                  Jag använder alltid vattenberedningsmedel vid vattenbyte. Varför ta chanser med fiskarnas hälsa och liv? Oftast JBL:s Biotopol eller Nutrafins Aqua plus.

                  Vid uppstart av akvarium eller efter medicinering (som har tagit död på bakterierna) finns det ingen bakterieflora i akvariet som kan bryta ner de mycket giftiga ammoniak och nitrit. Därför bör man tillsätta bakteriekultur. Jag kör med JBL:s Denitrol.

                  Sen finns det en till vätska som kan vara nyttig beroende på vilka fiskar som bor i akvariet. En hel del fiskar kommer från svartvattensområden där vattnet är rikt på humussyror och andra naturliga ämnen som saknas i kranvattnet. Dessa fiskar mår bättre om man tillsätter vattnet dessa ämnen så det får ett svartvattenskaraktär. Detta kan man även åstadkomma med hjälp av torv, torra blad eller alkottar.

                  Det finns en del andra preparat för vissa specifika situationer, men dessa tre är nog de viktigaste. Sen finns det en uppsjö av medel som ska göra vattnet kristallklart och sånt. Dessa kan man vara utan. Fiskarna bryr sig nämligen inte om vattnet är lite grumligt.

                  Visst vill företagen tjäna pengar, men det vill ju alla företag, även de som säljer livsmedel eller kläder. Men att de vill tjäna pengar på det de säljer betyder inte nödvändigtvis att mat eller kläder skulle vara onödiga

                  Ursprungligen postat av Topfrog
                  Sen använder jag clearflo om jag får nitritproblem under uppstarten.
                  Vad är Clearflo?
                  Senast redigerad av batski; 13 September 2006, 22:49.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Alla mediciner tar inte död på bakterierna. Har alltid tagit det lugnt med fisk vid uppstart och funkat bra. Sen ser man ju om fiskarna mår dåligt vid just vattenbyten, då kan det vara läge att prova tex AquaSafe eller liknande. Alla VA-verk behöver/behövde inte tillsätta någon/några kemikalier.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Alla mediciner tar inte död på bakterierna.
                      Nej det är sant, men många gör det.

                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Sen ser man ju om fiskarna mår dåligt vid just vattenbyten, då kan det vara läge att prova tex AquaSafe eller liknande.
                      Det inte alltid man kan se på fiskarna att det är skadliga ämnen i vattnet. Fiskarnas hälsa kan mycket väl påverkas negativt i längden, de kan få nedsatt immunförsvar som gör att de blir mer mottagliga för sjukdomar, få sitt liv förkortade, osv.

                      Ursprungligen postat av eriahl
                      Alla VA-verk behöver/behövde inte tillsätta någon/några kemikalier.
                      Så du tror att du kan få obehandlat vatten i kranen? Glöm det!
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Ursprungligen postat av batski
                        Så du tror att du kan få obehandlat vatten i kranen? Glöm det!
                        Där jag bodde förr tillsattes ingenting. Hur det är där idag vet jag inte men troligen inget.

                        Om fisk, kan vara bara en art, reagerar vid vattenbyte kan man misstänka nya vattnet. Mår alla bra så spar man några kronor istället.

                        Kan säga att en av dom 2ggr jag använt AquaSafe gällde vanliga svenska abborrar. Ingen annan reagerade. Så för att det tex "bara" är gratisfiskar betyder inte att jag chansar med fiskarnas hälsa och liv
                        Senast redigerad av eriahl; 13 September 2006, 23:29.
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          I Göteborg där jag bor behandlas vattnet för att det inte ska finnas en massa bakterier och för att höja pH. Detta är ganska standard i Sverige.

                          Som sagt, det är inte alltid man ser på fiskarna att det finns nåt skadligt i vattnet (ungefär som man inte kan se på vissa rökare att de kommer att få lungcancer eller emfysem senare i livet).

                          Men varför ta risker när det gäller fiskarnas hälsa och liv? Så dyrt är det inte med vattenberedningsmedel. Nutrafins Aqua plus t ex kostar inte många kronor och är väldigt drygt.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • eriahl
                            • April 2004
                            • 5681

                            #14
                            Att jämföra att se om någon ska få cancer och om fiskar mår dåligt vid vattenbyten är väl ändå en väldig skillnad...

                            Om det funkar utan vattenberedningsmedel så varför kasta pengarna i sjön så att säga. Sen kan det skifta mellan orter såklart. Men går det utan så varför?
                            Jag känner inte det som att jag leker med fiskarnas hälsa och liv trotsallt.
                            "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Att jämföra att se om någon ska få cancer och om fiskar mår dåligt vid vattenbyten är väl ändå en väldig skillnad...
                              Läs mina tidigare inlägg en gång till. Ingen har sagt nånting om att fiskarna skulle må dåligt vid vattenbyten (även om det ibland kan hända), utan att det kan finnas sånt i vattnet som i längden kan ge skador. Alla skadliga ämnen ger inte alltid omedelbara och synliga skador.

                              Ursprungligen postat av eriahl
                              Om det funkar utan vattenberedningsmedel så varför kasta pengarna i sjön så att säga. Sen kan det skifta mellan orter såklart. Men går det utan så varför?
                              Jag känner inte det som att jag leker med fiskarnas hälsa och liv trotsallt.
                              Frågan är hur kan du vara säker på att det går när skadorna ibland kan visa sig långt senare? Jag säger inte att allt kranvatten innehåller ämnen som är skadliga för alla fiskar (olika arter är olika känsliga), utan att kranvattnet är behandlat för att kunna konsumeras av människor, men ofta är olämpligt för fiskarna att leva i.
                              Senast redigerad av batski; 14 September 2006, 00:00.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...