Gh

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils-G
    • June 2006
    • 18

    Gh

    Hej.Tänkte jag skulle höja mitt gh värde lite till mina malawi,så jag fyllde ena
    korgen med marmorkross,och efter ca.2 veckor mätte jag värdet men det var nästan ingen skillnad?nu vet jag inte riktigt vad idealvärdet är men har hört att malawi vill ha lite hårdare vatten.För ph.och kh. har jag i bikarbonat och
    det vekar funka.MVH.Nils-G
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu vet jag inte storleken på krossen men om det inte är krossat till nästintill mjölstorlek så påverkar det överhuvudtaget inte värdena så mycket.
    Kalk löser sig ju inte heller om pH ligger över 7.6 men om nu ditt pH samt KH är bra så varför bry sig.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Om du höjer ph med bikarbonat kan du inte ha kalksten som kalciumkälla, den löser sig inte vid det pht. Det andra alternativet är kalciumkloridtillsats, men jag vet inte riktigt nyttan med att höja gh överhuvudtaget om du inte har växter. Dina fiskar tackar dig nog om du låter bli att kladda med vattnet och är nöjd med vad du har i kranen (sånär som på kh).
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      Arbetssätt...