Värma upp vatten..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    Värma upp vatten..

    Jag har nu haft mitt akvarium fyllt lite mer än 36 timmar och vattnet är fortfarande inte varmt. det är bara 19 grader och fiskarna skulle behöva komma i imorgon då dom inte får vara i ett akvarium på zoo butiken längre. Finns det något sätt att öka på hastigheten av uppvärmningen? kan jag stoppa i en vattenkokare? eller släpper den ifrån sig för mkt metaller? (har redan 2 doppvärmare i, skruvade precis upp dom på max temp bara för att det kanske gör någon skillnad) vattnet var 13grader när det precis var fyllt.

    tack på förhand
  • zlatankomplex
    • May 2005
    • 44

    #2
    hur stort akvarium har du?

    om man utgår från att vattnet endast tar upp värme från doppvärmarna och att värmekapacitet ( hur mycke energi det går åt för att värma vattnet 1 grad) är konstant så borde det inte vara några problem , du har redan lyckats höja tempen 6 grader och på en dag till borde du kunnna höja det 3-4 grader till, Tänd lyssröreren om du inte redan gjort det för de avger faktiskt ganska mycke värme.

    BTW fiskar är inte så krässna med temperaturen bara de inte blir chokade

    Kommentar

    • alarsson
      • March 2006
      • 66

      #3
      Är det jag som missat något, eller varför kan man inte koka vatten i en kastrull och hälla i. Häller du inte rakt på växterna borde väl det funka. (men jag har som sagt egentligen ingen aning)
      /Anders

      Kommentar

      • CBR
        • January 2005
        • 292

        #4
        Eller varför inte bara fylla upp akvariet med vatten som har rätt temperatur från början?
        The Zone

        Kommentar

        Arbetssätt...