Vattenbyten för dummy´s ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • r0l
    • April 2006
    • 41

    Vattenbyten för dummy´s ?

    Hej,

    Finns det någon kemikunnig närvarande som kan beskriva för en helt okunnig på kemi-området varför regelbundna vattenbyten är nödvändiga. D.v.s. vilka ämnen klarar inte ett fungerande filter att filtrera bort ur vattnet?

    Mvh Roger
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Vanliga aeroba filter klarar inte att ta hand om nitrat och fosfat, därför accumuleras det i typakvariet. En del anser att dessa ämnen med tiden kan nå för fiskarna ohälsosamma nivåer samt att de kan trigga alger.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Men växter äter nitrat och fosfat.

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Ursprungligen postat av Erik Åhlander
        Men växter äter nitrat och fosfat.
        Om de växer.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Erik...
          • May 2006
          • 1459

          #5
          Det finns även andra problem än att vissa ämnen kan anrikas, kalk till exempel "konsumeras" i ett vanligt akvarium, i teorin är det lätt att undvika vattenbyten om man har bra filtrering och balans mellan växter och fiskar, men särskilt för nybörjare är det en bra försäkring mot onödigt fisklidande.

          Vet inte om jag nämnt det förut men, vad jag tycker är intressant i sammanhanget är att man lyckas föda upp tilapiner utan andra vattenbyten än att man ersätter det vatten man rengör filtret med, helt utan växter och anaerob filtrering, upp till 18% av volymen utgörs av fisk, alltså motsvarande 18KG fisk och 82 liter vatten per 100 liter nettovolym. Då måste man tillsätta kalk. Undrar var nitrat och fosfat tar vägen då...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Yep! Har man mycket växter behöver man inte byta lika mycket vatten lika ofta. Men i akvarier med få eller helt utan växter måste man byta oftare.

            JBL har faktiskt ett filtermaterial som förutom ammonium och nitrit även ska filtrera bort nitrat. Jag vet inte hur bra det funkar, men jag antar att det är till för att användas i växtlösa akvarier.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • r0l
              • April 2006
              • 41

              #7
              Så då är i princip alla svaren på hur ofta vattenbyten skall utföras som lämnats i forumet här felaktiga? Detta eftersom de som svarat inte ställt en motfråga om vad det är för typ av fisk som hålls i akvariet och om det innehåller några växter...

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Ursprungligen postat av batski
                Yep! Har man mycket växter behöver man inte byta lika mycket vatten lika ofta. Men i akvarier med få eller helt utan växter måste man byta oftare.

                JBL har faktiskt ett filtermaterial som förutom ammonium och nitrit även ska filtrera bort nitrat. Jag vet inte hur bra det funkar, men jag antar att det är till för att användas i växtlösa akvarier.
                NITRAT EX 3600 "JBL"
                Förpackningens innehåll binder 9000 mg nitrat och räcker för ett 200 liters akvarium med ca 50 mg / liter.
                Pris 114.00:-

                Är det typ Zeolit.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av r0l
                  Så då är i princip alla svaren på hur ofta vattenbyten skall utföras som lämnats i forumet här felaktiga? Detta eftersom de som svarat inte ställt en motfråga om vad det är för typ av fisk som hålls i akvariet och om det innehåller några växter...
                  Svaret är väl ja om man är ute efter ett exakt svar - men så fungerar ju forum också dvs man får at alla svar mesd en nypa salt
                  Man behöver dessutom egentligen ställa en massa ytterligare frågor utöver de 2 du nämner.
                  Sedan är det ju dessutom att det finns olika åsikter även bland erfarna akvarister om hur mycket och hur ofta man skall byta.

                  Så här står det t.ex. i Zoopetavdelningen "Skötsel"

                  Det viktigaste är dock att göra ett delvattenbyte med tempererat kranvatten. Lämpligt är att man byter mellan 15 och 35% av vattnet varje vecka. Hur mycket man skall byta beror på hur mycket fisk man har i akvariet och hur stora dessa är, hur stort akvariet är, samt om det är syrekrävande fiskar. I ett renodlat växtakvarium med lite fisk behöver man inte byta så mycket vatten (10-20%), medan man måste byta betydligt mer (30-35%) om man har syrekrävande fiskar i akvarier utan växter.
                  Men det finns som sagt de som menar att man skall byta mindre och de som menar att man skall byta mer än vad som nämns ovan
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Erik...
                    • May 2006
                    • 1459

                    #10
                    Ursprungligen postat av batski
                    JBL har faktiskt ett filtermaterial som förutom ammonium och nitrit även ska filtrera bort nitrat. Jag vet inte hur bra det funkar, men jag antar att det är till för att användas i växtlösa akvarier.
                    JBL är ju inte direkt ensamma om det, de flesta (alla?) större tillverkare har en eller flera lösningar för nitratreduktion, alla hyggligt porösa keramiska och liknande matrial med tillräcklig matrialtjocklek ger den effektien, samma sak med levande sten i saltvatten, eller tjocka lager bottensubstrat som medger liten cirkulation osv.

                    Faktum kvarstår, är man nybörjare bör man ta den där "försäkringen" mot onödigt fisklidande, alg-explotioner osv, att ägna några minuter i månaden till vattenbyte kan inte vara så farligt, och det är som sagt fler faktorer än bara eventuell ackumulation.

                    Kommentar

                    • Erik...
                      • May 2006
                      • 1459

                      #11
                      Ursprungligen postat av r0l
                      Så då är i princip alla svaren på hur ofta vattenbyten skall utföras som lämnats i forumet här felaktiga? Detta eftersom de som svarat inte ställt en motfråga om vad det är för typ av fisk som hålls i akvariet och om det innehåller några växter...
                      Det är snarare så att de flesta råd är rätt så länge det innefattar regelbundna delvattenbyten och det rör sig om ett normalt akvarium.

                      Det är som sagt inte möjligt att ge exakt regel för hur mycket vattenbyten som behövs, men om något/några ämne(n) ackumuleras eller konsumeras för mycket i ett akvarium vet man att halten inte drar iväg för mycket om man utför regelbundna vattenbyten.

                      Det går inte att säga exakt hur mycket vatten man måste byta bara för att man vet hur mycket fisk och växter det finns i akvariet heller, det är många faktorer som spelar in, hur mycket mat man ger hur mycket filtrering man har och hur mycket växterna växer räknat i biomassa är bland de viktigaste faktorerna. Det enda man säkert kan säga att om man aldrig byter vatten kommer miljön för fiskarna/växterna förr eller senare inte vara helt ok, fast det kan ta väldigt lång tid om man har ett riktigt gles-befolkat akvarium.

                      Det verkar som om de flesta intresserade akvarister genomgår en period då de ifrågasätter vattenbyten, och man kan klara sig länge utan byten, men vad de flesta kommer fram till är att det är värt att byta vatten, om man inte ger upp under sina vattenbyteslösa tider för att fiskarna och växterna blir tråkiga(eftersom de mår dåligt) eller dör.

                      Man kan ju testa alla viktiga värden, och bara byta när det behövs, men personligen lägger jag hellre 20 mintuter i månaden (jag har 15 akvarier och en del rutin) på vattenbyten som dessutom är gratis, än att jag lägger flera timmar plus någon hundralapp i månaden för att ta reda på hur mycket vatten jag behöver byta.

                      Kommentar

                      • roysan
                        • July 2006
                        • 202

                        #12
                        kan jag vid vattenbyte stänga av ytter och innerfilter 10-20 minuter utan att nyttobakterierna mår dåligt?

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Varför vill du stänga av filtren? Vad jag förstår så är det mer problematiskt att stänga av ytter än innerfilter.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • roysan
                            • July 2006
                            • 202

                            #14
                            har inga problem med att stänga av och starta upp dom igen men det är ju så att när vatten nivån minskar i karet så plaskar det och stänker så väldigt om filtren är igång.

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Så är det hos mig med men jag tycker inte att det är nåt större problem
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...