kalk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Helena_o_Mattias
    • November 2004
    • 378

    kalk?

    Hallå alla!
    nu är det så att jag har en fråga mina sniglar tvinar bort i skalen de har hål i skalen och vissa är döda redan har guld sniglar och vill gärna ha kvar dem vad ska jag göra åt att deras skal ???????? har märkt att de mår bättre i de kar som har vita snäcksal i botten och det beror ju på kalken från dem möjligen??? kan jag tillsätta kalk av nån typ för att det ska bli bättre????????
    Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Japp, kalkmjöl är väl det mest lättlösliga. Annars kan det gå med snäckskal, korallskelet, faxekalk eller vad som helst som inehåller kalk.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Helena_o_Mattias
      • November 2004
      • 378

      #3
      oki men hur mycket ska jag dosera på ett 240L kan man överdosera är kalk farligt på nått sätt?
      Fiskgalen Norrbottning!! Kan vi tjuvkoppla det här filtret!

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Så länge det inte är i form av damm/mjöl är det svårt att överdosera kalk till dina fiskar, inte ens amazon-fiskarna borde fånågra som helst negativa konsekvenser av det, det är bara om du vill odla på neontetrorna som du skall undvika kalk till just dom, vid leken och första tiden av uppväxten.

        Vitt grus för akvarier eller foderkalk(snäckskalskross, inte foderkrita eller annat pulver) får sköljas noga, kan blandas i det vanliga gruset eller stoppas i en påse av syntetiskt tyg och stoppas i ytterfiltret. Man kan gömma det lite var man vill så länge det kommer i kontakt med akvarievattnet. Ju mer kontakt med vattnet det får desto effektivare blir upplösningen.

        Kalk behövs för kvävenedbrytningen, kalk höjer pH, när pH kommer över 7 omvandlas ammonium till ammoniak, därför är det säkrast med kalk i grusform i stället för damm, mjöl eller kemiska bindningar som löser sig fort och effektivt så att pH höjs över 7. Med rengjort grus eller snäckskalskross är risken minimal att pH höjs över 7 så mycket att det får någon betydelse.

        Kommentar

        Arbetssätt...