700liters dunderkur!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sauce
    • April 2006
    • 142

    700liters dunderkur!

    Kom hem igår efter att ha köpt på mig ett 700liters kar med Jaguar Ciklider, ZooButiken kunde tydligen INTE ha fiskarna över natten och ett litet tag till fast dom har ett ciklidkar som inte är fullt så det blev nån jävla kokuspokus kur för att bara låta fiskarna komma ner i vattnet, turbofyllde karet och skickade i biostarter, direkt när dom kom ner i vattnet igår trodde jag ingen nånsin skulle simma igen men nu idag så ser alla relativt pigga ut och simmar felfritt i strömmen. så nu till min fråga vad ska jag göra med det här? har inte slängt i fiskarna direkt innan bakteriekulturen satt igång förut, kan dom gå kvar? ja kom med förslag och andra tankegångar! tackar för alla svar!

    PS karet är inte inrett än! Dom har bara vatten och lite grus på botten...... fan va irriterad jag blir att jag inte hann göra det riktigt..... men så äre när man måste jobba natt ibland och fiskarna hade inte klarat många minuter till i hinkarna
    Senast redigerad av Sauce; 07 September 2006, 08:48.
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    hmm det är nog vettigt att skaffa dig ett nitrittest, på så sätt kan du övervaka nitrithalten, för får du problem (vilket du borde få...) så är det nog nitriten. Har du nån pump i? Ett inkört filter?
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Sauce
      • April 2006
      • 142

      #3
      Jag kollar nitriten med jämna mellanrum redan, och jag har ett inkört filter i.

      Kommentar

      • Erik...
        • May 2006
        • 1459

        #4
        Det borde inte vara några problem, Jaguarer är ju som de flesta centraler, svårare att avliva än att odla, med den volymen och ett redan inkört filter, låter det väldigt långsökt att det ska hända något om det inte är stora exemplar eller väldigt många. Om du vill vara extra säker kan du mata måttligt i början och slänga någon deciliter salt om du får mycket nitrit, salt motverkar till stor del nitritens giftighet. Dock finns det gott om fiskar och växter som inte gillar salt, men så länge du bar har jaguarer däri är det ingen fara.

        Kommentar

        Arbetssätt...