Syrebrist??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • alexa79
    • August 2006
    • 42

    Syrebrist??

    Jag har lagt märke till att mina fiskar, scalarer, praktbotior, dolkstickstetror, siamesiska algätare mfl har väldigt snabb andning och verkar stressade när akvariet är släckt. Funderar över om det skulle kunna vara syrebrist men tycker det är konstigt eftersom jag har bra cirkulation på vattnet. Ingen av fiskarna är vid ytan och snappar efter luft heller så jag vet inte...
    Vet bara att dom inte ska andas så snabbt som dom gör.

    Är det nån som vet vad det kan vara som är fel?

    Tacksam för svar!
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Det kan vara stress, men varför? Om ytrörelsen är bra och du har bra med växter borde det inte vara syrebrist iaf.
    Senast redigerad av batski; 02 September 2006, 12:34.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Är det på morgonen eller kvällen de "andas snabbt".
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • alexa79
        • August 2006
        • 42

        #4
        Ursprungligen postat av Kramfors
        Är det på morgonen eller kvällen de "andas snabbt".
        Mest på morgonen och förmiddagen, men även ett tag efter att akvariet släckts på kvällen. Har lysrören på mellan 13.30 och 23.00. Akvariet är tänt nu men jag tycker inte att andningen lugnat ner sig. La också märke till att det flyter runt som jättesmå gråvita tofsar i vattnet och det är en beläggning på vattenytan. Gjorde delvattenbyte för tre dar sen så det är ju inte dags för det än heller. Vet inte vad det är...

        Jag satt ju in en korkbakgrund för lite mer än månad sen och sen dess tycker jag det har strulat med akvariet hela tiden. Fiskarna mår inte bra. Jag använde silikon som är lämpat för akvarier så det borde ju inte avge nåt. Funderar på om jag ska behöva ta bort bakgrunden, men det känns ju också tråkigt. Bakgrunden borde ju inte vara problemet eller?? Kan det vara så att det är vatten bakom bakgrunden som inte cirkulerar och att vattnet i hela akvariet därför blir dåligt?
        Senast redigerad av alexa79; 02 September 2006, 13:40.

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
          Ha ljuset tänt längre.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Har du kollat pH och nitrit? Det luktar inte skumt från bakgrunden eller vattnet som står där?
            Testa och gör ett 40-50% vattenbyte ändå, och se om de lugnar ner sig inom någon timme. Gör de det, så vet du vad det är i alla fall, sedan orsaken kan man ta efter det.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ursprungligen postat av Kramfors
              Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
              Ha ljuset tänt längre.
              Tidigare menar du?
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Längre tid.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • alexa79
                  • August 2006
                  • 42

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Innan ljuset tänds och innan fotosyntesen kommer igång och växter och alger har cellandats när ljuset är släkt, kan det uppstå syrebrist.
                  Ha ljuset tänt längre.
                  Jag får prova med det. Hur länge kan man ha ljuset på utan att fiskar och växter tar skada av det?

                  Kommentar

                  • alexa79
                    • August 2006
                    • 42

                    #10
                    Jag kollar nitrit och ph varje dag eftersom det har strulat en del för mig och värdena har varit bra. Ph kring 7 och nitrit under 0,3 mg/l. Jag har även kollat vattenvärdena när lyset är släckt för att se om de förändras, men de är desamma.
                    Bakgrunden luktar ingenting, men jag har lagt märke till att det är en speciell lukt när jag öppnar täckglaset för att mata och den försvinner efter ett tag. Det luktar inte fränt och inte ammoniak utan nästan lite bränt, vet inte vad det skulle kunna vara. Det är ju iallafall nåt som inte är som det stämmer, får prova med ett delvattenbyte som du sa. Tänkte även göra rent innerfiltret för säkerhetsskull och låta ytterfiltret gå som vanligt.

                    Tack för svaren!

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Ursprungligen postat av alexa79
                      Jag får prova med det. Hur länge kan man ha ljuset på utan att fiskar och växter tar skada av det?
                      12 timmar.

                      Ursprungligen postat av alexa79
                      nitrit under 0,3 mg/l
                      Nitriten ska inte överstiga 0,2mg/l.
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Seras nitritest visar att under <0,3 är det bra.
                        Visst ska nitriten vara helst 0 men 0,9 mg/l nitrit är inte akut skadlig för fiskarna.
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • alexa79
                          • August 2006
                          • 42

                          #13
                          Jag har Tetratest för nitrit och mindre än 0,3 mg/l är det minsta mängd nitrit testet kan visa, och det är ju den mängd det har visat när jag testar. Är ju inte speciellt noggrannt för det skulle ju lika gärna kunna vara 0,3 i såna fall. Jag har inte fått tag tag på nåt annat test som är noggrannare, går det att beställa?
                          Nu har jag iallafall bytt ut nästan hälften av vattnet och fiskarna verkade ganska omgående att lugna ner sig förutom att mina tre siameser tappat färgen, den brukar i och för sig komma tillbaka ganska snabbt. Jag hade i ektozon också, stod att det kunde vara bra mot andnöd. Har ställt om timern oxå så att lyset får vara på i 11 timmar nu. Jag hoppas verkligen att det fixar sig, vill ju att fiskarna ska trivas som dom har gjort förut. Om jag blir tvungen att ta ur bakgrunden innebär det ju en himla massa stress för dom och jag vet inte hur mycket mer dom tål egentligen.
                          Sista fråga för tillfället. Kan det vara nå fel på bakgrunden och att den avger nåt skadligt eller att det är vatten bakom den som är stillastående och därför blir dåligt?

                          Tack för hjälpen!

                          Kommentar

                          • amazonfarmen
                            • June 2006
                            • 508

                            #14
                            Att man har bra ytrörelse betyder inte att man får ner mycket syre i vattnet, om man inte har syrerik luft mellan vattenytan och täckglasen.
                            Jag tror många gånger så har man helt enkelt dålig luftcirkulation i karet = låg syrehalt i luften som är i karet = dåligt syresättning av vattnet.

                            Testa att öppna upp lite i täckglasen så att du får mer frisk luft i karet.
                            I alla kar som vi har täckglas på kör vi med luftfilter/syresten delvis för att få in left med mer högre syrehalt = mer syre i vattnet.

                            Lycka till

                            //Calle
                            www.goc.se

                            Kommentar

                            • batski
                              • October 2004
                              • 8891

                              #15
                              Ursprungligen postat av alexa79
                              Jag har Tetratest för nitrit och mindre än 0,3 mg/l är det minsta mängd nitrit testet kan visa, och det är ju den mängd det har visat när jag testar. Är ju inte speciellt noggrannt för det skulle ju lika gärna kunna vara 0,3 i såna fall. Jag har inte fått tag tag på nåt annat test som är noggrannare, går det att beställa?
                              Ok jag förstår. Själv kör jag med JBL:s tester som är ganska exakta, men tyvärr är det inte många akvariebutiker som säljer JBL. Antagligen för att det är ett relativt nytt märke i Sverige. Men Tetra funkar säkert också.
                              "The animals of the world exist for their own reasons.
                              They were not made for humans
                              any more than black people were made for whites
                              or women for men." - Alice Walker

                              Kommentar

                              Arbetssätt...