Vattenberedning och värden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    Vattenberedning och värden?

    Hej!

    Jag har förr haft akvarium men då aldrig använt mig av vettenberedningsmedel och det enda värdet jag vet att det inte ska vara för högt är nitrit.

    Jag skulle vilja lära mig lite mer om detta. Vad är det för olika värden som man bör känna till/ha koll på? och vad har de för verkar/betydelse? och vad orsakas de av?

    Sen undrar jag hur pass viktigt det är med vattenberedningsmedel och bakteriekulursmedel? Jag antar att det beror till en viss del på fiskarna?

    Jag har nyss satt upp ett 100 l akvarium. När jag startade upp det tog jag ca 60% vatten ifrån min brors akvarium som har varit igång i många år, för jag ville kunna släppa i en Chokladmal. Något vattenberedningsmedel eller bakteriekultur har jag alltså ej tillsatt.
    Johanna
  • JohannaMaria
    • September 2006
    • 26

    #2
    Jag vill bara tillägga att jag vet att cholkadmalar kan bli ca 22 cm och jag planerar att skaffa ett större akvarium om ca ½-år. Än så länge är den nämligen inte många centimeter.
    Johanna

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Hej och välkommen till zoopet.

      Jag har förr haft akvarium men då aldrig använt mig av vettenberedningsmedel och det enda värdet jag vet att det inte ska vara för högt är nitrit.
      Då har du ju kommit längre än den största delen av sveriges akvarister.

      Jag skulle vilja lära mig lite mer om detta. Vad är det för olika värden som man bör känna till/ha koll på? och vad har de för verkar/betydelse? och vad orsakas de av?
      Kolla zoopets avdelning för vattenkemi där förklaras en del på ett för nybörjaren lättfattat sätt. Att förklara alla parametrar och vad som påverkar dem, samt hur de påverkar varandra och fikarna är inte helt lätt. Dock så finns det en som trots allt vill försöka att gör det, lasse. Det blir inte alltid så lätt för nybörjaren att hänga med, men han har nog skrivit om det mesta inom vattenkemi här på forumet. Använd sökfunktionen.


      Sen undrar jag hur pass viktigt det är med vattenberedningsmedel och bakteriekulursmedel? Jag antar att det beror till en viss del på fiskarna?
      Desa medel har debatterats flitigt på zoopet, är det en superlösning eller en kassako för zoobutikerna? Svaret är inte så enkelt men jag skall försöka ge dig min syn på det.

      Vattenberedningsmedel tar bort metaller och klor ur vattnet samt skyddar fiskarnas slemskikt. De flesta akvarister med svenskt kranvatten har för lite metaller i vattnet inte för mycket och kloret klarar systemet av vid normala vattenbyten. Jag själv använder vattenberedningsmedel enbart vid jättestora vattenbyten eller nystart just för att det är en del klor i 100% nytt vatten. Jag har startat många kar utan också utan problem, men har bestämt mig för att använda det vid nystart för säkerhets skull. Det finns folk på zoopet som doserar flertalet olika medel i sina kar för fiskarna för säkerhets skull, salt, beredningsmedel, bakterikultur, bikarbonat, spårämnen, ekextrakt osv. Jag tycker inte att man skall krångla så mycket, fiskarna är anpassningsbara.

      Bakteriekulturer inehåller nitrificerande bakterier som omvandlar nitrit till nitrat. Det kan vara bra att ha vid nystart då akvariets bakteriekultur inte ännu riktigt satt sig. Har man bara inte så bråttom så går det att starta helt utan bakterietillsats, de växer till med tiden i alafall. Ditt mål är att nitrit inte stiger över 0,3mg/l, då slipper du tillsätta den dyra bakteriekulturen. Om nitrit blir över 0,3 så är bakteriekulturtillsats bra. Om fiskarna visartecken på förgiftning byt 50% varje dag och dubbeldosera bakteriekulturen efter tills symptomen avtar. Vid vilken nivå fiskarna visar symptom är individuellt.

      Om du har ett annat inkört akvarium så kan du ta filtermaterialet och vrida ur det i det nya, däri finns en bakteriekultur som är mycket bättre än den på flaska.

      Jag har nyss satt upp ett 100 l akvarium. När jag startade upp det tog jag ca 60% vatten ifrån min brors akvarium som har varit igång i många år, för jag ville kunna släppa i en Chokladmal. Något vattenberedningsmedel eller bakteriekultur har jag alltså ej tillsatt.
      Vattnet inehåller knappt någon bakteriekultur alls. Lånas hans filter istället.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • JohannaMaria
        • September 2006
        • 26

        #4
        Tack så jättemycket! Nu har jag inte tillgång till hans filter för vi bor på olika orter. Bör jag köpa bakteriekultur då eftersom jag har släppt i en chokladmal i akvariet?
        Johanna

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Köpa kan man alltid, det är ju bra att ha och det blir nog inte gammalt på ett tag.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • JohannaMaria
            • September 2006
            • 26

            #6
            Okej. Jag hade fattat för förut att man skulle låta akvariet stå tomt (utan fiskar) i några dagar först. Men läste sen här på Zoopet att man ska ha ett fåtal fiskar i från start för att en bakteriekultur ska bildas.

            Har testat nitritvärdet och det var okej. Ska testa imorgon också.
            Johanna

            Kommentar

            Arbetssätt...