Hjälp det är 28.6 grader!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • boko57
    • August 2006
    • 20

    Hjälp det är 28.6 grader!

    Kan någon tala om vad jag skall göra!

    Jag har ett 540L sötvattensakvarium med ciklider. Nyligen har jag köpt en täckande ljusramp med 4 st lysrör. Nu har jag upptäckt att temperaturen stigit nära 2 grader till 28.6 grader vilket inte nog är hälsosamt.

    Vad skall jag göra för att få ned temperaturen?

    Jag vill ju använda 4 st lysrör för att mina växter skall må bra men inte trodde jag att det skulle innebära att fiskarna riskerade att bli kokta.
  • ovsor
    • November 2004
    • 104

    #2
    Temp är hög, dock ej kritisk ännu. Du får försöka ventilera bort värmen. Det kanske räcker att du öppnar upp nånstans så att värmen kan lämna karet. En del bygger in fläktar typ 12volts datorfläktar för att bli av med värme. Du får testa lite. Tips finns också i tidigare trådar om värmeproblem när det var varmt i sommras.

    Kommentar

    • Hans.Lindaker
      • April 2006
      • 1837

      #3
      Har läst på några ställen att man kan lägga i läskflaskor med fruset vatten i.. Bara fylla upp flaskorna och in i frysen ett par timmar
      Bara en temporär lösning dock!

      /Hans
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        28 grader är ingen fara. Det är en helt acceptabel temperatur. Om temperaturen stiger över 30 behöver du göra något, lämpligen kan du då palla upp den nya ljusrampen en centimeter så du får luftväxling under den.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • boko57
          • August 2006
          • 20

          #5
          Ok, Jag har nu öppnat fönstret och släckt två av fyra lysrör. Temperaturen har gått ner till 28.2 grader.

          Det som gorde mig så orolig var att jag hittade min stora mal död samtidigt som jag upptäckte den höga temperaturen. Testade vattnet och jag hade perfekta värden så det var inget fel där så jag tänkte att malen fick värmeslag och dog. Det slog mig att malen uppförde sig lite konstigt igår när det då och då simmade upp till ytan för att liksom svälja luft.

          Jag har ett Fluval FX5 ytterfilter så det är inget problem med cirkulation och syresättningen borde väl vara ok?

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nä, du kan inte döda tropisk eller subtropisk fisk med temperaturer under 30 grader, ingen fara.

            Syresättning vet jag inte - jag föreslog att du skulle palla upp rampen för anledningen till att det blir varmt är att du inte har luftväxling under den, och den värmer upp luften över vattnet, och sen vattnet. Pallar du upp rampen lite kan du säkert köra med alla rör utan att temperaturen blir för hög. Du får alltså helt enkelt bättre kylning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13144

              #7
              Ett tag klara dem väl 28 -29gr men det är ingen temp man ska ha nån längre tid...
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13144

                #8
                vill du ha väldigt mycket ljus så får du nog lov att ha ljuset en bit upp så värmen kommer ut... tror inte alla växter gillar 28 gr heller!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Alexander72
                  • April 2006
                  • 244

                  #9
                  Tycker det fattas lite info i denna tråden!

                  Inget illa ment men ciklider är en rätt stor familj fiskar med relativt brett spektra angående deras trivsel temperatur.

                  Så nu ställer jag frågan.

                  Vad är det för sorts ciklider du har i ditt akvarium och vad var det för mal som dog?

                  Mvh Alexander :-)

                  Kommentar

                  • Kalavera
                    • August 2003
                    • 180

                    #10
                    När mitt akv kommer upp i högre temps (uppemot 28) så sätter jag ibland ner sånna där "kylkallar" eller vad de heter, sånna som man använder för att kyla kylboxar mm på natten. Tempen kan sjunka med några grader
                    540l påväg mot sydamerikansk biotop
                    http://www.plantswap.se - Svenskt växtforum
                    http://www.viitanen.se/akv/akv.html - mitt kar

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Meh. Man kan inte döda tropisk och subtropisk fisk med temp under 30. Det är så.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      • androxe
                        • August 2005
                        • 854

                        #12
                        blev nåt fel på min doppvärmare häromveckan, märkte det inte direkt utan kände av en slump en kväll att vattnet kändes väldigt ljummet....
                        slänge genast i termometern o det var över 33 grader!
                        kunde inte förstå hur de ca 50 st 3-4 cm stora rödjuvelcikliderna såg helt oberörda ut...
                        Det enda som verkar farigt illa av det är vattenpesten, den tappade helt grönskan.
                        Nu är doppvärmaren inte längre i o tempen ligger på 25 grader, det verkar gått obemärk förbi hos fiskarna...

                        Kommentar

                        • amazonfarmen
                          • June 2006
                          • 508

                          #13
                          Ursprungligen postat av boko57
                          Ok, Jag har nu öppnat fönstret och släckt två av fyra lysrör. Temperaturen har gått ner till 28.2 grader.

                          Det som gorde mig så orolig var att jag hittade min stora mal död samtidigt som jag upptäckte den höga temperaturen. Testade vattnet och jag hade perfekta värden så det var inget fel där så jag tänkte att malen fick värmeslag och dog. Det slog mig att malen uppförde sig lite konstigt igår när det då och då simmade upp till ytan för att liksom svälja luft.

                          Jag har ett Fluval FX5 ytterfilter så det är inget problem med cirkulation och syresättningen borde väl vara ok?
                          Ett kraftigt filter betyder inte att du har en bra syresättning i karet.
                          Först och främst måste du ha en cirkulation på luften ovanför vattenytan (för att få in syrerikare luft och sedan bra ytrörelse.
                          Är ofta man se pumpar som knappt krusar ytan beroende på att de är felplacerade.

                          Lyft upp rampem lite så det kommer luft under den så ska du nog se skillnad.

                          Våra malar har vi i temp mellan 26-31 grader.

                          //Calle
                          www.goc.se

                          Kommentar

                          • erik l
                            • July 2005
                            • 308

                            #14
                            Bara lugn och som de ovan sagt en temptopp dör inga tropiska och friska fiskar. skulle nåt hända så hade det hänt i allafall.

                            Men nog lär du rätta till tempen

                            mvh erik l


                            ________________
                            mvh erik l

                            Kommentar

                            • boko57
                              • August 2006
                              • 20

                              #15
                              Tack för all hjälp!

                              Nu har tempen gått ner till 27 grader på morgonen och jag skall försöka få ventilationen till lysrören att fungera.

                              Angående syresättningen så skapar utblåset ganska kraftiga virvlar på ytan. Inte behöver det väl vara så kraftigt att det stänker upp på täckglaset?

                              Kan det vara till någon hjälp att ta bort täckglasen? Jag har fyra separata så det är inget problem att ta bort två exempelvis. Det borde väl skapar bättre luftväxling. Får väl hoppas att fiskarna inte hoppar upp i rampen. Att ha en fläkt i rampen verkar ju vara fiffigt men hur får man 12 V till den. Skulle ju vilja slippa flera sladdar/rör än vad det redan finns till lysramp, filter, doppvärmare (behövs knappast nu). . .

                              Kommentar

                              Arbetssätt...