Svåravlästa nitritvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ChristianM
    • June 2006
    • 111

    Svåravlästa nitritvärden

    Har ett litet problem som jag hoppas att jag kan få lite hjälp med. I samband med att jag startade mitt akvarie köpte jag JBL's NO2 Testset för att kunna hålla koll på värdena. I början var det (tyvärr) ganska lätt att se vilka värden vattnet hade, men nu när jag är nära 0 så blir det svårare, skillnaden mellan 0,05 och 0,025 är rätt svår att se, och 0,025 jämfört med 0 är ännu svårare.

    Min fråga är nu:

    1. Är mängden nitrit skadlig så att man ska behöva oroa sig i all evighet över att ha läst fel mellan 0,05 och 0,025/0, eller är det så små mängder att jag inte behöver oroa mig mer än att jag fortsätter med vattenbyten/nitrivec och att jag fortsätter hålla koll så att värdena inte överstiger dessa iaf ?

    2. Finns det något bättre test att använda sig av ? Vad jag kunnat läsa mig till genom sökningar här på forumet så har jag redan det bästa och mest tillförlitliga som finns att tillgå ?
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    JBL är nog det bästa märket. Nitritkoncentrationen ska inte överstiga 0,2 ppm, så du behöver inte oroa dig i all evighet

    Givetvis är det bra med så låga halter som möjligt, men du behöver inte oroa dig över de halterna du har nu. Det är bara att fortsätta med bakteriekultur (kör gärna med dubbla doser) och hålla koll på nitriten.
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • ChristianM
      • June 2006
      • 111

      #3
      Ursprungligen postat av batski
      JBL är nog det bästa märket. Nitritkoncentrationen ska inte överstiga 0,2 ppm, så du behöver inte oroa dig i all evighet

      Givetvis är det bra med så låga halter som möjligt, men du behöver inte oroa dig över de halterna du har nu. Det är bara att fortsätta med bakteriekultur (kör gärna med dubbla doser) och hålla koll på nitriten.
      Tack så mycket för det lugnande svaret, då kan jag slappna av lite nu iaf och kanske börja njuta av att ha fiskar istället för att bara sitta och oroa mig för att de ska dö hela tiden

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Vad bra

        Fast för säkerhets skull skulle jag ändå se till att nivåerna inte når 0,2, utan skulle de stiga upp till 0,1 så är det dags för vattenbyte.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • ChristianM
          • June 2006
          • 111

          #5
          Allt över 0,05 är mer rosaaktigt på testet och den nivån kommer inte att accepteras

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Låter bra
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            Arbetssätt...