Har jag fått rätt för mej ang. höjning av Kh?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *Ulrica*
    • June 2006
    • 682

    Har jag fått rätt för mej ang. höjning av Kh?

    Mitt akvarium har varit igång i två veckor. Jag har ett Ph på 6.3 och Kh på 1. Jag vill höja Kh för att minska risken för svängningar i Ph. Jag vet att Ph samtidigt kommer att höjas.

    Jag tänker mej att jag ska ta vit skolkrita eller marmorkross eller x eller y eller z och hänga det i en nylonstrumpepåse på ett dolt ställe, nära insuget till ytterfiltret.

    Mina frågor:
    1. Kommer detta att fungera?
    2. Vilket material är bäst till detta ändamål?
    3. Hur mycket behöver jag av respektive material?
    4. Hur länge ska påsen hänga i karet/hur länge gör materialet verkan?
    5. Blir höjningen permanent eller kommer jag att få upprepa behandlingen vid varje vattenbyte?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Skolkritor och marmorkross funkar inte. Skolkritan är inte kalk, utan gips; marmorkrossen är visserligen kalk, men men i en form som löser upp sig för långsamt för att hjälpa.

    Har du några snäckskal du inte är rädd om? Lägg i dem i akvariet - de är kalk.

    Annars kan du köpa lite korallsand på zooaffären, det är också kalk.

    Du använde mätstickor, va? Lita inte på dem. Alls. Dropptest är bättre.

    Vilken fisk vill du ha? För de flesta fiskar är det bästa att helt enkelt lägga nån kalksten eller lite snäckskal i akvariet - pH glider då iväg till 7.5 och stannar där, och det passar nästan all fisk som handsken.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      #3
      Kan man inte använda lite kalksten på botten det borde funka tycker man men om man tar upp det igen sjunker ph då?
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • *Ulrica*
        • June 2006
        • 682

        #4
        Ursprungligen postat av Azur
        Har du några snäckskal du inte är rädd om? Lägg i dem i akvariet - de är kalk..
        Vad för sorts snäckskal? Räknas mussel/ostronskal?

        Ursprungligen postat av Azur
        Du använde mätstickor, va? Lita inte på dem. Alls. Dropptest är bättre.
        Tänkte göra dropptest innan jag gör något. Ville bara ha kunskap om vilka åtgärder som gäller om dropptesten visar liknande resultat.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Jo kalksten funkar.
          Ja mussel & ostronskal är perfekt.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Jo kalksten funkar.
            .
            Nja det beror väl på mängden. På kalkstenar så har det en viss benägenhet att bildas en hinna som gör att kalken inte löser ut så bra så det krävs en hel del kalkstenar i akvariet för att det skall funka i längden.

            Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • jolon
              • December 2002
              • 1075

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja det beror väl på mängden. På kalkstenar så har det en viss benägenhet att bildas en hinna som gör att kalken inte löser ut så bra så det krävs en hel del kalkstenar i akvariet för att det skall funka i längden.

              Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.
              Ok, då kommer det självklart en fråga till: jag ska starta om mitt kar snart med snäckskalslekare och behöver ett hyffsat högt ph, kan man tänka sig typ btn med kalksten bakom istället för filtermassa och lösa filtret på något annat sätt, dvs, skulle sten mängden räcka? (bortse från detaljer som, att glaset går sönder av stenen etc..) Det optimala skulle vara att inreda med uteslutande sand och skal. (sorry för kapningen men våra frågor var snudd på likadana )
              My internet should be readonly.

              Kommentar

              • *Ulrica*
                • June 2006
                • 682

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Skal som Azur nämnde samt kalkmjöl tycker jag funkar bäst.
                Trädgårdskalk? Hur tillsätter jag det? Hur mycket? Måste det upprepas?

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  Trädgårdskalk? Innehåller inte det en massa annat också?

                  Jolon: Jo, man kan göra så. Men du kan ju också köpa kalksand åt dina snäcklekare.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • Thomas Fransson
                    • August 2006
                    • 1

                    #10
                    man kan ju även använda natriumbikarbonat föe att höja kh

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      #11
                      Ursprungligen postat av jolon
                      Ok, då kommer det självklart en fråga till: jag ska starta om mitt kar snart med snäckskalslekare och behöver ett hyffsat högt ph, kan man tänka sig typ btn med kalksten bakom istället för filtermassa och lösa filtret på något annat sätt, dvs, skulle sten mängden räcka? (bortse från detaljer som, att glaset går sönder av stenen etc..) Det optimala skulle vara att inreda med uteslutande sand och skal. (sorry för kapningen men våra frågor var snudd på likadana )
                      Tror inte att det är någon bra ide att fylla utrymmet bakom med sten och kan inte heller se någon anledning till det.
                      Det blir ett dåligt filter - bättre då att ha ett kalkhaltigt grus/sand på botten i akvariet som Azur skriver

                      Trädgårdskalk? Hur tillsätter jag det? Hur mycket? Måste det upprepas?
                      Man kan ju tillsätta hur man vill - fördelen med att ha de koncentrerat i en strumpa är ju att man ser hur mycket som finns kvar.

                      Trädgårdskalk? Innehåller inte det en massa annat också?
                      Finns flera sorter - självklart måste det vara rent kalkmjöl och inga gödningsämnen tillsatta.

                      [QUOTE] man kan ju även använda natriumbikarbonat föe att höja kh/QUOTE]
                      Visst och det höjer ju pH också vilket bara är bra för Malawi och Tanganyika.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • *Ulrica*
                        • June 2006
                        • 682

                        #12
                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Man kan ju tillsätta hur man vill - fördelen med att ha de koncentrerat i en strumpa är ju att man ser hur mycket som finns kvar.
                        - självklart måste det vara rent kalkmjöl och inga gödningsämnen tillsatta.
                        Du får ursäkta mej om jag frågar igen, men jag kan absolut ingenting om sånt här och vill vara alldeles säker på att inte göra fel. Hav tålamod...

                        Jag tar alltså rent kalkmjöl och häller det i en nylonstrumpepåse och hänger detta i akvariumet?

                        Frågor:
                        1. Hur mycket mjöl ska jag ta? Karet är på 250 liter.
                        2. Hur länge ska det hänga där?
                        3. Vad menar du med "man ser hur mycket som finns kvar"? Kommer mjölet att försvinna ur påsen?
                        4. Om det försvinner, ska man fylla på nytt då?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          #13
                          Ursprungligen postat av Mamma_och_Simon
                          1. Hur mycket mjöl ska jag ta? Karet är på 250 liter.
                          2. Hur länge ska det hänga där?
                          3. Vad menar du med "man ser hur mycket som finns kvar"? Kommer mjölet att försvinna ur påsen?
                          4. Om det försvinner, ska man fylla på nytt då?
                          1/ Kanske nån dryg halvliter i ett 250 - inte så noga
                          2 - 3 - 4/ Det löser ju sig med vattnet så nätr det börjar minska väl mycket fyll på. Ha kalken på ett ställe där vattnet cirkulerar mycket.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • *Ulrica*
                            • June 2006
                            • 682

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            1/ Kanske nån dryg halvliter i ett 250 - inte så noga
                            Det kan alltså inte bli för mycket kalk (om jag nu inte häller i en hel säck ) och värdena blir helt tokiga?

                            Blir vattnet vitaktigt av kalken?

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Oavsett hur mycket kalk man häller i så kan inte pH stiga över ca 7.6

                              Skölj rent det lite först så brukar det inte damma så mycket
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...