sänka nitrithalt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter78w
    • July 2006
    • 46

    sänka nitrithalt

    Hej!
    Har en fråga angående nitrit för det är väl No3 eller?
    Den är på väg upp.
    Kan det va så att eftersom det är dags för städning i akvariet så stiger nitrit halten?
    Om inte hur får jag ner den?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Ursprungligen postat av peter78w
    Hej!
    Har en fråga angående nitrit för det är väl No3 eller?
    Den är på väg upp.
    Kan det va så att eftersom det är dags för städning i akvariet så stiger nitrit halten?
    Om inte hur får jag ner den?
    Antar att du har fiskar i akvariet? I så fall är det giftigt med nitrit för fiskarna. Byt ut hälften av vattnet med några timmars mellanrum tills du når nollnivå. Tillsätt gärna lite salt utan jod för att minska nitritets skadliga inverkan på fiskarna.

    Är karet nystartat? Hur ofta byter du vatten? Nitrit kommer ifrån att det samlats för mycket fiskbajs och växtrester i akvariet och att detta inte bryts ner av akvariets nyttobakterier. Grovt beskrivet.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Lenmar
      • February 2004
      • 6154

      #3
      Ujuj... NO3 är välan nitrat va? Det är inte samma sak som jag skrev ovan. Nitrit är NO2. Hur hög halt av nitrat, NO3, har du? Allt pp till max 50 ppm är OK men försök hålla dig runt 20, det har jag snappat upp nånstans...
      Goa hälsningar, Maria Min hemsida
      Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

      Kommentar

      • peter78w
        • July 2006
        • 46

        #4
        Jag brukar byta vatten varje vecka runt 30liter (av runt 200liter)och rengör botten inte lika ofta men 2-3 veckors imellan.
        Jo jag menade No3 så det är väl nitrat. Brukar hålla mig runt 10-20 men nu ligger jag lite högre på ca35-40
        Det är väl lite högt eller? Hur gör jag för att få ner det?
        Ska rengöra akvariet i veckan och byta vattnet hjälper det?
        Men som sagt finns det något man kan använda sig av för att sänka NO3 nitrat

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Växter, vattenbyte.
          Har du få fiskar som byter så lite vatten.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Lenmar
            • February 2004
            • 6154

            #6
            Som Kramfors skriver så byter du lite väl lite vatten. Rengöra akvariet är verkligen overkill med betoning på kill . Försök istället att hålla dig till att byta vatten, 25-30% av akvariets vattenvolym kontinuerligt varje vecka så undviker du både nitrit, nitrat, algtillväxt och andra otäckheter som kan få den bäste att tröttna på sin vattenburk. Läs denna artikeln om skötsel, den är superbra!
            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

            Kommentar

            Arbetssätt...