Salt med jod?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • firejackan
    • August 2004
    • 616

    Salt med jod?

    Hejsan.
    Kollade nyss in mitt 310 l akvarium och såg lite konstigt skit på min scalars fena och tänkte hälla i lite salt men kollade in vad det stod på burken och mkt riktigt där stod: Med Jod.. Någonstans i min hjärna ringde en klocka där jag tyckas mig minnas att detta är inget bra =/... Jag vill veta om jag kan andvända detta salt eller kommer allt gå åt skogen om jag gör det?


    Mvh Jack
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Du kan använda salt med tillsatt jodid.
    Det är tillochmed bättre än salt utan jodid, eftersom fisk kan drabbas av jodidbrist också.

    Att man inte får använda joderat salt eller salt med antiklump-medel är en modern myt som liksom bara vägrar att dö, hur ofta den än krossas.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • morphriz
      • October 2005
      • 875

      #3
      Innan någon hoppar in, jag har bytt åsikt även i denna fråga och hoppat på Azurs linje

      Salt innehåller 100ppm jodid. Blandar man vatten med en salthalt på 1.0% får du då 1ppm jodid i vattnet. Närmaste LC50, hälften av exponerade individer dör, värde är för Daphnier med 10ppm. Ouppnåeligt med bordsalt. Naturligtvis kan några dör redan vid 1ppm och troligten finns det arter som är mer känsliga. Vill man var på den säkra sidan är det ju bara att välja jodfritt.
      mvh Mattias

      Några referenser:


      Singapore based discussion forum for discussion of ornamental fish
      --
      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
      - Shakespeare.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Plus då att vatten med en salthalt på 1% (10 promille) är saltare än vad de flesta har i sina bräckvattensakvarier, och saltare än vad någon vanlig akvarieväxt kan överleva...

        Normalt i sötvattensakvarier rekommenderar man i runda slängar 1-2 matskedar (20-40 gram) per 10 liter, dvs 0.2 - 0.4% salthalt. Vi pratar alltså om en jodidhalt på sisådär 0.2 - 0.4 ppm, vilket inte ens generar daphnier.

        Till det kan sen läggas att fisk är mycket tåligare mot jodid än känsliga kräftdjur (som daphnia) - i en av länkarna sägs det att regnbågsöring är en känslig fiskart, och den har en LC-50 på 200 ppm jodid.

        Jodid är helt enkelt inte ett problem.
        Senast redigerad av Azur; 27 August 2006, 19:01.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          En artikel av Lars-Erik Forsberg om bla. salt http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9404&LOPNR=8
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Ursprungligen postat av Kramfors
            En artikel av Lars-Erik Forsberg om bla. salt http://www.ciklid.se/ciklidbladet_ar...R=9404&LOPNR=8
            Jag vill inte vara elak mot Lasse Forsberg, men det finns åtskilliga fel i den artikeln, varav <joderat salt> "är lätt att överdosera" är ett.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #7
              Ett svar jag fått av en kemist citat:
              Grundämnet jod är vid rumstemperatur mörka kristaller som avger jodgas (man kallar detta att de sublimerar). Jod är inte särskilt lösligt i vatten men löser sig i vanliga lösningsmedel. Jod är bakteriedödande och mycket korrosivt.
              Salt med jod innehåller en tillsats av jodid (ofta kaliumjodid). Joderat salt i Sverige innehåller ca 5mg/100g salt. Halten är anpassad så vi människor ska få i oss lagom mycket jod i maten så sköldkörteln fungerar som den skall. Havsvatten innehåller naturligt jodid i mycket små mängder (ca 0,3 mg/1000 l). SÅ använd INTE joderat salt i vattnet till dina fiskar eftersom jodhalten i vattnet då blir väldigt mycket högre än vad den är i havsvatten.

              Själv andvänder jag rent vacuum salt utan tillsatser för att vara säker då jag inte hittat någon absolut säker källa att det inte kan bli skador av jod.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • morphriz
                • October 2005
                • 875

                #8
                Jodhalten i ett akvarium med salthalt 0.1%(rimligare värde än tidigare kanske) som blandats med salt med 50ppm(vikten inkluderar troligtvis även kaliumet) har en salthalt på 0.05ppm. Min referens åvan på aa ger halten 0.01-0.02ppm för jodid(exklusive organiskt sådant) i havsvatten. Mao mycket men inte överdrivet mycket, dessutom är nog kalumet inräknat i vikten.

                Jag kör oxå utan jod för att det helt enkelt är onödigt men samtidigt är det inte dödsfarligt. Fiskar tål ju jodid i storleksordningen 600ppm även om det varierar en hel del.
                mvh Mattias
                --
                #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                - Shakespeare.

                Kommentar

                • Azur
                  • March 2003
                  • 12946

                  #9
                  1) Blanda inte ihop JOD och JODID. Den ena är fruktansvärt giftig för akvatiska organismer, den andra svagt giftig. Det är exakt som med den nära släktingen KLOR och KLORID - den ena användes som stridsgas under första världskriget, den andra är en av huvudbeståndsdelarna i bordssalt.
                  Hela den här förvirringen kommer av just att folk blandar ihop jod (de mörka kristallerna som avger giftig gas) med jodid (som det är i bordssalt).

                  2) Din kemist har alldeles rätt i att man inte skall använda joderat salt i saltvattensakvarier. Där har man 3.5% salthalt, dvs 35 gram salt per liter, och använder man bordssalt är ens _minsta_ problem att man då får alldeles för mycket jodid. Större problem är att man helt saknar havsvattnets pH buffert-förmåga och stora mängd livsviktiga spårämnen: saltvattensorganismer kan inte i längden leva i vatten gjort endast med bordssalt.

                  3) Den intressanta siffran här är dels slutgiltig jodidkoncentration i akvariet, dels gränsvärden för djuren i akvariet. Morphriz exempel att slutkoncentrationen i akvariet hamnar på 0.01 - 0.02 ppm jodid, innebär att man ligger på en nivå som är EN FEMHUNDRADEDEL av LC50 för känsliga ryggradslösa sötvattensdjur som dafnier, och EN TIOTUSENDEDEL av LC50 för känsliga fiskar.

                  Jag säger inte att man måste använda joderat salt i sötvattensakvarier. Jag säger att det för organismernas välbefinnande inte spelar någon som helst roll om man använder joderat eller icke-joderat salt.
                  Senast redigerad av Azur; 27 August 2006, 22:38.
                  Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                  Kommentar

                  • firejackan
                    • August 2004
                    • 616

                    #10
                    kanske ska låta er diskutera vidare =P... Men det jag förstår och vill förstå är att man kan andvända det.. Är jag fel på det?

                    Kommentar

                    • Azur
                      • March 2003
                      • 12946

                      #11
                      Ja, man kan använda det.
                      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...