nogon kan hjälpa!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • habob
    • April 2006
    • 119

    nogon kan hjälpa!

    det är så att jag bruka byta vatnet med hinken o det är jobbigt o blir blöt över hela vardags rummet o jag hört att det fins en automatisk vatten bytare men jag kan ingenting om det vill veta hur funkar det o var kan man köpa den o om den funka för alla kar!?
    hej!
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    De allra flesta byter nog vatten med hjälp av en lång slang.
    Dvs först drar man slangen från akvariet till duschavloppet och låter det rinna ut med hävertprincipen.
    Sedan har man en koppling på slangen som passar till en kran någonstans i huset - sätter fast slangen med en klämma i akvariet - och fyller på.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • habob
      • April 2006
      • 119

      #3
      men hur ska man göra så att vatnet för jag köpte en lång slang o så försökt suga vatnet så att den rinner men den funkar inte o drack en hel klunk vatten jag menar vatnet drag hur funkar den,jätte snäll
      hej!

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Trä slangen på häverten http://www.guldfisken.se/beta/catalo...03a36f702a3077
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          #5
          Det går även att köpa en liten metallpump som du kopplar till borrmaskinen eller skruvdragaren kostar under 100 lappen två slangar till den den ena till karet den andre till vasken eller badkaret.Mina bekanta som bor i höghus använder sig av denna smarta lösningen men då fodras att du har en maskin till detta förståss
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • jesper_b
            • June 2006
            • 1201

            #6
            Ursprungligen postat av stene
            Det går även att köpa en liten metallpump som du kopplar till borrmaskinen eller skruvdragaren kostar under 100 lappen två slangar till den den ena till karet den andre till vasken eller badkaret.Mina bekanta som bor i höghus använder sig av denna smarta lösningen men då fodras att du har en maskin till detta förståss
            Det låter som en smart lösning, men har man mindre fiskar som sugs in i denna pump blir det ju bara mos a fisken...
            Jag kör med slang och lägger en hov i änden om en fisk skulle åka med då har man chans är rädda fisken, annars blir det ju fisksoppa om man pumpar....
            www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=955734
            Mina Malar:
            L046, L066, L134, L168, L183, L204, L201 C. Sterbai m.m

            Kommentar

            • alarsson
              • March 2006
              • 66

              #7
              Jag satte en gardenakoppling med avstäning i ändan som jag sätter mot kranen. Fyll slangen med vatten, stäng av kranen och gardenakopplingen, lägg ned slangänden med kopplingen vid brunnen och sätt andra ändan i akvariet. Sedan öppnar du gardenakopplingen vid brunnen och vips så rinner vattnet. OBS! Jag har definitivt inte kommit på detta själv snott tipset från någon annan.
              /Anders

              Kommentar

              • Johnsol
                • August 2006
                • 51

                #8
                Lee's Ultimate Gravel Vac
                Slamsug som kopplas direkt till vattenkran för byten och påfyllning
                Mycket smidig med 7,62 meter slang.
                Olika kopplingar medföljer.

                Se bild http://www.royalzoo.se -akvarium -tillbehör

                Har även sett en liknande på djurmagazinet och den finns säkert hos andra välsorterade zoobutiker. Pris c:a 400:-

                Kanonbra lösning!!
                Den både suger och fyller via en speciell ventil som kopplas på en vattenkran.
                Jag kompletterade den med 15 meter vanlig 1/2 tums (12/16) trädgårdsslang och vanliga snabbkopplingar från gardena. Fick även skaffa en annan anslutning till kranen för dom medföljande passade inte men det löstes också med en gardena koppling och en kort slangbit.

                Slamhäverten är även försedd med ett galler i änden som hindrar fiskar och större partiklar att följa med.
                Senast redigerad av Johnsol; 23 August 2006, 20:51.

                Kommentar

                • Birgitta W
                  • October 2005
                  • 2764

                  #9
                  För att inte fiskarna ska sugas in i slangen kan man sätt fast t.ex. ett finmaskigt tyg med en gummisnodd på den änden man har i karet.
                  Tips från Svea!
                  Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

                  Min zoon :
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av habob
                    men hur ska man göra så att vatnet för jag köpte en lång slang o så försökt suga vatnet så att den rinner men den funkar inte o drack en hel klunk vatten jag menar vatnet drag hur funkar den,jätte snäll
                    Som någon annan nämnt sett ett nät framför insuget i akvariet och sätt fast slangen i akvariet. Se till att slangen är tom på vatten och sug några sekunder vid slangens ände - lägg omdelebart ner slangens utlopp vid avloppet så att utloppet är betydligt under slangens inlopp så kommer vattnet att rinna ut enligt hävertprincipen.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • morphriz
                      • October 2005
                      • 875

                      #11
                      Jag köpte en 150L/h minipump för 80:-. Vanlig gardena passa på utloppen så jag slänge pumpen i karet. Den klarar att starta en hävert och sen går det lite fortare utan att nånn fisk stryker med.
                      mvh Mattias
                      --
                      #define QUESTION ((bb) || !(bb))
                      - Shakespeare.

                      Kommentar

                      • åheim
                        • April 2006
                        • 13144

                        #12
                        enklast är väl att koppla slangen till kranen, spola ur slangen så den är ren invändigt, nu när den är full med vatten lägger man den i karet, går sen och kopplar bort den anndra änden från kranen och lägger vid golvbrunnen...vips så rinner det! och för att förhindra att fiskar åker med så kopplar man på ett quickfilter hölje!


                        Viva Leo Buscaglia

                        Kommentar

                        • miluhe
                          • June 2006
                          • 2090

                          #13
                          Konstigt nog efter alla råd tycker jag att mina hinkar är bäst kanske för jag har en hjälpsam man som tömmer. Det är lättare att suga rent botten mer fart i hela proceduren.


                          Mvh Cecilia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...