Vattenbyte - hur gör jag rent konkret?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fjärilsciklid
    • June 2006
    • 252

    Vattenbyte - hur gör jag rent konkret?

    Hej!

    Så har akvariet varit igång i lite mer än 2veckor och jag har nu börjat fundera på mitt första vattenbyte. Jag köpte en lång slang man kan koppla till kranen på 7,5m för attt slippa gå med hinkar. Smart tyckte jag! MEN nu till frågan. Ska jag hälla i kallt eller ljummet vatten rätt i karet? Har för mig att ljummet vatten inte är lika "rent". Hur gör ni??

    Har ett 167l med 5 purpurhuvudsbarber och 2 siamesiska algätare.

    Mvh
    Malin
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Sug ut runt 1/5 av vattnet i akvareit. Ställ in kranen så du har ljummet (cirka 25 gradigt) vatten. Låt det rinna i en minut eller så. Fyll på akvariet med ljummet vatten.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Fjärilsciklid
      • June 2006
      • 252

      #3
      Ok då vet jag =). Har hört 10% och 30%. Du säger 20%.... alla tycker olika =). Hur ofta då?

      Kommentar

      • rea
        • December 2005
        • 103

        #4
        Finns som sagt olika synpunkter på det där....
        Jag bytte ca. 25% mot ljummet vatten innan (varje vecka), numera byter jag 20l (<10%), mot vatten som stått i en dunk sedan förra vattenbytet. Oftas blir det varannan vecka. På det sättet slipper man rester från varmvattenberedaren, onödigt co2 samt att det är rumstempererat.
        Tycker att mina växter mår mycket bättre nu, å fiskarna mår bra också såklart.
        “Det finns 10 sorters människor i världen, de som kan läsa binärt och de som inte kan”
        - Jo, jag är nog en datanörd ändå.

        190L

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Nått du bör tänka på är att Varmvatten inte räknas som känligt för driksvatten ens, Görs inte samma kontroller på kemikalier o bakterier i det. Är inte så ofta det är något fel på vattnet men rekomenderas ej av vattenbolagen eller livsmedelsvärket att användas till annat än rengöring . Är ej godkänt för invertes bruk såvidare du kokar det
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • Fjärilsciklid
            • June 2006
            • 252

            #6
            Tack för alla svar! Tolkar det som att det bästa vore att jag fyllde två hinkar med kallvatten som fick stå framme tills de uppnådde rumstemperatur. Med slangen suger jag sedan upp upp ca 20% alltså ca 30l och så fyller jag på med de rumstempererade hinkarna...? Blir ju lite jobbigare med det ska väl funka det med =).

            Kommentar

            • Daniel Blom
              • June 2003
              • 1670

              #7
              Man får förstås göra hur man vill, men mitt råd är göra som Azur föreslår.
              Ju krångligare vattenbyten, desto större risk att man börjar slarva - eller till och med tröttna på hobbyn.
              Har alltid gett mina fiskar ljummet vatten direkt från duschblandaren, och har inte märkt några negativa effekter.
              Senast redigerad av Daniel Blom; 21 August 2006, 23:19.
              Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
              och framgången är given.
              Samuel Clemens
              Mina bilder

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Det där med varmvattnet har ju mest att göra med att metaller, främst koppar, löses ut i vattnet mer än i kallvatten, visst kan det bli bakterier i vatten som stått ett tag i ledningarna och då är mer ljummet än varmt, men spolar man lite så är det lungt.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Fjärilsciklid
                  • June 2006
                  • 252

                  #9
                  Som vanligt finns det inga "rätta svar". Ska skaffa mig en termometer så jag kan se hur vamt vattnet jag häller i är, så får vi väl se vilken metod jag tillämpar =).

                  Kommentar

                  • Madguppy
                    • April 2006
                    • 177

                    #10
                    jag häller i kallvatten... inte max kall utan känner med fingrarna så att det inte är för kall. inga problem hittills.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...