Strömavbrott=Nitriter!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Scalara
    • June 2006
    • 415

    Strömavbrott=Nitriter!?!

    Vad trött jag blir!!! Här är man ute i killens hus på landet o ska ta det lugnt! Så går strömmen! Det är så i kåken här, pga taskig eldragning samt åsknedslag och annat så går strömmen ofta. Det som blir problem då är ju att allt kring akvariet stängs av. Så då måste man rengöra filtret (ytterfilter Fluval), annars kommer det "förgiftade" vattnet ut i karet när strömmen kommer tillbaka och allt sätts på igen. Risk för nitriter alltså.
    Men nu undrar jag, hur fort går detta? Om strömmen är borta, som idag 1 timme, måste man rengöra då? Eller gäller detta när strömmen varit borta i några eller flera timmar? Är det någon annan som har samma problem? Det är ju så surt när man har ett filter som det räcker att göra rent typ en gång i halvåret, o så måste man hållas såhär, ibland upp till 3 ggr/veckan om det är riktigt illa.
    Vad ska man göra? Ska min pojkvän behöva flytta? Ska vi flytta karen till min lägenhet i stan? Ska vi bara fortsätta hållas, rengöra filtret efter alla strömavbrott, och hålla koll på firrarna efter tecken på förgiftning? Eller ska vi helt enkelt göra slag i saken och flytta ihop i ett hus, där det är lugnt med elförsörjning samt minimalt med åsknedlag

    Någon annan som har problem med strömavbrott och som också behöver hålla på såhär?

    Jag blir så frustrerad!
    Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

    "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr
  • drd
    • March 2004
    • 5586

    #2
    Hej !
    Du ska inte behöva göra rent hela filtret varje gång är min uppfattning.
    Hade själv ett 4 timmar långt strömavbrott förra veckan och då gjorde jag så att jag drog ut kontakterna till alla ytterfilterna i karen och när strömmen kom igen så starta jag filterna ett efter ett och lät vattnet som var i behållarna åka ut i spannar.
    Sedan gjorde jag iofs vattenbyten i alla karen men det var mest för att det var dax för det veckoliga bytet
    ________________________________________________

    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

    Kommentar

    • Scalara
      • June 2006
      • 415

      #3
      Nej, jag tycker väl oxå att det verkar hårt att behöva hållas och byta såhär.
      Tack för ditt svar!!! Bra tips!
      Grattis igen förresten! Hoppas du får en bra födelsedag! Lenmar är så duktig på att hålla reda på allas födelsedagar.
      Min Zoon (mina bilder) http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=910806

      "Om du kan behålla ditt lugn när alla andra tappar huvudet, så är det mycket möjligt att du inte har fattat vad som händer." J.Kerr

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        är det ofta stömmavbrott kan du ju införskaffa en UPS
        her en kopplad till mina kar som bara driver pumparna om strömmen går.

        samt smidigt o slå av vid matning så stannar alla pumpar
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        Arbetssätt...