Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • svedmark
    • August 2006
    • 57

    Vattenbyte

    Jag har ett nyligen uppstartat akvarium och har fått lite huvudbry pådet här med vattenbyten. Jag har hört och läst mig till en massa olika information som säger att man ska byta från 5-20% av vattnet allt från var tredje dag till en gång i månaden. Spelard et någon roll hr stort akvariet är i den här frågan? MItt är relativt litet, på 110 liter.

    Vad är att rekomendera?
  • CBR
    • January 2005
    • 292

    #2
    Jag skulle nog byta ungefär 30% varannan vecka.
    The Zone

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Och byter du 30 % varje vecka minskar risken för problem.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • AndreasC
        • August 2006
        • 35

        #4
        Jag byter 20-30 liter i mitt 170 liters varje dag nu för tempen vill inte sjunka pga att den hålls uppe hela tiden av den varma luften runt omkring. Der är ohyggligt varmt hos oss trots att balkongdörren är öppen och skyddar gör vi mot direkt solljus osv.

        Kommentar

        • roysan
          • July 2006
          • 202

          #5
          jag byter ca: 30% varje söndag, men nu till min fråga, kan jag försiktigt byta 30% även idag fast jag har rom som eventuellt ska till å kläckas eller ska jag vänta några dagar för att inte stressa upp dom i onödan?
          sen min andra fråga, hur är det med vattenberedningsmedel så som nitrivec och aquatan båda från sera, måste man använda det vid varje 30%-iga byte? min handlare säger att man ska det, samt ectozon ska man ha i.... alltså det blir dyyra vattenbyten om man ska följa anvisningarna...

          Kommentar

          • batski
            • October 2004
            • 8891

            #6
            Ursprungligen postat av roysan
            sen min andra fråga, hur är det med vattenberedningsmedel så som nitrivec och aquatan båda från sera, måste man använda det vid varje 30%-iga byte? min handlare säger att man ska det, samt ectozon ska man ha i.... alltså det blir dyyra vattenbyten om man ska följa anvisningarna...
            Nitrivec är inte vattenberedningsmedel, utan bakteriekultur. Det är Aqutan som är vattenberedningsmedel.

            Vattenberdningsmedel bör man ha i varje gång man byten vatten för att neutralisera klor/kloramin och binda eventuella tungmetaller (koppar, m fl). Notera att man vid vattenbyte bara behöver tillsätta vattenberedningsmedel för den mängden vatten som man byter.

            Bakteriekultur använder man vid uppstart av akvarium (under de första veckorna) och efter behandling med medicin. Man kan även tillsätta bakteriekultur efter varje filterrengöring. Men är akvariet färdigcyklat finns det ingen anledning att tillsätta bakteriekultur vid varje vattenbyte.

            Beträffande Ektozonsalt går åsikterna isär. En del tycker det är jättebra som ett sätt att förebygga sjukdomar. Andra tycker det är både onödigt och dumt. Samma sak med Ektozon som med vattenberdningsmedel. Man tillsätter bara för vattenvolymen som man bytt.
            "The animals of the world exist for their own reasons.
            They were not made for humans
            any more than black people were made for whites
            or women for men." - Alice Walker

            Kommentar

            • batski
              • October 2004
              • 8891

              #7
              Ursprungligen postat av svedmark
              Vad är att rekomendera?
              Hur ofta och mycket vatten mn ska byta beror på en mängd olika faktorer. Hur mycket växter man har, vad man har för filter, hur många och hur stora fiskar som bor i akvariet och vilka arter.

              Nu när akvariet är nystartat (under de/n första månaden/månaderna) måste du även hålla koll på nitriten. Skulle nitrithalten börja närma sig skadliga nivåer får man byta vatten.

              Vilka fiskar har du och hur många?
              "The animals of the world exist for their own reasons.
              They were not made for humans
              any more than black people were made for whites
              or women for men." - Alice Walker

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                jag byter 40-50% varje v i mina Fiskar o växter stormtrivs tillsätter ingenting
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                Arbetssätt...