Kan yngel överleva i 5 L plast kar om man byter vatten varje dag?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • teamr86
    • July 2006
    • 205

Hört att det finns yngelfoder. Ska dessutom köpa en sån där yngelkar. Tror att jag såg en imorse (hade lite tid så jag frågade om en snigel bara).

Förstörde lite algfoder men de verkar inte intresserade av mat som flyter. Står bara stilla......
    Senast redigerad av teamr86; 06 August 2006, 22:09.
    "Jag är nybörjare" Så det blir mycket men när allt funkar så "

Kommentar

• martal
      • May 2004
      • 618

Hej
      Jag har en massa platyyngel:-((dom förökar sig snabbt)
      I början hade jag dom i en 25 liters hink med grus,växteroch vatten från "hemakvariet").
      Jag hade belysning samt filtrering och vattenbyte v.a.d)
      Efter två försök (inga överlevde) lät jag dom vara kvar i det "vanliga
      akvariet.
      MVH Marita
      Senast redigerad av martal; 06 August 2006, 23:21.
      Det här behöver du veta
      www.bristol-aquarists.org.uk/index.htm

Kommentar

• teamr86
        • July 2006
        • 205

5 dagar och de växer. Har blivit 1/3 - 1/2 större. Bra indikationer eller inte? Vet inte ens om de äter för att va ärligt. Lägger bara i foder som är söndersmulat och tittar på dem men verkar inte som de äter. Byter i och för sig vatten varje dag.

Kommentar

• Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

Så roligt att dom lever och växer! Och växer dom så måste det väl, efter mitt förstånd..., betyda att dom äter!?!?

Jag brukar stoppa ner fingrarna och flingorna i vattnet när jag matar, så maten sjunker snabbare. Jag tycker ynglen äter bättre nere i vattnet än vid ytan.
          Kanske bara som jag inbillar mig, men så gör jag...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

Kommentar

• teamr86
            • July 2006
            • 205

Märker att de äter sönderiven sinking wafer tablett. Ta ett rivjärn och riv tabletten till pulver form och 5-10 min så simmar de runt och äter.

Kommentar

• pia-lotta
              • June 2006
              • 21

När jag hade yngel provade jag att ta en glasburk i lämplig storlek med en nylonstrumpa som "lock" och sänkte ner den i stora akvariet så den stod stadigt på botten. Lade också i lite växter i burken. Det funkade bra. Men jag har också haft dem i en fyrkantig genomskinlig plastlåda(sådan som lösgodis brukar ligga i ). Det har också funkat jättebra. Fast fortast växer de ju om de får vara i ett akvarium förståss.

Kommentar

• Madguppy
                • April 2006
                • 177

Hur matar man dem då? Smular, men blir inte vattnet smutsigt då? Dessutom så undrar jag om jag borde ha en störra hink eller gå och köpa en sån där yngelkar. Vill helst inte slösa pengar. Tänkta ta en plastburk göra hål i den och sänka den i akvariet bredvid filtervattnet och låta ynglerna vara där. Jag fäster den helt enkelt bredvid filtret och ser till att höjden gör så att de inte kan hoppa ut. Borde vara lungt väl?
                a smula, men mata minimalt, sen kan man ju byta 1/3 vatten 1-2 ggr i veckan.

det där med plastburken har jag själv provat och det funkar bra tog en ölmugg gjorde en massa hål i den med nål och fixade så att den flöt stadigt med hjälp av två andra klippta ölmuggar. funka perfekt tills jag köpte ett 20l yngelkar.

Kommentar

Arbetssätt...