Jod till fiskar

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

Jod till fiskar

Jag misstänker att mina fiskar har mineral brist då jag läste att man skulle tillsätta jod i vattnet då fanns det att köpa något som heter mineral salt som jag förmodar att det innehåller jod i.Men går det inte att använda vanligt bords salt som innehåller jod,?här på zoppet brukar vi prata om att det går att använda vanligt salt utan jod det var därför jag undrar.Eller måste man köpa mineralsalt som Sera säljer, hur jag misstänker att mina fiskar har mineral brist är att vissa visar symtom på att det är det sen jag har slutat använda salt en gång i veckan regelbundet har det blivet sämre med fiskarna mer sjukdomar plötslig fiskdöd detta hände aldrig när jag tillsatte salt fick tipset här på zoppet att man inte behövde tillsätta salt regelbundet så jag slutade med det
    Mvh.Patrik
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Fiskarna är avsevärt känsligare för minskning av salthalt än ökning. Jag tror att dina fiskar helt enkelt lider av saltstress. Om du skall sluta med salt så måste du "avvänja" fiskarna sakta, annars får de osmosutjämningsproblem som kan ge skador på organen.

Salt i förebyggande syfte är lika bra som nikotin för rökaren eller sprit för alkolisten. Med tiden vänjer sig fisken och kan inte vara utan det, det är därför långsam avvänjning rekomenderas.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Fiskarna är avsevärt känsligare för minskning av salthalt än ökning. Jag tror att dina fiskar helt enkelt lider av saltstress. Om du skall sluta med salt så måste du "avvänja" fiskarna sakta, annars får de osmosutjämningsproblem som kan ge skador på organen.

Salt i förebyggande syfte är lika bra som nikotin för rökaren eller sprit för alkolisten. Med tiden vänjer sig fisken och kan inte vara utan det, det är därför långsam avvänjning rekomenderas.
      MVH
      Magnus
      någon har fått ser ut som en böld under hakan munnen tappat färg detta gäller en ciklid är detta inte en symptom av mineralbrist.Är det farligt att tillsätta jod till fiskarna om man nu läser frågan som jag ställde
      Mvh.Patrik

Kommentar

• Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

Ingen som vet nåt om salter?
        Mvh.Patrik

Kommentar

• åheim
          • April 2006
          • 13197

symptom på mineralbrist yttrar sig väl främst på avkomman, så som missbildningar av olika slag! mineralbrist kommer du tillrätta med genom vattenbyten och just mineralsalt tex seras. dina fiskar har nog ingen eller dålig motståndskraft efter att du slutat med saltet...
          Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

Ursprungligen postat av åheim
            symptom på mineralbrist yttrar sig väl främst på avkomman, så som missbildningar av olika slag! mineralbrist kommer du tillrätta med genom vattenbyten och just mineralsalt tex seras. dina fiskar har nog ingen eller dålig motståndskraft efter att du slutat med saltet...
            Vad ska man göra då börja med salt igen så dem må bra?Dem ända som inte berörs är silverhajarna och skalarerna det är bara cikliderna och pansarmalarna som försvinner en efter en det är nästan 2 månader sen jag slutade med salt
            Mvh.Patrik

Kommentar

• åheim
              • April 2006
              • 13197

2 mån är kanske tiden det tar för deras organ att kollapsa av påfrestningen efter omställningen...? lite vitaminer brukar hjälpa dem lite grann om dem är "svaga".
              Viva Leo Buscaglia

Kommentar

• Erik Åhlander
                • January 2006
                • 1881

Jag tror inte dina fiskar har mineralbrist. Om dom har det beror det i sådana fall på dåligt foder, men de flesta vanliga akvariefiskar är opportunister som klarar både det ena och det andra, inkl svält.

Dör fiskar så är det något annat som är fel. Salt kan man använda mot många sjukdomar, t ex Oodinium. Det dödar sällan effektivt, men eftersom fiskarna (de flesta) är mindre känsliga än parasiterna så får fiskarna ett övertag. Tar man sedan bort saltet kan infektionen blomma upp igen. Försök ta reda på vad fiskarna dör av. Leta symptom och jämför med de böcker som finns i ämnet (eller på FishBase). Prickar? Onormalt beteende?

Rent vatten, en fungerande växtlighet samt inte för hög temperatur under värmeböljan är naturligtvis också en förutsättning för att det inte ska gå snett.

Kommentar

• Patrik Steen
                  • May 2006
                  • 8464

Ursprungligen postat av Erik Åhlander
                  Jag tror inte dina fiskar har mineralbrist. Om dom har det beror det i sådana fall på dåligt foder, men de flesta vanliga akvariefiskar är opportunister som klarar både det ena och det andra, inkl svält.

Dör fiskar så är det något annat som är fel. Salt kan man använda mot många sjukdomar, t ex Oodinium. Det dödar sällan effektivt, men eftersom fiskarna (de flesta) är mindre känsliga än parasiterna så får fiskarna ett övertag. Tar man sedan bort saltet kan infektionen blomma upp igen. Försök ta reda på vad fiskarna dör av. Leta symptom och jämför med de böcker som finns i ämnet (eller på FishBase). Prickar? Onormalt beteende?

Rent vatten, en fungerande växtlighet samt inte för hög temperatur under värmeböljan är naturligtvis också en förutsättning för att det inte ska gå snett.
                  Dem har dött nu under värme böljan jag gör allt för att det ska sänkas det håller i sig en tid men sen stiger det
                  Mvh.Patrik

Kommentar

Arbetssätt...