Gjort vattentest! Hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SixS
    • March 2006
    • 13

    Gjort vattentest! Hjälp?

    Hej

    Jag har köpt Aquavital Multistick och har testat mitt vatten och har lite frågor angående svaren.

    No3 = 50mg/l
    NO2 = ok
    dGH = <6
    dKH = 3
    ph = ca 6,5

    Efter att ha läst lite om fiskarnas livsmiljö så verkar det som att jag har för lågt värde på GH och KH. För att få upp dessa värden så har jag fattat det som att jag skall slänga i kalksten i filtret men hur mycket och för hur länge?

    Vi har ett mycket mjukt vatten hemma och det innehåller humus och ph ligger kring 6,5. Passar ju bra tillsammans med mina sydamerikanska fiskar, men jag har lite andra också så...

    /J
    240L
    1 Marmorgurami
    1 Guldgurami
    3 Kampfiskar
    6 Zebror
    7 Neontetror
    4 Långsträckt fläckig pansarmal
    2 Otocinilus
    1 Fjärilsciklid

    1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Nu är väl värdena rätt Ok för de fiskar du har räknat upp. KH (GH ointressant) ligger väl på den nedre gränsen men det är ingen katastrof - men det klart lite kalk i filtret skulle väl inte skada.
    Kalk löser sig alltefterhand så det har man i hela tiden
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Erik...
      • May 2006
      • 1459

      #3
      Jag ser absolut inga problem med värdena för dom fiskar du har, de icke sydamerikanska fiskar du har har bryr sig inte det minsta. Marginalerna blir lite lite små, så du får inte slarva med delvattenbytena. Du skulle kunna gömma lite kalkhaltigt grus eller sten någonstans för att bromsa effekterna av att både växter och filtret konsumerar kalk, men det kan vara svårt att få bra effekt av det.

      Kommentar

      • SixS
        • March 2006
        • 13

        #4
        ok, tack för svaren. Ska prova med lite kalksten ett tag och se om det blir någon förändring till det lite bättre. Annars får det vara eftersom jag har haft fiskarna i detta ett bra tag och ingen verk ju direkt må dåligt av det heller.

        /J
        240L
        1 Marmorgurami
        1 Guldgurami
        3 Kampfiskar
        6 Zebror
        7 Neontetror
        4 Långsträckt fläckig pansarmal
        2 Otocinilus
        1 Fjärilsciklid

        1 bondkatt,1 norsk skogskatt & en sambo

        Kommentar

        • mmm
          • June 2004
          • 901

          #5
          Men om det fungerar, varför ska du ändra då? Vad är det som ska bli bättre och vilka fiskar är du orolig för?
          /Mattias

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av mmm
            Men om det fungerar, varför ska du ändra då? Vad är det som ska bli bättre och vilka fiskar är du orolig för?
            Det är väl helt enkelt som så att "slarvmarginalen" ökar något om vattnets buffringsförmåga höjs något (dvs med ett något högre KH).
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Emelie1
              • June 2006
              • 36

              #7
              Hej.. jag undrar oxå lite om det här med värden.. jag mäter regelbundet mitt vatten i karet, men det är en sak som oroar mej lite.. mitt gh är jättehögt! varför? vad kan man göra? tacksam för svar fort..:P

              Kommentar

              • Erik...
                • May 2006
                • 1459

                #8
                Hur mycket är jättehögt?

                Vad har du för fiskar, växter?

                Vad har du för andra värden?

                hur mycket vatten byter du, hur ofta?

                Verkar fiskar och växter trivas?

                Det är väldigt få "vanliga" fiskar som kan ta skada av gH-värden som normalt kan uppstå i akvarium är för höga.

                Nästa gång du undrar något så kan du börja med att söka i forumet, om du inte lätt hittar den information du behöver starta en ny fråga, delge så mycket information du tror kan vara relevant när du ställer frågan, och du kommer att få bra svar snabbare.

                Kommentar

                Arbetssätt...