Sänka och höja värderna i vatten!

Kollaps
X
Kollaps
+ Fler alternativ
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • peter78w
    • July 2006
    • 46

Sänka och höja värderna i vatten!

ska vi gör en sammanfattning på hur man ska höja och sänka det olika värderna man har i akvarium?
    Typ pH KH GH NO2 och No3!
    Det finns kanske fler grejer man ska tänka på men då får ni skriva ner!
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Kh och ph är det som är svårast att utreda eftersom det hänger så intimt tillsammans. Men eftersom jag inte är rädd för att förvirra folk så börjar jag där.

Om du har högt kh och vill sänka ph:
    alt 1: Späd med ro vatten till kh 1-3, tillsätt någon syra. Med fördel används någon form av organisk syra, då den har en viss buffrande effekt.
    alt 2: Bryt ner bufferten med hjälp av någon stark syra. Med fördel används fosforsyra som buffrar vid lågt ph.

Om du har högt kh och vill höja ph:
    Alt 1: Du har ph under 8: Tillsätt bikarbonat som buffrar strax över 8.
    alt 2: Du har ph över 8: Tillsätt en blandning av natriumkarbonat och vatten droppvis under natten. OBS stora risker för ph toppar.

Om du har lågt kh och vill sänka ph:
    Alt 1, vänta och se. Med lågt kh kan ph ställa in sig själv på en lägre nivå med tiden.
    alt 2, om alt 1 inte räcker så använd någon organisk syra.
    alt 3, I växtkar kan man tillsätta co2 som göder växterna och sänker ph.

Om du har lågt kh och vill höja ph:
    alt 1, tillsätt bikarbonat
    alt 2 , Om bikarbonattillsats inte ger tillräckligt dosera natriumkarbonat försiktigt enligt alt 2 ovan.

Sen utöver detta så finns det massor av andra temporära lösningar som ger jojovärden i karet. Dessa är inte att rekomendera i akvariesammanhang.

Det är viktigt att komma ihåg att fiskarna oftast trivs bättre i ett felaktigt ph än ett som hoppar upp och ner. Därför bör man inte mickla med ph om man inte har ett separat kärl att laborera i.
    MVH
    Magnus
    min zoon

Kommentar

• Lacustris
      • June 2005
      • 62

Det bästa är att låta bli att laborera med vattenvärdena.

Har man inte mycket känsliga fiskar eller ruskigt vatten så klarar man sig bra utan att mäta ett dugg.
      Jodfritt salt, eventuellt vattenberedning coh lite bikarbonat till malawina har funkat för mig alla år.

I min lilla värld är alla tester och korrigerande preparat bara ett sätt att krama pengar ur oroliga akvarister.

(Saltvattenskar är däremot en annan femma, speciellt under uppsaterten)
      Det är aldrig för sent att ge upp!

Kommentar

• Tropfrog
        • October 2002
        • 8083

Jag håller med när det gäller ph. Att mickla med ph stressar oftast fiskarna mer än gör nytta. Men har man ett välbelyst växtakvarium med kvävebrist så finns idag ingen bättre metod än att justera upp det med kemikalier, men det skriver jag mer om senare. Annars...Kul tråd!
        MVH
        Magnus
        min zoon

Kommentar

• peter78w
          • July 2006
          • 46

Tack för det info!
          Mitt kh ligger väldigt bra till så frågan är hur man sänker då ph? ph ligger på 8! eller ska jag vänta och se?
          Kalksten gör det nån nytta? Om ja vad, hur stor ska den vara? till 250 liter

Kommentar

• laerni
            • October 2005
            • 1046

Kalksten höjer Ph-värdet!
            Lasse

Min Zoon

Bilder på Diskusyngel mm:
            http://www.laerni.dk/rubin.htm
            Nytaget på Diskusfröna
            http://www.laerni.dk/Diskusfrona.htm

De senaste