Göra rent?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metaljimmy007
    • October 2005
    • 34

    Göra rent?

    Hallå! Har ni nå bra tips om hur jag kan göra rent mitt akvarium på bästa lättaste sätt? Det är 28liter..
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Jag skulle tömma 60-70% av akvarievattnet i en hink eller 2 och lägga över fiskarna där i. Röra om i gruset och tömma ur det. Kanske spola det en aning. Inte göra rent filtret. Tömma i det vatten du sparat och tillsätta nytt. Jag skulle sedan låta det gå i ca en vecka, tömma en 5-10% vatten som du sedan gör rent filtret i (krama ur det i en hink med akvarievattnet) och sedan fylla på nytt vatten och låta det gå en vecka. Sedan göra om proceduren. Det beror ju oxå på hur skitigt du har i karet. Du kanske inte behöver göra proceduren så ofta som jag skrivit.

    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Tropfrog
      • October 2002
      • 8078

      #3
      Det beror förståss på hur mycket fiskar och hur mycket växter du har men ett generellt råd som funkar för de flesta akvarium är:
      Vattenbyte: 10-30% var 7e-14e dag.
      Gallring och algputs: Vid behov
      Slamsug: Endast ytlig vid behov.
      Filterrengörning: försiktig rengörning i akvarievatten när flödet avsevärt avtagit.
      MVH
      Magnus
      min zoon

      Kommentar

      • rassa
        • December 2005
        • 116

        #4
        jag gör så här när jag rotar i akvariet
        jag byter när det ser skitigt ut,,och då byter jag typ hälften...så jag byter vatten ca 4 gånger om året,,,rensar filtret när jag ser att det inte kommer ut så mycket luft.....och innan jag tar ut vatten så rör jag runt i sanden så skiten kommer upp sen suger jag med slang nästan vid sanden så det skitiga vattnet längst ner kommer bort först,,funkar asbra mina fiskar har inte dött och växterna växer som ogräs

        ja och filtret tvättar jag under kranen i ljummet vatten
        300l blandat

        Kommentar

        Arbetssätt...