partiklar i vattnet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Elina
    • February 2005
    • 128

partiklar i vattnet

För ca 1 vecka sedan skaffade jag två pakistanbotia till mitt 240-liters för att råda bot på mitt snäckbroblem.
    Men efter att jag släppte i dem, har vattnet blivit jätte grumligt och fullt med små partiklar som svävar omkring. Tror det kan bero på att dom bökar runt i bottenmaterialet ganska mycket.
    Trodde det skulle lägga sig efter ett tag, men nu har det gått över en vecka och det är fortfarande lika grumligt! Mitt ytterfilter verkar inte klara av detta... och jag har aldirg haft några problem med sånt här förut. Vattnet har alltid varit kristallklart. (förutom några timmar vid slamsugning av botten etc, då man rör runt, men det har alltid lagt sig ganska fort)

Vad ska jag göra?
    Det ser så himla fult ut.
  • anna7607
    • November 2005
    • 1440

Mitt vatten hade oxå små partiklar som flöt runt, jag har ett ytterfilter i ena akvariet, högst upp lade jag i vadd som tar bort alla små små partiklar, så nu är vattnet klart igen. Samma sak i lilla akvariet där jag har en innerpump, tryckte ihop filtret däri och lade lite vadd överst. Funka kanon bra =)
    lev livet medans de är värt att levas

Kommentar

• tetra 1
      • July 2005
      • 1225

Du kanske har svävalger. Jag brukar köra med sera aquariaclear när det blir grumligt men det funkar inte alltid.

Kommentar

• travan
        • June 2005
        • 121

Hur ofta byter du filter i pumpen då??

Kommentar

• tetra 1
          • July 2005
          • 1225

Om man sätter in filtervadd så måste det mesta fastna där men då måste man byta det oftare.Kommer det solljus in i akvariet?

Kommentar

• Idanajad
            • May 2005
            • 465

Det kan vara så att snäckorna hjälpte dig att hålla akvariet rent och vattnet klart; att ditt snäckproblem egentligen var det som fick ditt akvarium att fungera bra. Nu när snäckorna är på väg att försvinna (om de nu gör det) kanske du behöver se över vilken filtrering du har och eventuellt skaffa större/bättre filter.
            Peccator est aquarifex

Kommentar

• Elina
              • February 2005
              • 128

Jo, det kommer tyvärr in lite solljus i karet under eftermiddagen, men det har inte varit något problem förut... Det konstiga är ju att vattnet blev fullt med "dammpartiklar" samtidigt som jag släppte i botierna...

Tänkte köra uteslutningsmetoden och kolla om det är filtret eller botierna (eller nåt annat), men frågan är vad som är jobbigast - koppla loss och rengöra filtret/köpa ny filtermassa, eller starta upp mitt gamla 45-liters och flytta över botierna dit en tid för att se om partiklarna försvinner....?

Och om det nu ÄR botierna, vad göra? jag vill ju inte göra mig av med dom bara för det! Kanske är det bästa att köpa nytt filtermaterial direkt, eller rent av köpa ett innerfilter och köra dubbelt? Innerfilter är ju så mycket lättare att rengöra... men fult och tar mycket plats...

Vad skulle ni ha gjort?

Kommentar

• tetra 1
                • July 2005
                • 1225

Jag skulle skaffat ett ytterfilter dom är inte svår att rengöra tycker jag.Bara man har dubbel kranar så går det fint.

Kommentar

• Elina
                  • February 2005
                  • 128

Ursprungligen postat av tetra 1
                  Jag skulle skaffat ett ytterfilter dom är inte svår att rengöra tycker jag.Bara man har dubbel kranar så går det fint.
                  Men jag har ju redan ett ytterfilter!
                  Det är ett Rena och det är på 6,3 liter, 1050 l/t.

Nu var det iofs minst 2 månader sedan jag rengjorde det, men trodde inte det skulle behövas så ofta. Gjorde rent det ca 6 mån efter uppstart och nu har akvariet varit igång ca 8 månader.
                  Ska jag försöka rengöra slangarna kanske? Ser att dom har blivit lite bruna på insidan... Hur gör man då?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Ursprungligen postat av Elina
                    Ska jag försöka rengöra slangarna kanske? Ser att dom har blivit lite bruna på insidan... Hur gör man då?
                    Det finns en speciell rengöringsgrunka att köpa till slangar, men det billigaste är nog att ta en någorlunda styv ståltråd och sätta fast ett litet tygstycke i ändan och dra detta igenom slangen. Se bara till att inte ta för mycket tyg, då det kan fastna i slangen.
                    Som du har ett nytt filter så är slangarna rätt fräscha, men börjar de att bli styva så är det bättre att byta dessa till nya.
                    Lycka till!
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• Raven
                      • February 2005
                      • 15385

flaskborste borde funka bra med liten risk för att fastna
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Elina
                        • February 2005
                        • 128

Okej, ska nog testa det där med ståltråden! Tack!

Kommentar

• batski
                          • October 2004
                          • 8891

Hej Elina! Jag tror inte du behöver hålla på och rengöra slangarna. Och inte heller rengöra filtret i fall det är bara 2 månader sen du rengjorde det.

Jag tror på anna7607:s tips om att lägga i vadd längst upp i ytterfiltret. Eller så kan du köpa ett litet powerhead och ett quickfilter-patron som du har i akvariet tills det att vattnet blivit klart. Det gjorde jag när jag fick problem med smutsalger. Tänk bara att quickfiltret måste rengöras väldigt ofta. Typ var 3:e dag.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• batski
                            • October 2004
                            • 8891

Och så tycker jag du borde skaffa minst en botia till. botior är ju stimfiskar så 2 stycken är för få.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

Kommentar

• albjohn
                              • March 2006
                              • 1179

Jag håller nog med batski och anna i det här fallet, bråka inte med slangarna utan prova med vadd längst upp det brukar funka.

Om du nödvändigtvis skall rengöra slangarna så tycker jag det är klokare att byta ut dom istället eftersom dom blir hårda och risken för lackage ökar om du monterar dit dom gamla.
                              Mvh Leif

Kommentar

Arbetssätt...