Varför inget bobbel?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Glajdarn
    • November 2004
    • 270

Varför inget bobbel?

Hej!

För några dagar sedan köpte jag PMDD för att göra växterna lite gladare (och algerna lite ledsnare). Jag gjorde ett 50%-igt vattenbyte och slog i en fulldos PMDD.
    TJOHOO! Bobbel bobbel bobbel!
    Detta avtog dock efter en halv dag eller så, och min misstanke var att det berodde på att vattnet jag bytte med innehöll en jäkla massa löst CO2.

Nåväl - jag dunkade på med min mäsk och lyckades trycka ner pH med ca 2 - 2,5, så pH blev ca 5. Och längre ner än så vill jag inte gå, för jag tänkte försöka undvika att fiskarna kolar vippen...
    Men ändå inget bobbel!
    Och då kanske jag skall tillägga att jag såg tecken på att det var lite väl hög CO2-koncentration på fiskarnas beteenden...

Vad är fel? Jag vägrar tro att belysningen helt plötsligt skall ha blivit så dåligt från ena dagen till en annan... Och vad jag kan se så var tillgången på kol tillräckligt. Och PMDD:n skall ju säkerställa att näringen finns där.

Hilfe!!
    "This is a lighthouse. Your call."
  • mayday
    • November 2005
    • 2085

vilka fiskar håller du i Ph 5 ?

"Never underestimate the power of stupid people in large groups."

Kommentar

• Glajdarn
      • November 2004
      • 270

Jag håller dem vanligtvis inte i pH 5, utan det råkade bli lite mycket kräm i mäsken och när jag kollade efter hade det sjunkit till pH 5 (enligt mitt dropptest)...

Men det som finns i burken är corydoras, nyckelhålsciklider, bilbukar, guldtetror och ancistrus.

Kommentar

• Raven
        • February 2005
        • 15385

Ursprungligen postat av Glajdarn
        Jag gjorde ett 50%-igt vattenbyte och slog i en fulldos PMDD.
        TJOHOO! Bobbel bobbel bobbel!
        Detta avtog dock efter en halv dag eller så,
        du har själv skrivit svaret på din fråga
        när du gjorde vattenbytet kom det ner stora mängder syre.
        ja får mer eller mindre samma bubbel också när ja gör vattenbyten och de utan co2gödning.

är populärt att använda ozon för att rena dricksvatten och ozon är 3st syreatomer som sitter ihop till en molekyl, 03.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Glajdarn
          • November 2004
          • 270

Ursprungligen postat av Raven
          du har själv skrivit svaret på din fråga
          när du gjorde vattenbytet kom det ner stora mängder syre.
          ja får mer eller mindre samma bubbel också när ja gör vattenbyten och de utan co2gödning.

är populärt att använda ozon för att rena dricksvatten och ozon är 3st syreatomer som sitter ihop till en molekyl, 03.
          Är ozon lösligt i vatten? Jag trodde det var för att kranvattnet var rikt på CO2 som det började bubbla... Har för mig att defdac har skrivit om det i ngn tråd. (Fast jag är inte helt 100)

Kommentar

• NE
            • January 2004
            • 1549

Jag har så att jag kan mäta syrenivån och vill med stor säkerhet påstå att det vatten vi får ur kranen har hög syremättnad, och det är det som ger effekt efter vattenbytet (kanske i kombination med något annat).

Denna webbplats är till salu! zoone.se är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, zoone.se har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
            /Niklas

Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

Kommentar

• Raven
              • February 2005
              • 15385

Ursprungligen postat av Glajdarn
              Är ozon lösligt i vatten? Jag trodde det var för att kranvattnet var rikt på CO2 som det började bubbla... Har för mig att defdac har skrivit om det i ngn tråd. (Fast jag är inte helt 100)
              om ozon är lösligt vet ja inte men det sönderfaller i syreatomer och syre är lösligt.
              co2 används också i varierande grad liksom bl.a lut för att justera ph och skydda rören mot korrosion.

och om du då häller i syremättat vatten så krävs det rätt lite från växterna för att skapa bubbel medans dagens efter har en stor del av syret försvunnit och då måste växterna först mätta vattnet på syre innan dom kan bubbl.a
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Glajdarn
                • November 2004
                • 270

Ursprungligen postat av Raven
                om ozon är lösligt vet ja inte men det sönderfaller i syreatomer och syre är lösligt.
                co2 används också i varierande grad liksom bl.a lut för att justera ph och skydda rören mot korrosion.
                Aha! Tackar för det! Visste inte att ozonet sönderföll i processen... Det förklarar ju ett och annat! =)

Men jag fattar fortfarande inte varför det inte blev ngt bubbel då pH sjönk till ca 5 (även om det var min intension att sänka så mycket) då jag tillsatte CO2. Det borde ju vara nog för att tillfredställa behovet av kol... Fast det är klart - lite bubblor kring vissa blad blev det - man kanske skall vara nöjd så? Fast jag vill gärna ha det där fina pärlandet som man ser hos vissa.

Kan det vara så jäkligt att jag helt enkelt har för kass med ljus?

Kommentar

Arbetssätt...