mäsk, pmdd och diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • långsam
    • November 2005
    • 10

    mäsk, pmdd och diskus

    hallå på er gott folk. har startat upp ett 375 för några månader sedan där det nu går vf discus, kardinaler, lite kårydåras å en handfull dvärgciklider.. har ganska mycket växter i och har därför beställt pmdd (som förhoppningsvis kommer idag) ..men jag har ett par frågor:
    1. tänkte även starta med budgetCO2, men är lite skeptisk efter ett tidigare misslyckande då 2 mindre flaskor exploderade (dom låg placerade bakom btn-bakgrunden så det mesta hamnade i akvariet å på tapeterna) ..tänkte denna gång ha 1 st 2.5 liters med mäsk (å ställa det på golvet istället) + en reningsflaska.. kommer detta att göra någon som helst skillnad, eller tror ni att det är bättre att bara köra med pmdd??
    2. är rädd om mina discusar.. finns det risk att det skiter sig?? kan ph`t svänga å leva om även vid ganska små tillförda mängder co2??

    //samuel
    med båda fötterna på jorden kommer man inte långt
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Gör inte som jag bara, se till att skaffa en fungerande backventil på slangen mellan akvariet och flaskan med mäsk, så inte vattnet går bakvägen och ut på golvet. Detta hände när jag testade mäsk första gången för några år sedan.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ubbe2
      • November 2004
      • 21

      #3
      hej jag kör ett liknade kar på 275l med diskus och väldikt mycket växter
      jag har en 5l dunk med mäsk och backventil co2 drar jag ner i luft intaget på innerfiltret men jag har även en 2vägs ventil så att jag kan stänga av co2
      på natten har glömt detta en gång det kostade mig en diskus men anars så växer det så det knakar och bubblar
      Naturen har vi till låns den tid vi lever här

      Kommentar

      • långsam
        • November 2005
        • 10

        #4
        jag har kopplat ihop mäskdunkarna, för jag har tänkt att ha 2 st på 2,5 liter, men bara köra med den ena i början för att testa. jag har redan satt dit en backventil och t-koppling där ena änden går från mäsken, den andra till akvariet och den 3:e slutar i en knickad slang som jag tänkte öppna när ljuset släcks så co2`n dumpas ut i rummet.. tror ni att detta kommer detta att lukta?? tänkte låta gasen passera igenom en bit alträ å stoppa denna i insuget till innerfiltret. kommer detta att gen en tillräcklig upplösning eller har nån nåt bättre förslag?? såg en bild på nån som satt en merflaska efter utblåset på pumpen å dragit en massa slangar kors å tvärs.
        har hört talas om att man kan sätta på nån form av timerstyrd ventil så man kan styra så att det bara kommer gas till akvariet på dagtid.. nån som vet mer om dessa.. typ funktion, pris å var dessa finns?? den som inte frågar får inget veta
        vajja cån diås //samuel
        med båda fötterna på jorden kommer man inte långt

        Kommentar

        Arbetssätt...