Hur mycket och hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    #16
    Ursprungligen postat av Rainbowalker
    Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?
    Eller väntar du 2-3 v med rengörning?

    Tror mina bajsar alles för mycket för att ja ska kunna vänta så länge. Rengör 1 gång i veckan å då rycker det oftast med minst 30% vatten med häverten.
    antar att jag antingen har bra system i mitt akvarium eller att mina fiskar skiter lite, ser inte så mycket skit på botten så jag rengör den aldrig. Förutom om det finns döda växtdelar eller så.
    Räkbiten


    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #17
      Ursprungligen postat av Rainbowalker
      Hur kan du rensta botten ifrån skit om du inte byter vatten samtidigt?
      Eller väntar du 2-3 v med rengörning?

      Tror mina bajsar alles för mycket för att ja ska kunna vänta så länge. Rengör 1 gång i veckan å då rycker det oftast med minst 30% vatten med häverten.
      Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #18
        Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
        Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...
        Menar du heterotrofa, ska de inte kallas autotrofa organismer till skillnad från nitrifikationsbakterier som är kemoautotrofa.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • Rainbowalker
          • November 2005
          • 367

          #19
          Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
          Jag rengör ALDRIG botten och det ska man inte behöva om det är bra biologisk balans, dem heterotryfa bakterierna bryter ner fiskskiten som sedan behandlas av filterbakterierna. jag rör dock om i gruset lite grann ibland för att få ner syre...
          Jag har sandbotten så skiten syns ganska tydligt...men akvariet bryter ner mycket själv också.

          Tack raven..ska kolla upp det..
          Rainbowalker
          "It is nice to be important but it's more important to be nice"

          Kommentar

          • sunkan aspidoras
            • June 2005
            • 925

            #20
            Ursprungligen postat av Kramfors
            Menar du heterotrofa, ska de inte kallas autotrofa organismer till skillnad från nitrifikationsbakterier som är kemoautotrofa.
            jag kallar dem heterotrofa iallafall!! y=o

            Kommentar

            • Kramfors
              • January 2003
              • 7265

              #21
              Vad som "bryter ned" vad i ett akvarium är inte lätt att förklara och har inte så stor betydelse bara det finns organismer som gör det i akvariet.
              http://www.kramforskoi.com/

              Kommentar

              • DaTrucka
                • September 2005
                • 101

                #22
                Ursprungligen postat av Kramfors
                Vad som "bryter ned" vad i ett akvarium är inte lätt att förklara och har inte så stor betydelse bara det finns organismer som gör det i akvariet.

                Amen...
                Varför göra det idag?
                När man t.o.m kan låta bli att göra det imorgon.

                Mitt Malawi Projekt
                200 liter salt
                Våran Hemsida

                Kommentar

                Arbetssätt...