HJÄLP! Obalans i karet!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CalleAkvarist
    • November 2005
    • 1059

    HJÄLP! Obalans i karet!!

    Hej! Nu har jag råkat ut för stora problem med 17 liter karet. Dessa är mina problem:

    *Vattnet blir äckligt snabbt. Jag matar väldigt lite. Kanske äter räkorna ingenting, jag har inte sett dom på ett tag?!
    *En räka har dött, och jag vill inte att dom andra ska dö. Orsaker?
    *Har redan startat om karet 2 gånger p.g.a stora problem.
    *Gruset täcks av rutten mat, så jag måste slamsuga ofta. Ändå matar jag så lite...
    *Ett annat problem som kanske borde ställas i "Skaldjur" : Mina räkor äter inte, och gömmer sig. Varför ?

    Vad ska jag göra??? Imorgon ska vi starta om, eftersom detta verkar vara enda utvägen.Vi ska åka till djuraffären, tips på vad vi kan köpa som motverkar mina svåra problem?
    Snälla, snälla, svara, för jag vill ju att mina räkor ska må bra och inte dö och inte äta
    MvH/Calle

  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Jag tror inte omstart är en bra lösning. Tvärt om. Varje gång du gör en omstart kommer du tillbaka till ruta ett. Balans i ett akvarium uppnås inte förrän efter några månader.

    Vad har du för filter? Brukar du också rengöra filtret helt? I så fall kan just det vara orsaken till det dåliga vattnet.

    Har du nitrittest? Det kan hända att räkorna inte äter för att de mår dåligt. Jag tror att det bästa nu är att slamsuga botten och göra ett stort vattenbyte. Sen börjar du tillsätta bakteriekultur. Men det hade varit bra om du hade ett mitrittest så du kan kolla om det är nitrit som är problemet
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • sunkan aspidoras
      • June 2005
      • 925

      #3
      jag tror tveklöst att problemet ligger i att det är endast 17L om du skaffar minst 54L och ett bra filter så tror jag dina problem försvinner!

      Kommentar

      Arbetssätt...