Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    Grumligt vatten

    Det känns inte som pumpen gör jobbet.
    Borde ja köpa en större pump

    Jag har ganska lite växter,
    20 tal ungfödare
    5tal botten fiskar
    och ett tio tal tetror.

    250 Liter vatten.

    Pumpen är en fluval 4 plus innerfilter
    Ska pumpa 1000 liter i timmen tror ja de står.
    Eftersom den kostade en del vill ja inte köpa en större heller, eftersom den är såpass ny.
    men krävs de så så klart får ja göra de.
    De finns en sådan där igensättnings indiaktor men den är helt normalt, visar att pumpen fortfarande suger,
    Det gör den men ja tycker den suger dåligt, tycker den borde ta i lite grovare. den tar bara de alra minsta, ligger myclet fiskbajs kvar på botten även nära pumpen och de tycker ja pumpen borde ta, eller tycker ja fel ?
  • ribby_girl
    • February 2005
    • 378

    #2
    Vet inte vad de är men de är små partiklar som simmar runt som ja ttcker att pumpen borde ta upp.

    Har funderat på om de inte är mning att pumpen ska ta dessa utan de ska trilla till botten men gör inte detta på grund av att ja har rför kraftig pump

    nej ja vet inte, alla synpunkter och förslag emotages. för så hör vill ja inte ha de, kanske har ja för lite växter så mina växter inte kan ta upp alkl näring som finns i akvariet fast i så fall borde de väl bli förgifting, ska kolla värdena nu, men de borde ligga normal värde.

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      till att börja med är fluval 4+ för akvarier upp till 215 liter.

      för det andra är innerfilter inte sådär jättebra varken som mekaniskt eller biologiskt filter då dom oftast har för lite filtermaterial.

      för det tredje suger inte ett filter särskilt starkt utan du måste använa utblåset för att skapa cirkulation som får fiskskiten att åka mot insuget.

      om du kompletterar med ett till filter skulle ja rekommendera ytterfilter.
      eheim 2213 3L filtervolym 440L/H 600kr för akvarier upp till 250liter men kör du den ihop med fluval 4+ funkar det helt ok.

      sen fnns det även preparat som ska binda ihop småpartiklar så dom fastnar i filtret, provat de själv men fann det tämligen ineffektivt.

      kanske skulle fundera på elektrisk slamsugare, sett om från 119kr.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • kelly01
        • August 2005
        • 25

        #4
        Tack Raven!
        Nu behövde jag inte stå och fundera i affären vad jag skall ta för storlek

        Kommentar

        • santa
          • December 2005
          • 504

          #5
          Det gäller o planera hur "strömmarna ska gå" hehe fixade till så all malskit samlade sig i ett hörn då är det enklare o suga upp det Blir en hel del skit av malar,men det beror väl mycket på att dom älskar rötterna
          Min hemsida http://santanagti.mine.nu

          Kommentar

          • Kockfrallan
            • March 2005
            • 462

            #6
            Om jag skaffar ett kar till i framtiden så kommer jag sattsa på filter som klarar av den dubbla mängden vatten.
            Mvh Marcus
            450L
            5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
            1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
            1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

            Kommentar

            • santa
              • December 2005
              • 504

              #7
              Det är ju inte så mycket med det dubbla,men har du skalarer ska dom ju inte ha för strömt heller..
              Min hemsida http://santanagti.mine.nu

              Kommentar

              • Kockfrallan
                • March 2005
                • 462

                #8
                Jag har det riktigat så att det är lungt vatten på några ställen i karet så det går alldeles utmärkt.
                Mvh Marcus
                450L
                5 Geophagus sp.Tananaco venezuela
                1 Geophagus sp.Araguaia OrangeCFProximus
                1 L 204 1 L106 1 L240 1 L27 1 L18

                Kommentar

                Arbetssätt...