Vattenvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ulla Larsson
    • March 2006
    • 15

    Vattenvärden

    Testade mitt nyinredda akvarium för ett par dagar sedan med sticka som visade 5 olika värden. (Detta pga att Black Mollyna verkade lite trötta och hängiga) medan svärdbärare och platy trivs som "fisken i vattnet"!

    Stickan visade NO3 = 20, NO2 = 0, GH = >0, KH = 10, ph = 5,5.

    KH och ph verkar inte så bra, eller...? Kan någon ge ett råd om hur man åtgärdar det i så fall?

    Ulla L
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Testen verkar inte stämma.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Teststickorna är tyvärr inget bra. Vanliga dropptester är bättre. Investera i ett nitrittest det är det viktigaste testet.

      Som Kramfors skriver så verkar inte värdena stämma med tanke på att det akvarium endast har varit igång i några dagar.

      För att få hjälp så uppge hur stort akvarium du har och hur mycket fisk det är i.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Ulla Larsson
        • March 2006
        • 15

        #4
        Akvariet är på 100 liter, innevånarna är 4 svärdbärare, 4 platy och 3 Black Molly. Det har varit igång 3 veckor nu, har ca 25 växter och ett invändigt Renafilter ("näbbfilter?") och värmare som håller vattnet vid konstant 25 grader.
        Jag får väl försöka få tag på ett dropptest och se vad det visar. Men kan det bero på något av de knepiga värdena att Mollyna verkar hängiga tror du?

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Om jag märker att något inte stämmer i karet så brukar jag byta ut hälften av vattnet. Det är första hjälpen för fiskar nästan.

          Om du nu har haft igång det i 3 veckor så har du kommit i det"kritiska" stadiet då nitriterna kan bli höga och detta reagerar vissa fiskar på mer än andra.

          Om du har en akvariehandlare som är öppen i morgon så ta med lite vatten från karet och få det mätt, för det brukar de flesta seriösa handlarna göra när det bara gäller en gång. Skaffa nitrittest snarat av ett bra märke tex jbl. Även där är det skillnad

          hur ofta byter du vatten annars?

          Skriv gärna i tråden igen när du bytt och tala om om de är piggare.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • Ulla Larsson
            • March 2006
            • 15

            #6
            Jag har bestämt mig för att byta 20 liter varje lördag morgon (bra med rutiner!), men det har ju bara blivit 2 gånger hittills - den tredje blir förstås i morgon.
            Beträffande akvarieaffär i närheten - det är 3 mil till den närmaste och jag bor ute i bushen utan kommunala färdmedel. Dessutom har jag inte körkort... Men jag ska försöka få tag på testen som du rekommenderar, kanske går det att hitta på nätet. Växterna jag har skickade jag efter från Firren, och de var superbra! Jag får leta.


            Jag ska rapportera hur det går! Hej då!

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              aldrig funderat på en skoter ?
              3 mil kör du utan större problem på under 1 timme.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Kramfors
                • January 2003
                • 7265

                #8
                Om du bor på "landet" kanske du har egen brunn, djupborrat eller ytvatten brunn då kan du ha ämnen i vattnet som inte är bra för fiskarna .

                Bor man i ett flerfamiljshus är lördag, söndag morgon sämsta tiden att byta vatten då det kan vara vatten i rören som varit stilla hela natten.
                http://www.kramforskoi.com/

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  Ursprungligen postat av Kramfors
                  Bor man i ett flerfamiljshus är lördag, söndag morgon sämsta tiden att byta vatten då det kan vara vatten i rören som varit stilla hela natten.
                  ska man nödvändigt byta då är nog runt 8 på kvällen bäst.
                  då har eventuella ungar kanske duschat typ.

                  däremot använder iallafall inte vattenverken i göteborg extra "klor"
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #10
                    Du har startat karet lite väl snabbt. Tiden i kombination med fisklasten du har samt hängiga mollysar tyder på nitrittopp. Grattis och välkommen till nybörjarmisstag nummer 1.

                    Byt 50% av vattnet och försök att få tag i bakteriekultur till akvarium. Antingen i form av medel typ nitrivec eller ännu bättre filterslam från ett inkört akvarium.
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • Ulla Larsson
                      • March 2006
                      • 15

                      #11
                      Hej Raven!
                      Mmm, man lär så länge man lever...
                      Har bytt vatten delvis idag och hoppas det ska funka.

                      En scooter? Jag tror nog inte det nej... Är man 76 år ska man nog avstå från det!

                      Kommentar

                      • Ulla Larsson
                        • March 2006
                        • 15

                        #12
                        Tack för goda råd allesammans! Bra grej det här med forumet!
                        Hälsningar Ulla L

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av Ulla Larsson
                          En scooter? Jag tror nog inte det nej... Är man 76 år ska man nog avstå från det!
                          skoter är inte bara för finniga 15åringar
                          finns ju 3 hjuliga sen finns ju även 4hjuliga mopedbilar
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • Lenmar
                            • February 2004
                            • 6154

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            skoter är inte bara för finniga 15åringar
                            finns ju 3 hjuliga sen finns ju även 4hjuliga mopedbilar
                            Nu är det så att Raven själv inte kan köra skooter på grund av sitt centrala boende så det är väl därför han rekommenderar andra att köra hans drömfordon ?

                            Nej, min erfarenhet av mätstickorna är att de inte är nåt vidare. Jag tycker att det ser konstigt ut att GH och KH skiljer sig så ifrån varandra. KH tyder på någorlunda hårt vatten och då känns det som om PH-värdet skulle vara aningen högre med. Kanske är jag ute och cyklar. Jag utgår bara ifrån de resultat jag själv får när jag mäter hemma- Där ligger GH som regel ca 2 "grader" under KH som liger på ca 3 - mitt pH-värde ligger på ca 7. Mjukt neutralt vatten med andra ord.
                            Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                            Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                            Kommentar

                            • Ulla Larsson
                              • March 2006
                              • 15

                              #15
                              Tack än en gång snälla människor för goda råd!
                              Har bytt ca 25% av vattnet ett par dagar i rad, värdena har inte ändrat sig nämvärt men fiskarna lever i alla fall fortfarande, Mollyhanen ser fin och pigg ut medan de stackars fruarna alltjämt är något matta. Hoppas det ändrar sig snart ... Har inte fått tag på något bättre test än.
                              Och någon moped, scooter elle fyrhjuling blir det inte... det får ordna sig ändå!
                              Vårliga hälsningar Ulla L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...