Katastrof???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    Katastrof???

    tja.. nu har ja lite problem .. klantade mig lite i förmiddags.
    ja bytte vatten i mitt 400l runt kl 13.00 , och då stängde ja av min pump som är i akvariet. sen när ja kom hem ikväll kl 23.00 så upptäckte ja att ja inte hade satt på pumpen igen

    som tur är har ja ett ytterfilter oxå som ja inte stänger av när ja byter vatten.

    men nu till frågan,, är de bara o starta pumpen nu efter ca 11timmar eller måste ja göra rent filtret??

    vågar inte sätta på de ifall alla bra bakterier har dött för då blir väl vattnet förgiftat??

    om ja måste rengöra filtret, kan ja då låta de stå som det är nu och göra de i morgon?? vill nämligen inte störa mina discusars sömn

    hoppas på svar!!
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    jag hade nog tagit ur pumpen nu och gjort rent den imorgon. De dör nog inte om du stör dom några minuter

    Kommentar

    • Idanajad
      • May 2005
      • 465

      #3
      Gör rent filtret i kallt eller ljummet vatten innan du kör igång det. Är det ett innerfilter? I så fall skulle jag fiska upp det redan nu. Däremot kan du ju vänta tills imorgon med att sätta i det igen.
      Peccator est aquarifex

      Kommentar

      • Idanajad
        • May 2005
        • 465

        #4
        Jag är ju extremt långsam ikväll...
        Peccator est aquarifex

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Hade jag varit som du så hade jag lyft upp innerfiltret nu och lagt det i en spann och gjort rent filtret i morgon. Du har ju ändå ett filter igång nu så du får lite cirkulation i vattnet.

          Jag hade ABSOLUT INTE satt på det nu som det är.
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • andreassofus
            • November 2005
            • 5643

            #6
            ok.. men om alla nyttobakerier har dött så borde de rubba vattenkvaliteten eller? med nitrit o så menar ja.. för ja har inte haft igång ytterfiltret mer än knappt två veckor
            Mvh Andreas
            min zoon
            msn adress

            Kommentar

            • Idanajad
              • May 2005
              • 465

              #7
              Du har ju nyttobakterierna i gruset/sanden också. Akvariet har väl varit igång ett tag, eller hur? Ta det lite lugnt med matningen om du är orolig, och håll koll på nitriten.
              Peccator est aquarifex

              Kommentar

              • andreassofus
                • November 2005
                • 5643

                #8
                Ursprungligen postat av Idanajad
                Du har ju nyttobakterierna i gruset/sanden också. Akvariet har väl varit igång ett tag, eller hur? Ta det lite lugnt med matningen om du är orolig, och håll koll på nitriten.
                jo akvariet har varit igång sen november.. hmm ta de lugnt med maten ja.. har ju små discus i som behöver mat många gånger om dan men ett par dar med mindre mat gör nog inget.
                ja tar ut filtret nu snart o lägger i en hink. sen rengör ja i morgon o hoppas på de bästa
                Mvh Andreas
                min zoon
                msn adress

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  nu har ja gjort rent mitt filter, eller rättare sagt sköljt svamparna under rinnande vatten. så nu är pumpen igång igen hoppas inte att ja får massa nitrit toppar nu då.
                  ska håla lite extra koll på de ett par dagar nu
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  Arbetssätt...